Tips?
Hej! Skulle behöva lite tips/hjälp från er. Har en malle hane på nyligen fyllda 1 år, han är väldigt duktig, såklart lite sprallig men lydig & snäll annars. Men (!) när vi är ute & går så kan han helt plötsligt -oftast när vi möter människor, hundar, cyklister eller om han ser ett löv blåsa förbi & dylikt, men även ibland helt "utan anledning", börja bita i kopplet & dra som bara den & ska ha dragkamp. Hans ögon blir liksom "psykade" & det går i princip inte att få kontakt med honom & han blir så till sig att han knappt har koll på var han biter så mina händer får ta en del stryk med & han hoppar liksom upp på mig så jag får tassar & klor i ansiktet, för att han ska ta nytt grepp i kopplet. Har försökt med det mesta, locka med godis, leksak, & försöka bryta hans beteende men han kollar upp i 2 sekunder sen är det dags för dragkamp igen, har försökt stå där & ignorera honom & verka tråkig, även försökt säga till honom på skarpen & ibland lagt ner honom för att "hålla fast" honom tills han blir lugn. Men nej, ingenting hjälper. För mig som är strax under 160 lång & 50kg så är det svårt att hålla emot en sån stark hund när han väl drar igång & det gör så himla ont i både armar & händer när han börjar samt köftsmällarna man får från hans dunder tassar. Det är både pinsamt & samtidigt frustrerande att han håller på så & ingenting verkar hjälpa. Så man får får enkelt vänta ut det tills han känner sig klar vilket kan ta lång tid. Senast imorse höll han på i hela 20 minuter under morgon rundan. Kanske blev ett rörigt inlägg nu men jag hoppas ni förstår & att någon kanske har några tips på hur jag ska få bort detta beteende? Tack på förhand! /Denise
Ta hjälp av erfarna människor vid närmaste brukshundklubb. Det är inte ett konstigt beteende hos raser med stor kamplust, men du behöver lära dig att kunna styra upp leken.
Instämmer med Majken och det är klart att det inte är ok att han beter sig så här - men det är definitivt inte ovanligt på en malle. Och vad du gör, sluta lägga ner honom! Det kan sluta riktigt illa, en dag tar han förmodligen inte "korrigeringen" längre utan svarar upp i stället och jag lovar, det lär inte bli trevligt! Tills du får hjälp, försök att "ta" fysiskt i honom så lite som möjligt när han börjar såhär, många hundar med social kamplust triggas ännu mer av det. Möjligen kan du träna in ett ovillkorligt "sitt", givetvis i andra situationer i början, men jag tror inte att du kommer att få igenom det i det här läget när han får sina utbrott.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tack så mycket för svaren! Det svåra är att jag inte har möjlighet till brukshundklubb då jag bor långt ifrån närmsta klubb & är utan körkort, & bussarna här på landsbygden är ju sisådär. Har prövat sitt & dylikt, ibland med belöning, ibland försökt visa att jag är roligare en vad kamp leken är, & ja det fungerar väl vissa dagar men så går det någon meter sen börjar han med kampen igen. Det är svårt stt inte ta i honom under den här tiden då han ibland drar utåt mot vägen & då får jag ju dra in honom & så brukar jag be honom sitta & sedan håller jag i honom en stund i hopp om att han ska lugna sig eller att kommande bilar ska åka förbi så det inte sker en olycka. Jag är för omusklad för att inte hålla i honom för att undvika olycka eller annat som händer när han börjar kampa. Men jag kanske får kontakta en instruktör eller liknande & få hjälp med hur jag ska göra för att bryta dessa lekar så jag iallafall kan ha fortsatt kontroll över honom?
vet inte om jag tänker rätt, men om du sätter ner honom, belönar när han varit lugn en stund och sen får han kampa ett tag med något lämpligt föremål du har ned dig. eller kanske ännu bättre, stanna då och då under promenaden och träna något helt kort och belöna med en stunds kamplek, alltså innan han hunnit komma på det humöret på egen hand. kanske klarar han då att vänta på ditt initiativ om han vet att det kommer.
#3 Själva poängen med att du inte ska vara fysisk med honom som #2 tipsar om är att den här typen av hundar gasar ännu mer när man rör vid dom. Korrigeringar på sådana här hundar gör jag med hjälp av halsband och koppel, inte med händer eller armar. Men ta hjälp så snart som möjligt så du kommer tillrätta med detta, en mallehane kan man inte låta slita och dra utan tillåtelse, då kommer du få det besvärligt framöver.
Jag har precis samma problem, för mig så funkar de inte att kampa med honom innan vi går ut eller leka i parken, de kommer iallafall om han ser nåt kul, som en cyklist eller en katt, en hund som han sett, vad som helst kan trigga detta beteende.
Jag rullar ihop kopplet runt min hand och tar tag i selet och bara går, han brukar sluta efter en stund eller så får jag vänta tills han är lite mer mottaglig och säga till honom då.
jag har ingen lösning alls på detta och ingen som jag pratat med som jobbar med hundar har inte heller en lösning, inte ens en hundinstruktör men det blir lättare ju äldre han blir, han är 2 år i december.
Jag har inte en malle men en ridgebackkorsning som gjorde exakt samma när hon var runt 8-9 månader. Det enda som funkade för oss var att jag tog tag i selet och gick raka vägen hem med henne hängandes i armen. Alternativt köpte jag ett kedjekoppel men då går de ju på händerna istället ändå.
Till slut så slutade hon tvärt, på en dag bara. Så jag har väl inget egentligt tips förutom kedjekoppel men jag vet hur det är.
Brukshundklubbar i all ära, ibland är det bättre att vända sig till de som kan rasen som insidan av handflatan. Du kan alltid ringa din egen eller andra uppfödare av rasen - bland de seriösa av dessa är det nog få beteenden hundarna kan bjussa på som kan komma som en förvåning och som inte går att lösa.
#6 Det där låter precis som min Diego! Exakt likadant är det här, jag brukar med göra som du då iget annat verkar fungera, tulla ihop kopplet runt handen så han inte får tag på det & fortsätta gå. Eller också som du skrev vänta ett tag tills han lugnat sig. Men det är ju självklart stt det här inte är ett beteende som han ska få fortsätta med, så jag vill ju såklart kunna klura ut eller få hjälp med vad som kan fungera för att få honom att sluta med det när jag vill att han ska göra det. #7 Tack för ditt svar. Det kan ju faktiskt vara en idé att pröva ett kedjekoppel. Då han gjorde likadant i somras när jag satte fast honom i en långrunda på min uteplats, då började han ha dragkamp med sig själv liksom, bytte då ut linan mot en kedja & då upphörde kampen direkt. Så det ska absolut provas, har inte alls tänkt på det innan förens nu när jag läste ditt svar, tack! Så kan man ju börja jobba med det därifrån så man tillslut kan gå med honom i vanligt koppel utan att behöva ha en dragkamp vid varje promenad. #8 Tack för svar! Jag ska genast kontakta både min samt andra uppfödare & se vad dem kan ge för råd angående det här.