När allt skiter sig
Hur gör ni andra hundägare när vardagen vänds upp och ner och det blir oerhört svårt att ta hand om sin hund?
Min dagmatte vill inte hjälpa till mer med anledning "jag blir så låst i vardagen".
Jag är snart 20 år gammal. Praktiserar som inredare. Får 3000 kr i månaden i "aktivitetstöd". Jobbar heltid.
Alltså jag vill verkligen inte. Jag tycker inte det är kul med den här jäkla stressen. Min hund är mitt allt. Att jag måste lämna bort honom på dagarna gör mig så sjukt ledsen. Men nu skiter sig allt, för jag vet inte om jag kan hitta någon ny dagmatte med så kort varsel och vad gör jag?
Blir så trött och så uppgiven. Sigge är det bästa köpet jag har gjort i hela mitt liv. Han är verkligen den bästa medicinen mot min depression och jag älskar att vara ute i skogen med honom, träna honom och leka med honom. Jag vill inte ge upp honom och det kommer jag aldrig göra.
Men det gör mig så oerhört ledsen att jag sitter fast i den här situationen i 1.5 månad till för att sen antingen få anställning eller bli arbetslös.
Men nu vet jag inte om jag vill jobba kvar där för det finns ju ingen tid till djuren, de som får mig att må bra. Det är inte så här jag vill leva.
Och nu undrar jag även hur ni har löst era vardagar. Vad jobbar du med? vart är hunden på dagen?
Medarbetare på bildredigering! :)
Nu går jag själv hemma på heltid då jag studerar 100% på distans men har själv passat andras hundar när dem arbetat på heltid.
Vi löste det genom att jag gick en långpromenad med hunden och aktiverade den lite efter behov under ett par-tre timmar beroende på tider de jobbade (olika) och hur mycket jag själv hade tid.
Hunden var alltså hemma själv morgon-lunch och lunch-tills ägarna kom hem.
Gick jättebra att ha det så för vår del 🙂
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
#1 jo men det blir ju rätt många timmar ändå. Eller?
Jag vill ju jobba deltid så jag kan få vara i stallet och med hunden och förhoppningsvis behålla min någorlunda bra psykiska hälsa. Men nu har jag i alla fall 1.5 månad kvar tills praktiktjänsten går ut. Alltså typ vid Jul.
Får jag anställning så har jag ju råd med hunddagis. Blir jag arbetslös måste jag hitta nytt jobb. Men jag har ju inte körkort och ibland jobbar jag kväll. Hur hinner folk till hunddagis i tid??
Mja 07-11 & 13-16.30 var hon ensam ungefär. Ibland lite mer, ibland lite mindre men hon var aldrig ensam mer än 5h i sträck iallafall.
Gällande hunddagis och brist av körkort är det nog olika beroende på hur bra lokaltrafiken är.
Jag skulle få det stressigt men samtidigt har jag en sambo som jobbar ständig natt så skulle jag få ett dagtidsjobb så har vi ändå vårt problem löst eftersom sambon är hemma. (sovande iof men ändå)
Du får höra dig omkring och se om det är någon som vill gå med din hund, om inte en gång så kanske 2 gånger om dagen samt då hitta på lite roligheter med den.
Ett par gånger har vi fått använda sambons bror som hundvakt för att vi skulle iväg en hel dag utan möjlighet att ta med voffe.
Brorsan hade inte tid att passa honom hela dagen heller så han gick en längre promenad och tittade på en film gosandes i soffan med hunden 😃
Allt går att lösa med rätt personer 🙂
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
# 2 Har inte heller körkort. Blir långa och jobbiga resor varje dag som jag jobbar. Dagiset är dock nära där jag jobbar och vi åker bussar och tåg dit först, lämnar av sedan tar två bussar till jobbet, jobbar även flextid vilket har hjälpt. Dagiset stänger 18, slutar kl 17,20 på jobbet, tar två bussar till dagiset och hinner i god tid innan de stänger. Är nog bara jag som åker kommunalt med hunden, alla andra hundägare ser man komma i bilar och det är ju mycket smidigt och går mycket snabbare.
Känner igen det där om att dagmatte hoppar av, hänt mig också och då satt man i skiten ordentligt. Hunddagis är pålitligare.
Hade jag jobbat kväll som dig hade inte dagis varit ett alternativ, då blir det genast svårare att hitta passning.
Hua, detta är så svårt.
Men ska kolla runt lite. Min hund är bara 5 månader så ännu vill jag inte lämna honom sååå länge. Någon timme här och där gör ju inget om dagmatte ska åka o handla eller till läkaren. Men som sagt, det är ju bara 1.5 månad kvar.
Min sigge reagerar knappt när man kommer hem, han vill för det mesta sova vidare.. och då är han ändå en Flatte som blir helt galen av lycka annars haha. Han är väldigt lugn och verkar tycka det är lite skönt att få vara själv och sova ifred utan att behöva vakna till när matte 'bankar' i köket eller det är någon som skriker på tv:n.
På kvällar och helger kan ju oftast min familj hjälpa mig. i alla fall vardagskvällar. Då sover han ju ändå så de kan bara göra som vanligt hemma.
Men det är väl vardagarna som är svårast. Ibland kan han vara med mig på jobbet när jag jobbar i lagret men det är ju inte jätteofta. Annars jobbar jag hos kunder och då kan han verkligen inte följa med. Vill inte att han ska få sitta i bilen och vänta heller.
Men har lagt ut en annons i den lokala facebook gruppen och håller tummarna!
Jag och min sambo jobbar heltid på dagarna båda två, vi har löst det med en dogwalker som kom och tog ut dem på lunchen. Har funkat kanon bra med detta dock flyttade vi i sommar till ett hus och har nu byggt en hundgård där de är vilket funkar jätte bra
Codeavalone.blogg.se
Hoppas du får napp på facebook! Jag tror absolut att en dogwalker som tar en eller ett par promenader om dagen skulle räcka, så länge som du sett till att ensamhetsträna valpen ordentligt. Jag och sambon studerar heltid båda två, så oftast är någon av oss hemma. alternativt inte iväg samtidigt någon längre stund.
Jag förstår verkligen att du inte vill ge upp din hund. Kanske finns det möjlighet att familjen passar honom under den här tiden om det kör ihop sig helt? Eller bor du nära nog att ta dig hem på lunchen så kanske du kan lösa åtminstone en hundpromenad själv? Jag tror att ensamhetsträning är superviktigt, nu vet jag inte hur priserna på hunddagis ser ut där du bor, men för mig skulle det bli väl saftigt ens om jag arbetade. Då ser jag hellre till att ha möjligheten att kunna ta mig hem på lunchen och ha en dogwalker i närheten. 🙂