Träna bort beteenden
Hej! Vi har nyligen adopterat en engelsk bulldogg hane på 2 år. Han har inte gått någon valp/grundkurs med sin förra ägare men är ändå inte fullständigt ouppfostrad :) Harry, som han heter, har dock en del specifika beteenden som vi skulle behöva hjälp med att träna bort, till exempel när han tar skor, glasögon m.m. och leker lite väl mycket med tänderna. Vi påbörjade en grundkurs med honom men den var inte riktigt vad vi eftersökte utan gick mest ut på grundläggande kommandon med klicker. Vi håller på att leta efter och kontakta fler som håller i kurser, men tills vi hittat något som passar kanske någon här kan dela med sig av tips och erfarenheter? :)
Om ni vill ha tips på tränare osv så är det en fördel att veta vart ni finns på ett ungefär 🙂
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Läste ordentligt nu, ni vill ha tips från oss medlemmar, haha!
My bad! 😛
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Har ni testat "byteshandel" när han tar era saker?
Tex. han tar ett par glasögon och busar iväg, erbjud honom då en tillåten sak som i hans ögon är värd mycket mer än era tråkiga prylar.
Om man bara tar ifrån hunden otillåtna saker, kan det lätt bli en kamp mellan hund och ägare.
Testa att avbryta leken när han blir för hårdhänt. Då kommer han snart koppla hårdhänt lek = det roliga tar slut.
Ge honom något bit-vänligt att bita i, och lek inte så mycket med händerna.
På så vis lär ni honom att era händer inte är hans tuggtrasor. :)
// Harley
tycker 3 ger mycket bra tips.
Köp även bra olika leksaker, här har vi uteleksaker,inneleksaker och träningsleksaker. Skor kan ni lägga högre upp så han inte når dom alls, glasögon även så. Är det så att han gärna hoppar upp och snor dom när ni har dom på skulle jag säga starkt i från detta så var våran ena hund här men hon sluta kvitt när man sa strängt nej men vi erbjöd även lek med annan leksak som hon uppskattar högt. Bra tuggsaker det låter som han gärna har kli i tänderna ;) Låter som en annars helt normal buse med del egenheter :D Grattis till bli med hund och hoppas ni bjuder på bilder även på honom och berättar hur det går med allt :)
Håller med föregående. Ge honom bättre alternativ än skor och glasögon! Han verkar ha ett stort föremålsintresse vilket är positivt, så utnyttja det på bästa sätt i träningen 🙂
Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com
Det absolut viktigaste är att se till att hans leksaker blir mer spännande än skorna och glasögonen. Leksaker som ligger framme hela tiden blir tråkiga till slut, särskilt i förhållande till skor som flyttas runt och byter lukt. Lite mjukost som plötsligt hamnat på tuggbenet en dag gör det jättespännande, då kan man leta mjukost på benen i flera dagar efteråt 😉 Och att positivt uppmärksamma när han leker med "rätt" grejer. Att sätta upp skorna så de inte kan nås kan ju fungera till en början, under avvänjningsperioden, men det är tråkigt om de istället uppfattas som ännu mer eftertraktade och att den gången gästerna glömmer sätta upp skorna blir de plötsligt ett förbjudet, superroligt byte. När vi försökte göra skor så ointressanta som möjligt lät vi ett par supertråkiga träningsskor som ingen gått i på flera år stå framme, och erbjöd fler roliga leksaker. Nu struntar han även i de "roliga" läderskorna som står framme. 😃
Jag skulle se till att inte ha skor, glasögon el dyl på ställen där han kommer åt dem helt enkelt. Att han kommer åt dem gång på gång, och leker med dem, gör att han får in det som vana. Det är bättre att se till att vanan aldrig uppkommer. Jag läste nu på morgonen en intressant artikel om bestraffning, och hur det påverkar hunden. En del döper om bestraffning och kallar det korrigering, men det är lika fullt bestraffning det handlar om, att fya hårt, att lugga, daska till, nypa osv. och det enda som egentligen händer, är att hunden för stunden slutar, men lär sig inget i längden. Relationen blir sämre och hunden får högre halter stresshormon i kroppen.
Så, lägg bort grejer han inte får leka med, och erbjud aktiviteter där han får använda nosen och hjärnan. Godissök, både inne och ute tex. Trickträning och spår är andra saker man lätt kan göra :)
jag tycker som du, att man i görligaste mån ska köra med mjuka metoder. men nog sjutton funkar det. det var ju så man gjorde förr. Ett hårt fy första gången hunden tog en sko. om det inte hjälpte en dask i stjärten. de flesta hundar slutade tugga på skor då med.
skillnad att använda korrigering vid inlärning. det har jag alltid tyckt varit galet. ivf mer än 'näää, men nu blev det allt fel. nu gör vi om och startar från början' (men inte med så många ord).
#9 Ja, det var så man gjorde förr. Tack och lov har man kommit längre i kunskaperna om hund och hundträning nuförtiden
jo, jag vet. det är att de inte skulle kunna lära sig på det sättet jag vänder mig emot. därmed inte sagt att det är bra.
#11 De lär sig nog inte egentligen, men avstår pga rädsla för obehag och smärta
#6 vilket bra tips med de gamla skorna som man inte bryr sig om! hade tänkt ha alla skor ovanpå garderoben, men det här var ju mycket smartare. tack! 🙂
Vilken goding hoppas du har fått lite tips att gå efter, jag har fattat rasen " en hund med en del egenheter för sig som en liten clown" 😃