Vinthundar med katt?
Jag har ju hört att det är ett big no-no då vinthundar gärna jagar smådjur och jagar med seendet. Men sedan har jag även hört om folk som har både vinthund och katt tillsammans. Jag är ju en kattmänniska ut i fingerspetsarna och skulle inte kunna tänka mig ett liv utan katt, men om hund någonsin skulle vara på agendat så är det då mest vinthund som lockar pga deras beetende (tänker mestadels på italiensk vinthund, whippet och greyhound; de andra är väl ännu mer benägna att jaga smått som jag förstått det?). Italienska vinthundar jag har träffat har varit väldigt kattlika, vilket jag tycker om. Men de tycker ju oftast inte alls om att gå ut om det är rusk ute, det är väl lite svårt i Sverige? Är det någon vinthund som har lättare för att fungera med katt än en annan, eller är det helt omöjligt att tänka sig (förstår att det inget är garanterat oavsett). Vill gärna höra lite åsikter om vinthundarn frpn mer erfarna. Tack på förhand!
Not your mom, not your milk.
Det beror nog väldigt mycket på hunden…och katterna.
Jag hade katter när jag tog hem min första vinthund.
Katterna var då 2-3 år och min Skotska Hjorthund adopterade jag när han var ca 13 mån.
Från att han satte tassarna över tröskeln var jag stenhård på att han inte fick jaga katterna. Titta och (försöka) nosa var okej, men katterna fick säga ifrån när dom fått nog.
De första dagarna satt katterna mycket i sitt klösträd och tittade storögt på den gråraggiga älgen som flyttat in, och galopperade över golvet när dom skulle gå in/ut.
Det gick ändå förvånansvärt fort för dem att vänja sig vid varandra.
Några gånger hittade jag dem alla tre ihoprullade i min säng tillsammans. :)
Min nuvarande vinthund, en irländsk Varghund, kom hem till oss för ca ett år sen, han har bott med katt i sitt förra hem och han älskar katter. Möter vi katter ute börjar han pipa och vill bestämt fram och hälsa. Katterna är inte lika angelägna om att bekanta sig…
Min moster har två st Italienska Vinthundar - båda flyttade in som valpar - och har haft katt samtidigt. Dom tyckte katten var väldigt spännande, men det har aldrig varit några problem mellan hundarna och katten.
// Harley
Bekant till oss har Borzoi 4 katter funkar hur bra som helst, katterna tycker att ena hunden är mycket varm o go sovplats.
Inomhus brukar det inte vara några som helst problem, framförallt inte om det är familjens katter som hunden bor med. värre ute om katten är lös.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
3. Tycker det är många raser som gärna jagar katter som är lösa ute 😎
#5 "Problemet" är väl att vinthundarna har en rimlig chans att hinna i kapp ^^
5, Problemet är väl även vad gör hunden när katten är tagen? skadar den?eller var det bara roligt att jaga den? Har vart med om egna katter som gett andra hundar på nöten dom har då lärt sig attans katter kan göra mycket ont. Jag har även vart med där hund får dödarinstinkt, gäller kanin,marsvin,hamster,katter detta har vart hundar som man inte kan ha lösa. Och det har inte vart vinthundar utan schäfer,tibetansk terrier.
Jag har bara innekatter dock. Hade inte planerat att ha hunden lös i områden med katt isåfall. Så menade mest om det är hållbart med familjekatt.
Not your mom, not your milk.