Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3564 ggr
mabrigawilly
0

Svensk lapphund

Vad har du för uppfattning av den svenska lapphunden? (som ras eller som individ)

Vizzla
0

Jag har ingen personlig erfarenhet, men tycker de verkar som fina stabila hundar. Aktiva men relativt lugna.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

IdaT
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Vackra hundar som tänker mycket, gör ingenting som dom inte tjänar på och som är människoälskare av stora mått. Som valpar är dom priayor, jag blir alltid förundrad över hur enkla andra valpar jag passat har varit (sheltie och bracco italiano).
Det finns både jakt, vakt och vall i dom och eftersom att dom vallar med skall är det något som ligger nära till hands när leksaken fastnat under soffan eller den där fantastiskt roliga människan kommer på besök, men det går att träna bort.

Både min och mammas lapphundar är mer matmotiverade än lekmotiverade, precis som vår förra lapphund (alltså totalt tre hundar).
Lapphundar klarar sig ganska bra i lydnad, rallylydnad och agility. De trivs med att träna så länge man inte gör som min sambo, som inbillar sig att hunden ska sätta sig bara för att han säger det. Dom vill tjäna på det dom gör, vilket också innebär att dom kan bli ganska duktiga på att tänka ut saker som är självbelönande.

Min lapphund och jag pratar mycket med varandra, jag kan till exempel fråga honom om han vill gå ut eller är hungrig. Till svar kan jag få (till exempel) en gäspning, att han blinkar, vänder sig bort eller går och lägger sig (nej), eller så kan han spetsa öronen, söka ögonkontakt, vifta med svansen eller skälla till (ja).
Han har även lärt sig (själv) att jag hör att han har slut på vatten om han slickar i metallskålen så att det skallrar, så då gör han det och sen sitter eller ligger han och väntar när jag kommer in i köket. Ett tag tyckte han att jag var lite slarvig med hans middagstid, så då gick han och demonstrativt körde ner nosen i ett knäckebrödspaket jag hade stod bredvid mig, så att jag skulle förstå att han var hungrig.

Är det något mer du undrar över är det bara att fråga. Skickar med lite bilder på lapphundar också.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Wellcraft
0

Hundar som funkar väl som sportig sällskapshund. Lätt till skall.
Går generellt bra bland andra hundar, djur & människor. 
Klipska & arbetsvilliga.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mabrigawilly
0

Tack för bra svar! Känner tre st svenska lapphundar, alla tre VÄLDIGT skälliga av sig. Två utav dessa hundar, speciellt en, får inte tillräckligt med aktivering dock.. Det är väldigt svårt det här med rasval, eftersom det finns såå många raser som skulle kunna passa

IdaT
0

#4 Jag tror att du har svaret där, för lite aktivering. Min lapphund blir också extra skällig när han inte aktiveras tillräckligt.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

Wellcraft
0

Sedan ska man inte glömma att de har lätt till skall, oavsett aktivering.
Det är ingen tyst hundras, däremot kan man alltid dämpa beteendet :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mabrigawilly
1

Jag har gärna en "pratig" hund, men jag vill inte ha en hund som skäller dag in och dag ut direkt

IdaT
1

#7 Får du en hund som skäller dag ut och dag in så har du gjort något fel. 😇Sedan måste jag nu när jag inte är lika trött undra lite i vilka situationer (och hur länge) du träffat dessa tre lapphundar?

mabrigawilly
0

#8 Jag rastar dom och ger dem sällskap, typ "dagmatte", några ggr i månaden. Lapphund nr 1 är bara 8 mån ungefär och han är inte riktigt skällig utan mer "pratig", alltså han gör inga riktiga skall men är inte ofta tyst ;). Lapphund nr 2 är några år gammal och han skäller så fort han inte tycker att han inte får tillräckligt med uppmärksamhet. Lapphund nr 3, också några år gammal, SKÄLLER så fort han får syn på mig eftersom han vet att Jag=Skoj! Går vi promenad så skäller han konstant de första 5 min. Sen så skäller han på främmande hundar, hundar han inte tycker om, mopeder, vissa cyklar och vissa människor. Trots detta så är han en utav de alla hundar jag har hand om som ligger närmast mitt hjärta. Jag märker på honom tydligt att när vi har varit ute några timmar så är han MYCKET lugnare och tystare. Jag tror på mig själv att vilken hundras jag än väljer så kan jag "forma" en bra individ när jag vet förutsättningarna. Om allt går som det ska så kommer jag att få mig en vovve när jag fortfarande bor hemma, och det är resten av familjen som är lite skeptiska när det gäller skällandet. Eftersom jag bara har dessa "pratiga" hundar att visa för familjen så ville dom veta vad andra har för personliga åsikt om rasen.