Kräka med salt
Har kommit hem från en rastning och just nu är jag så lack och återigen, orolig. Hundjäveln stod och slickade på vad jag förstod efter en minut var en stor bit bröd. SEdan åt han upp mestadels, lite fick jag ut med händerna. Det som oroar mig är att någon har slängt lök där några meter bort och att någon kanske spetsat det där brödet med tex glykol som gjorde att han en lång stund stod och slickade, för jag vet att han käkar allt i sin väg snabbt i vanliga fall.
Funderar på att försöka kräka hunden med salt. Ska googla men vet någon annars proportionerna för salt och vatten och hur mycket man ska spruta in?
Hundjävlen? Då ska man inte har hund om du säger så om din hund
Hade aldrig vågat försöka mig på att få hunden att kräkas med salt då det istället kan leda till saltförgiftning. Ring och rådfråga en veterinär.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Och om du trycker i massa salt och hunden inte kräks? Då lär du ha att göra med kissrundor i natt…
Okej nu har jag läst lite på nätet, de flesta är emot salt. Senap har jag tyvärr inget. Så jag gör inget, dör han så gör han väl det för jag orkar inte mer med det här hundägandet, beteendena och alla sjukdomarna och veterinärbesöken. Tänker inte åka till djursjukhus, vi var inne senast idag på ett åb.
#1 Jag tror att många som har med djur att göra ibland utbrister liknande saker om sina djur. Inte för att man inte älskar sitt djur och menar något illa, utan för att ibland blir det så otroligt tröttsamt när djuren gång på gång hamnar i situationer som man önskar slippa, och i ren desperation så säger man dessa ord som hundjävel.
TS, Om du verkligen misstänker att hunden fått i sig något olämpligt är det veterinären som gäller. Inte hålla på att laborera med sådant hemma. Annars får du ha is i magen och vänta på att se om hunden uppvisar några tecken på att fått i sig något.
#4 Det är ju ändå ditt ansvar att hunden får vård om den behöver. Tror du behöver tänka över din situation med din hund om du resonerar på det där viset.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Om du faktiskt tror att brödet var spetsat bör du verkligen rådfråga veterinär och åka in akut om denne tror att det behövs. Och kanske överväga en omplacering efteråt. Klart man kan bli trött på krångel mellan varven, men tänk på att det är en levande varelse det handlar om. Hoppas din attityd låter värre än vad den är. Det finns ingen närstående som kan hjälpa dig med hunden i ett par dagar så du får vila upp dig och fundera över hur du bör göra med hundägarskapet?
Mina hundar har ätit mycket under sona liv och ingen har mått dåligt. oroar du dig för glykol så är det snabbt som attan in. Men attityden är rent ut sagt kass !
När min hund åt något olämpligt i somras åkte vi till veterinären och fick henne att kräka. Kosta vad det ville, jag var orolig så det hon hade ätit skulle upp oavsett. Nästan 1800kr fattigare men hellre det än riskera en hund som dog eller fick allvarliga skador. Med hundägande tillkommer ett stort ansvar och tyvärr ibland en stor plånbok. Något man får ta…..
Åkte in med min och gav han kräkspruta en fredag eftermiddag i somras, 800 kronor fattigare men better safe than sorry
hade inte vågat prova med salt.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Jag har i akutlådan medicinstkol så ett tips att ha hemma om man har en hund som hittar mat som kanske inte alltid är det bäste. I ditt fall ring vetrinären det hade jag även gjort trots eget kol, för är det glykol då är det brådis… Ett annat bra tips är köp munkorg den kan du gott alltid ha på hunden ute. Håller helt med inlägg 8
varför tror du att brödet var preppat? har det hänt tidigare i det området eller?
#5 Jag tycker de är precis lika illa att kalla en hund för hundjävel och barn för ungjävel, de är samma sak, nu vet inte jag om TS sa de direkt till sin hund men när min pappa kallade min hund för hundjävel så tog min hund väldigt illa upp, jag har då aldrig kallat min hund för elaka saker även om jag varit frustrerad och trött på honom, för de är respektlöst.
TS man bör inte kräka en hund själv om man nu misstänker att de är glykol eller är rädd för de då åker man in till veterinär och dom kräker, de kan gå riktigt fel och man kan förgifta hunden istället.
Fast en hund vet knappast vad ordet hundjävel betyder. Om din hund tog illa upp så var det nog inte ordet i sig utan tonfallet och din pappas energi/humör. Men ja, man kan välja sina ord mer noggrant.
#4 Du verkar ju inte riktigt klok! Vet du förresten om att äger man djur så måste man enligt lag ge dom den vård dom behöver?
#15 När man är trött, arg, frustrerad (och rädd?) är det lätt hänt att det man skriver låter mycket värre än hur man faktiskt känner.
Det är fullt mänskligt att känna så i stundens hetta, och det betyder inte att man är en olämplig djurägare.
(Redigerade bort två onödigt otrevliga meningar från inlägg #15)
Jag är övertygad om att TS kontaktar veterinär om hunden börjar visa symptom på att något är fel.
// Harley
#16 När någon säger att "dör den så dör den" om en hund så är det inget onödigt otrevligt med att säga att dom ska skämmas, ingen vettig människa säger såna saker, oavsett hur trött man är.
#17 Som sagt så tror inte jag att TS inlägg gav den sanna bilden för hur denne faktiskt känner för sin hund.
När känslorna stormar som värst är det väldigt enkelt att haspla ur sig saker, speciellt i skrift.
Att döma ut en främmande människa som djurägare med dom ordval som du gjorde i inlägg #15 är inte okej.
// Harley
#13. Det är inte orden i sig som hunden förstår, det är tonfallet och framförallt med vilken energi du har mot hunden. Jag har flertalet gånger kallat hunden för "hundjävel" men aldrig nånsin med ett hotfullt, anklagande eller argt röstläge eller med arg energi. När jag är arg på hunden pratar jag inte ens med den för det är helt onödigt! Men jag kan mycket väl beskriva hunden som en "hundjävel" när jag sen berättar för ex familjen vad hunden gjort för dumt eller så. Men inte älskar jag hunden mindre för det!
Ett klassiskt bevis på att du kan säga vilka ord du nu känner för är ett par kompisar som brukar retas med sin hund och säga "du är så fuuul. Du är sååå korkad" till sin hund, men med samma glädje och uppspelthet som man brukar använda när man säger "duktig hund".
Nåja, för att inte gå för mycket Off Topic: TS hur har det gått. Har hunden uppvisat några tecken på att få tt i sig något dåligt eller mår hunden bra idag?
Man ska aldrig kräka hunden själv. Åk till veterinär.