Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1377 ggr
smellcaramell
0

Tips på tandvård

Snabb fakta om hunden: Tik, 10 år, bor hos mig på deltid. Extremt kräsen i matväg. Vill inte att man pillar i munnen, inte så att hon biter utan hon flyr. Hatar allt var ben heter. Denna tik har så förfärligt hemsk andedräkt, även om vi borstar hennes tänder ca en gång i veckan så luktar det apa ur munnen på henne. Så jag undrar om någon har några tips på hur man kan lösa detta? Jag har funderat på en sådan "tandborste" man sätter på fingret och någon typ av tandkräm, men det fungerar bara när hon bor hos mig då hennes andra hem inte skulle få det att fungera, av olika anledningar. Hennes tänder är fina med tanke på åldern och att hon totalt ratar ben och färskfoder/barf, hon äter bara en sorts torrfoder, leverpastej, blåbär direkt från blåbärsriset och pannkaka om något barn tappar på golvet.. Inte lätt mutad när man kan ställa fram en skål korv ock åka iväg en timme och när man kommer hem har hon inte rört korven.. :) Så alla tips på hur vi ska lösa detta problem mottages! Hon har lite tandsten, inte farligt i övrigt är hon fin i munnen enligt vet.

starcastle
0

Man ser inte hur tänderna mår bara genom att titta egentligen.
Har hunden nyligen gjort riktig tandsanering hos veterinär?

Så att hundens sövts med gas, rengjort med ultraljud samt dragit ut de tänder som har tandlossning?

Om inte, så skulle jag börja där.

smellcaramell
0

#1 som sagt var tänderna fina bortsett från tandstenen hon hade :) Här omkring säger man att det "ser fint ut" även om man gjort mer än att bara titta. Tänkte mer om det finns något man kan försöka "lura" i henne så hon får bättre andedräkt eller om någon har tips på tandkräm/tandborste eller liknande som brukar förbättra andedräkten.

AnnaDante
0

Jag kan rekommendera medel du häller i vattnet. Dental Fresh hjälper mot tandsten och minskar dålig andedräkt, jag använder det på min hund och är nöjd :)