Ensamhetsträning - valp och äldre hund
Försökte söka lite, men pga långsamt internet så blev det inte så djupt :P
Ni som har två hundar, hur har ni gjort för att ensamhetsträna valpen till att vara helt ensam?
För jag vill ju såklart kunna gå med det ena hunden, och lämna den andra ensam, utan större problem.
Har ni gjort på samma sätt som den vanliga ensamhetsträningen? Typ, ta med den äldre hunden för att slänga sopor, ut och rasta etc utan valpen? Gör ni det direkt valpen kommer hem, eller väntar ni till valpen är trygg med att vara ensam tillsammans med den äldre, utan dig?
Kom bara och tänka på det, eftersom att Arrak är helt okej med att vara ensam, både med hundsällskap och utan - men jag kan inte gå tillsammans med den andra hunden utan att han blir orolig. Den andra hunden måste vara ute ur rummet före mig, så att det inte blir så jättetydligt att "hela flocken" ska göra något utan honom, så jag funderade bara över hur man gör just det praktiska i ensamhetsträningen med valp. (Arrak ska naturligtvis vara trygg med att både jag och den andra hunden går tillsammans, innan det kommer en valp :P)
Jag började lämna valpen helt själv efter någon vecka kanske. Valpen kunde dessutom puckla på den äldre, min mindre, hunden rätt bra så jag delade av med en barngrind när jag lämnade båda. Jag tror det var ganska bra, för även om den äldre hunden ville leka ibland vande de sig vid att sova när jag är borta.
Jag har valp som jag sparat från egen kull och gör som jag gjort med dom senaste 4 valparna 🙂 Jag ser till att valpen får en guldstund när den är själv. Valpar fattar snabbt och när den ätit, lekt och blivit rastad och börjar bli trött så lägger jag en fäll på golvet (valpen får hos mig vara i kök och hall - jag stänger bara till sovrum och vardagsrum.) och på fällen får valpen ett revben av nöt (köttben som den inte kan äta sönder när jag inte är med), en torkad bit vom eller liknande som den kan knapra på en stund. Mina valpar har snabbt lärt sig att när fällen kommer fram, ja då väntas gott och som nuvarande gör så börjar svansen gå när jag tar på mig ytterkläderna och den kan inte snabbt nog få sitt gott och jag kan gå iväg.
Mina hundar får 1-timmaspromenader morgon och kväll nu (valpen är 11 veckor nu) och då jag ser in genom fönstret när jag kommer hem så ser jag även valpen som ligger utsträckt på sina och sover hårt när vi kommer hem.
I början går jag kortare promenader med dom vuxna, så jag märker om något behöver ändras för valpen (vissa kanske vill ha en tröja som matte använt) och ökar sedan tiden när jag är helt förvissad om att valpen är trygg och sover efter sin godisstund under den tid jag är ute.
Glömde skriva att med en nyinflyttad valp, så börjar jag rätt snabbt för att det inte ska bli en vana för valpen att ha ständigt sällskap. Den får ett dygn eller två, sen börjar jag - för hur det är är så har valpen med sig att mammahund och uppfödare inte är med dom hela tiden 🙂 Man behöver bara se till att just den valp man har, får den trygghet den behöver för att kunna vara ensam. Jag ändrar så lite som möjligt (alltså aldrig hage eller annat) utan ser till att ha valpsäkert och stänger bara till vissa rum så valpen kan ligga där den bruka ligga och sova vissa tider på dygnet.
#2 #3 Vilka himla bra tips! Ska verligen testa det med min nya lilla kille!
#4 - det man ska se till att det ätbara valpen får är säkert - inga ben den kan sätta i halsen mm 🙂 Just därför kör jag oftast med revben från nöt, för det är bara mina vuxna som kan äta upp hela - valpen har för klena käkar än så länge (beror på ras givetvis). Jag skulle dock aldrig lämna med grisöra eller liknande som blir slemmigt och kan fastna i halsen. Torkad vom är kanonbra - räcker en stund och smulas sönder mellan tänderna.
#5 när du börjar med de här första gången och tar fram filten och lämnar benet, börjar du direkt då att gå ut en liten stund, eller kör du en öppna-stäng-öppna dörren övning eller något liknande först?
Mycket bra tips 🙂
#6 - det beror helt på valpen, men oftast går jag ut en kort sväng. Den vuxna måste ju ut. Bara valpen är trött nog, så brukar det gå bra.
okej 🙂 ska testas på nästa vovve 👍