Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 926 ggr
LillaSigne
0

Kastrering

Kastrering av tik, hjälper de för att motverka dominant beteende som vaktning av leksaker och sånt?

Kallaterrier
0

Det tror jag inte, där är det nog mer relationsstärkande övningar som gäller. Du kan tvärtom få en skarpare hund då du tar bort det lite "mjukare" östrogenet och testosteronet får verka utan motkraft.

LillaSigne
0

Okej tack för svar! Frågar åt min mamma, inte min hund. Men ska föra vidare infon :)

smellcaramell
1

Beror på anledningen till att tiken vaktar sina leksaker. Vår tik vaktar leksaker när hon är skendräktig, så i hennes fall skulle det hjälpa med en kastrering, men hon har varit skendräktig 2 gånger på 10 år så vi tycker inte det är nödvändigt om det inte sker igen. Om hon däremot vaktar leksakerna p.g.a. osäkerhet mot ägaren så är det relationen som behöver byggas upp, då vet jag inte o kastrering skulle hjälpa.

LillaSigne
0

Hon vaktar mycket just under löp och efter.

russin
1

Bättre då ta bort leksaker under denna tid 🙂

LillaSigne
0

Jo såklart. Undrade mest för jag tänkte om de kanske funkar som kaniner som kan bli aggressiva o vaktiga vid brunst, så kastrering kan hjälpa :) men kanske mer övningar o sånt som gäller då :)

russin
0

#6 just tikar som kastreras förändras antingen inte alls eller så kan dom bli mer "bitchiga" - det sistnämnda är rätt vanligt. Absolut slipper ni ev problem pga löp, skendräktighet mm - men det kan komma andra problem istället.