Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1995 ggr
Emouse
0

Dräktig?

Har en tik på 11 månader som tros börjat löpa 26 oktober. Hon och våran hane på över året har tillgång till olika delar av lägenheten under löp och har alltså inte tillgång till varandra. Idag när jag kom hem efter skola har tiken fått upp en LÅST dörr och kommit in till honom. De var tillsammans någongång tidigast kl 10:00 och tills ca 13:00. Hur stor är chansen att hon har fått en lyckad parning? Vill ju verkligen inte att hon som är så ung ska ha valpar. Kan man göra någon form av "abort" på hundar isåfall eller är det som det är? Tacksam för att ni inte uppvisar påhopp eller otrevligheter tack!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Vattnadal
4

Hon är i höglöp, och då har de med största säkerhet parat sig. Kontakta din veterinär och se till att ge abortspruta.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Emouse
1

Hon blöder nästan ingenting så det är i slutet av höglöpet. När vi är ute så ryter hon ifrån rejält på honom men med andra hanar tar hon ställning till parning. Ska ringa vet!

russin
1

#3 - det är just under höglöpet som dom knappt blöder någonting (oftast - en del blöder mer). När höglöpet är över så brukar det komma mörkt blod några dagar innan löpet börjar gå över.

P-sprutor kan ges, men löpet måste ha tagit slut först eftersom tiken inte alltid blir dräktig "direkt" (spermier kan leva en hel del dagar inuti tiken tills det är rätt tid för befruktning).

Changrila
6

Det går absolut att göra abort på tikar! och jag måste säga att det är väldigt klokt av dig att ordna med en sådan när det är en för ung tik som blivit parad. Guldstjärna till dig!

I alla fall, du kan dels ge p-spruta (eller ja, veterinären kan). Skulle det gå väldigt lång tid innan en dräktighet upptäcks så går det också att kastrera tiken och då samtidigt ta bort fostren. Nu är ju inte det aktuellt för dig som startat tråden, men någon annan som läser kanske kan ha nytta av den informationen :)

Det är bara att kontakta veterinär och förklara läget så kommer du få all hjälp som behövs!

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lon@
3

Instämmer, credit till dig TS!
Olyckor kan hända, en ansvarsfull hundägare resonerar som du, tyvärr finns det också de som rycker på axlarna och menar att "hoppsan, undrar om det blir en kull, ja, ja, valpar är ju gulliga", typ.
Hoppas att det inte tog sig men lika bra att räkna med att det gjorde det.
Och… lämna bort tiken eller hanen nästa löp, men det har du nog redan tänkt på 😊.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[Forest]
0

3 Lycka till tror inte det är några problem att ge abortspruta.  Nästa löp får ni säkra lite till för slippa samma olycka 😉

Em_
1

Inte för att jag ifrågasätter eller så, men hur har du någon teori om hur hon fick upp den låsta dörren? :) Jag passar en utbrytarkung som jag försöker ligga steget före 😉

[Forest]
0

8 själva har vi vart hundvakt åt en som var utbrytarkung men en hög haspel på så var våran dörr stängd :)

fredricakarlsson
1

Kan absolut blivit en lyckad parning! Min hund tjuvparade min mosters hund och det tog inte ens 2 minuter.. Jag har en renrasig avelshund och är inget fan av blandraser och min moster ville inte ha en valpkull (hon är katt uppfödare och skulle ha en kull just då) så vi bestämde oss för att kastrera tiken då vi läste hur galet det har blivit med abortspruta..

Emouse
1

Jag betalar hellre extra hos vet och tar mitt ansvar som hundägare än att vänta och se om det blev något och så är det försent. Vi ska vänta några veckor för att åka och ultraljuda henne (och blev det lyckat ta abortspruta också) Samtidigt som vi har tid för 1 års sprutan:) #8 Absolut ingen aning. Allting var helt och nästintill orört. Gallret på andra sidan dörren var inte heller speciellt rörd. När dörren har åkt upp måste hon ha tagit sats och hoppat. (Väger 25 kg så inte så svårt) #10 Vart har du läst att det har gått galet med abortspruta?

Lizelda
0

#11 Jag bara suckar… Inte över tjuvparningen, det händer de bästa! Även vana uppfödare. Man missar att en hund extra slinker ut och hoppsan! Inte optimalt… Men det jag suckar över är det här med utbrytarkungar. Jag har ju Welsh springer spaniel, en ras som är alldeles för smart för sin ägares eget bästa och det är inte kul.. Hela vår tomt är inhägnad med en två meter hög grind, som hundarna utan problem hoppar över. De hoppar igenom staketet och öppnar dörrar, även om man vänder på handtaket upp och ner och det blir tre gånger värre när de löper. Jag önskar er lycka till och hoppas att era hundar inte är lika smarta som mina!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid