tycker att det är så kul
med folk som ska förmänskliga hunden…
komentarer om att man kan och ska lösa alla problem hunden har med godis är intressant i sig …
själv är jag uppfödd men den" gamla" skolan och tycker att det är helt okej att säja till en hund på skarpen eller ta tag i den men då skriker alla djurmisshandel!!!
missförstå mig rätt har aldrig slått en hund i onödan eller tagit i med mer våld än vad nöden kräver
men jag ville bara visa en intressant video jag hittade
min mening är… att vad du än gör så är det sååå långt ifrån vad flocken skulle kunna göra
Fria vargar och vargar i fångenskap beter sig likadant.
det är en djurpark eller ivf ett hägn av något slag. samma typ av ställe som idéerna om rang och dominans kom från.
men jag håller faktiskt med dig i princip. att man aldrig får säga "nej" o.s.v. känns som att gå för långt åt andra hållet. läste just en bok av Kenth Svartberg som jag tyckte var mycket bra där han tog upp det där. en medelväg med tonvikt på den snälla vägen är kanske bättre än någon av ytterligheterna.
Detta beteende som vargarna här utför ser långt ifrån normalt ut om man jämför med hur de lever i det fria. Vargarna är instängda och kan inte ta sig där ifrån. Jag kan med nästan säkerhet säga att vargen som blir utsatt skulle fly från situationen om den kunde.
Människor är inte hundar och hundar är inte människor. Vi ska inte låtsas vara hundar heller, för de kommer de aldrig gå på.
Jag undrar även vad du menar med att du slagigt en hund, när situationen krävts. När har det varit behövligt? Du vet väl att det är olagligt att slå djur?
Sajtvärd för Valp & unghund
Mvh Mika
Djur kan vara riktigt tuffa mot varandra och verkligen ta i med hårdhandskarna när det behövs. Jag håller på med hästar också och där är det likadant, i en flock kan det gå ganska hårt till. En del människor mjäkar för mycket med djur, en del människor är hårdhänta/gruffiga i onödan. Det är inte alltid det är en lätt avvägning heller utan man får nog vara beredd på att när man hanterar djur kan situationer uppkomma som man kanske måste ta itu med tuffare än man hade önskat.
Självklart bör det vara ok att som du uttrycker dig "säga till" en hund på skarpen, fast det är väl individuellt vad man menar med det. Själv så kan jag ryta till när situationen kräver det men aldrig någonsin har jag brukat våld på någon hund. Varför skulle jag?
Hundar gör inte saker för att jävlas med en. De har inget ont i sig. Varför ska vi människor då vara de onda? Tror du inte din hund blir lyckligare av positiv förstärkning?
Sedan så har ju de flesta personer som är " hårdhänta" med sina hundar (iaf de jag stött på) oftast aggressiva hundar vilket ändå lär ha ett samband.
"har aldrig slått en hund i onödan eller tagit i med mer våld än vad nöden kräver", fast det är väl ändå aldrig någonsin befogat att slå en hund? Det scenario jag kan tänka mig är om ens egen hund blir attackerad eller själv attackerar en annan hund/människa, att man då blir illa tvungen att vara så pass hårdhänt som situationen kräver och försvara den hund (eller person) som blir attackerad. Men annars så tycker jag inte att något som helst kan rättfärdiga våld mot hundar.
#3 det har varit ca 2 sek innan ett stort slagsmål (ska till lägga att jag haft stora bruksraser samt am akita och amstaff) och när väl akiterna (hade 2 )slogs så var det bara att vänta ut det … 😮då det banne mig inte var gulligt så såg jag till att bryta det innan det kom igång och i det läget så hjälpte det fan inte med att stoppa i dom en massa godis och säja nej meen så fåål man inte göla…
Fast att behandla hunden värdigt är fan inte att förmänskliga, då har du fått ordet "förmänskliga" om bakfoten!
Inget blir bättre av våld.möjligtvis så får du en apatisk och rädd hund som inte vågar göra något. Jag vill ha en hund som gör saker för att den tycker det är kul, och att den vill det.
Jag har en hund som inte gillar andra hundar man möter, tror du det skulle bli bättre om jag drämde till honom när han börjar morra mot dessa hundar (kan tillägga att jag har en "stor brukras", inte för det spelar någon roll alls!)?
Och min valp, ska jag drämma till henne i skallen när hon skällede ut terriers (som hon började ogilla av ngn anledning, men det är ok nu), skulle det bli bättre då? Skulle jag få en hund som tänkte "jamen jahaaaa det är ju ingen fara med den där andra hunden/terriern, för matte slog mig i huvudet :D " eh skulle inte tro det??
Det där med att man ska låtsas vara en hund/varg själv, DET är däremot riktigt roligt när folk tror 😉 Kryper du omkring på alla 4 och käkar mat ur en hundskål på golvet? Kanske käkar du torrisar/färskfoder också för att göra det extra trovärdigt för dina hundar? För jag lovar dig, de vet mycket väl att du inte är någon hund!
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
hänvisar till videon …
så kul när folk hoppar på en utan att veta nått om mig eller min hundhållning…
det låter på er att jag går och sparkar på min hund för att jag vill det eller för att han ligger och sover eller nått
Skulle jag få en hund som tänkte "jamen jahaaaa det är ju ingen fara med den där andra hunden/terriern, för matte slog mig i huvudet :D " eh skulle inte tro det??
har du frågat ?
#8 frågat hunden då eller? Mja han kan tyvärr inte svenska språket så skulle bli lite svårt att fråga honom :)
Våld löser ingenting. I djurriket används våld för att etablera tillfälliga hierarkier. Du vill istället etablera en konstant hierarki där du alltid är högst i rang. Detta åstadkommer du genom att få din hund att respektera och frivilligt följa dig i alla situationer, genom att vara en pålitlig och viktig ledare. Då är uppmuntran och relation så otroligt mycket viktigare än "fysisk dominans". Du kommer alltid vara fysiskt överlägsen din hund, i och med att du är så brutalt mycket större. En hund som följer dig av ren vilja, för att hunden ser att det blir positiva konsekvenser av det, förlorar behovet av att förbipassera dig i rang och fortsätter vara foglig. Som tidigare nämnt; aggressiva hundar och hårdhänta ägare hänger ofta ihop. Självklart ska man markera när hunden gör fel, men när våra hundar redan är i en sådan enorm beroendeställning som de är är fysiskt våld helt överflödigt. Att behöva ta tag i sin hund vid slagsmål eller andra ytterligheter är en helt annan sak än att bruka våld i uppfostrande syfte.
En tydlig gränsdragning är obligatorisk i hunduppfostran, men detta kan åstadkommas precis lika bra utan våld. Positiv förstärkning är otroligt mycket mer effektivt som metod.
Och jag tycker att det är kul…
när folk lever kvar i helt gamla tankebanor och dessutom fått modern forskning totalt runt bakfoten.
Eller just det, det är inte så kul med tanke på att många gamla metoder inte är särskilt justa mot hundarna, och med det menar jag inte att man skall hålla på och kasta köttbullar hit och dit utan vare sig ramar eller regler!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Att behandla djuren värdigt är ju knappast att förmänskliga, snarare respektera och bygga en relation utan våld. Jag skulle nog vilja påstå att man förmänskligar en hund när man behandlar den på samma sätt som man behandlar en människa, trär på den kläder och lullar runt med den. Inte för att man använder positiva metoder vid inlärning.
#3: Med tillägget att hundar inte heller är vargar. Intressant att prata om det onda i att förmänskliga sina djur men att tro att man har en varg i kopplet går däremot bra.
http://www.ur.se/Produkter/162012-UR-Samtiden-Hunden-i-tv-Hundar-ar-inga-vargar
#13 tror du hunden kom från ? hamster?
dom har ju kvar alla sina naturliga behov (mer eller mindre)
#14 Med tanke på att de flesta av våra raser är över 10 000 år bort från närmsta vargsläkting är det väldigt konstigt att tro att hundarna vi har att göra med idag skulle vara vargar. Att träna och lära in genom att ta tag i/skrika på sin hund ser jag som en väldigt förlegad metod. Det är vetenskapligt bevisat att positiv förstärkning är absolut effektivast när det kommer till inlärning, varför skulle man då inte använda sig utav det hela tiden?
är det inte oxå vetenskapligt bevisat att choklad är en grönsak?
#16 Choklad är ett livsmedel tillverkat av kakaobönor (som är ett frö). Vad det har med diskussionen att göra vet jag dock inte.
#16, Eh, va? Vad hade choklad med saken att göra överhuvudtaget?!
Eller är det forskning rent allmänt du vänder dig mot med din något udda kommentar?
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Inte likadant skulle det stå.
Lite roligt att du dömer ut alla som använder sig av avledning med godis eller leksak på precis samma sätt som du känner att dina metoder döms ut.
Mycket har hänt inom hundvärlden och en av de allra trevligaste sakerna tycker jag är att man i träning och inlärning generellt är mycket justare, man utsätter inte hunden för mer än vad den klarar av och behöver därmed inte korrigera så mycket utan kan belöna de korrekta beteendena istället.
I akutlägen finns det nog få människor som inte "tar tag i sina hundar" skulle jag tro, men att hålla på att okynnesrycka och vara fysisk i överkant, det finns det verkligen ingen mening med.
Det finns en tendens, inom alla åsiktsriktningar att ta sig själv och sina metoder som facit. Mycket är vunnet när man förstår att olika metoder funkar för för olika människor och hundar OCH att hunden inte är en varg.
(korrigerade ett skrivfel)
Hundar har bevisligen en annan flockstruktur än vargar.
Vargarna i videon är individer som lever alldeles för många, instängda med begränsat utrymme och resurser. En vargflock innehar sällan fler än 20 vargar.
Djur med begränsade resurser samt utrymme beter sig inte på samma vis som vilda vargar, långt ifrån. Och hunden är ingen varg, vår hund är avlad i tiotusen år för att passa våra behov.
Det finns en anledning till att det kallas för "den gamla skolan..", den är just gammal, förlegad och forskningen har kommit framåt.
Hade inte positivförstärkning fungerat så bra så hade folk på bruksan fortf kastat runt sina hundar i strypkedja och använt fysisk, hård korrigering.
http://dogma.nu/mr-hallgrens-nya-blogg/
Här finns mycket intressanta inlägg.
Beroende på vad man har för hund kan fysisk korrigering behövas ibland, för att bryta ett beteende eller liknande - det säger jag ej emot, men en relation hund & människa emellan ska bygga på en positiv, stadig grund där båda parterna väljer att jobba och/eller leva tillsammans i harmoni.
Mina hundar ska genuint vilja jobba med mig & känna glädje i arbetet, annars mister arbetet syfte och jag skulle lika gärna kunna jobba med en robot.
Ibland undrar jag hur folk som ska korrigera fysiskt & dominera hit och dit skulle klara sig med en kraftigare urhund som faktiskt inte tar sådan skit, utan svarar upp istället? 😎
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#14: Jag är väl medveten om att hundar härstammar från vargar. Det är inte samma sak som att hundar är vargar, hundar är hundar och forskning visar som sagt på många olikheter. Dessutom är människor varken hundar och vargar, så att tro att vi kan agera som sådana är att underskatta våra hundars intelligens.
BTW så tror många forskare numera att vi började domesticera vargen långt tidigare än för 10 000 år sedan. Så, 10 000-tals år av selektiv avel - det gör en hel del. Det är inte bara hundarnas utseende som har förändrats, även om det är en av sakerna som är lättast att påverka med avel. Angående hundar som slåss så är det klart att man får ta till de metoder som krävs för att stoppa det hela. Vad som är ännu bättre är att ha framförhållning och se till att man inte hamnar i det läget - eller helt enkelt inte skaffa sig hundar man inte kan hantera…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Till och med deras matsmältning har anpassats genetiskt så de kan bryta ner lagad mat och stärkelse bättre än vargar. har läst flera artiklar om det ganska nyligen.
okej jag fördömmer inte nån som håller på med trickträning…eller positiv förstärkning som det så fint kallas och för dom du som har totalt miss grejen och snurrat in på helt fel saker som inte var meningen tar vi nu en ny länk 10 000 år framåt i tiden där dom visar flock beteende i det fria och sen kan diskussionen om att hundar och vargar är så olika…
https://www.youtube.com/watch?v=zN7JOxzqWDo
#25 Du tar alltså all din fakta från Youtubelänkar och förkastar samtliga dokumenterade studier som gjorts i ämnet? Kom igen källkritik.
Det tar bara ett fåtal generationer av domesticering för att omfattande fysiska och behavioristiska förändringar ska ske. Du ser ju t.ex. stora skillnader mellan olika hundraser; t.ex. tendenser till vakt, vallning, jakt etc. Detta då det är egenskaper som avlats fram eller avlats bort. På samma sätt har de naturliga instinkterna förändrats. Om du är intresserad av ämnet så rekommenderar jag att du läser olika fallstudier, här är en otroligt intressant sådan som handlar om hur de som ett experiment lyckats avla bort naturliga instinkter hos rävar på bara ett fåtal år: http://cbsu.tc.cornell.edu/ccgr/behaviour/04_Recent_Publications/Trut_genetika04.pdf
Så tyvärr köper jag inte ditt argument alls. Positiv förstärkning har visat sig mer effektiv i hundträning och hundar är bevisligen inte vargar, oavsett vad ett par Youtubevideor visar är våld inte rättfärdigat i hundträning.
Edit: Och det handlar endast om att hundar inte är vargar, det handlar om att domesticeringsprocessen har förstört många överlevnadsinstinkter. Hundar som levt vilt i generationer utvecklar nya instinkter på samma sätt som de förändras vid domesticering. Alla arter förändras beroende på sin omgivning och vilka krav omgivning ställer på dem.
såg inga fria vargar i det där klippet heller. dessutom gällde det att jaga bort en främmande hund, inte attackera en i flocken. något som speakerrösten säger att dessa hundar är avlade för.
Till och med SBK har slopat gamla skolan ! Behöver man ta i med hårdhandskarna har man misslyckats , totalt ! Men den stora frågan jag ställer mig är varför man väljer att vara arg och gorma ta tag i nackskinnet osv osv När det funkar lika bra om inte bättre med possetiv uppfostran och inlärning ? Gamla skolan ger oftast en rädd och apatisk hund som inte vågar göra något annat än att lyda. Jag har aldrig någonsin tagit tag i mina hundar och dom lyder minsta vink och hittar inte på dumheter. Och kallar du det att förmänskliga hundar för att jag väljer att vara glad och possetiv och inte slå rycka i nackskinnet och skrika och gorma på mina hundar så varsågod tyck det då Men jag föredrar en fin relation med min hund
#25 Oavsett om hunden är varg eller inte och oavsett vad en grupp djur gör mot varandra så ändrar det inte det faktumet att vi är människor och det finns ingen anledning till att vi inte ska använda våra stora hjärnor och göra saker smart och på vårt sätt. I de metoderna som, vilket modern forskning visar, ger snabbast och bäst resultat finns det väldigt lite "hårdhet" utan man jobbar MED hunden, inte MOT den. Ta du i din hund om du vill om du tycker att det funkar för dig, men se inte ner på dem som använder andra metoder för det.
Det handlar inte bara om "trickträning" som du lite föraktfullt uttrycker det, det handlar om uppfostran och inlärning som fungerar UTAN att man behöver vara speciellt hård. Skulle jag köra hårda metoder mot min irländska terrier i inlärning, då skulle jag få en jycke som inte lyssnade över huvud taget och som blev riktigt förbannad på mig. Hur långt tror du vi skulle komma då i vår vardag?
Det finns inte en metod som passar alla, alla passar inte för alla metoder, men det känns ju smartare att först testa de metoder som objektivt har visat att de ger bäst resultat i inlärning istället för att utgå fån ett ganska obsolet tänkande.
Ts du borde nog ta och läsa lite nya studier och välkomna 2000 talet ;)
Du har fått väldigt många bra svar.
Just detta är ju så himla omdebatterat Låter som en typisk cesar millan diskution vissa är emot vissa för, men jag tror att vi alla kan komma överens om att vi inte vill åsamka lidande? Jag tror inte att det ts menade var att hen misshandlar hunden, snarare att hen tar tag lite hårdare i hunden när orden inte når fram. Jag har själv inte behövt vara så sträng/hård mot hundarna jag har haft å göra med, men då har jag mestadels uppfostrat en väldigt mesig och rädd cocker som flugit 2 meter upp i luften vid minsta tillsägelse haha Jag har dock behövt vara stängare mot hennes Flat, som attackerar hanhundar… något som jag vet har kommit pga min mormor… Inte så lätt för mig när jag var 13 och var på hundläger och de blev hundbråk… iaf, jag tror att han verkligen skulle behöva en strängare uppfostran, inte misshandel, men konsekventare med vem som bestämmer och beskyddar flocken, att han ej ska göra det, och att beteendet inte är accepterat. En hundägare med en hund som redan har problem som denna Flat kan inte bara försöka ge lite godis som avledning varje gång en annan hund kommer. Detta löser inte problemet, det enda som händer är att man skjuter upp problemet. Men vad vet jag, efter det där lägret så var jag så trött på att mormor inte tog tag i problemet att jag nu knappt tar ut Flaten på promenader längre…
#31 Om man inte har högre ambitioner än att inte åsamka lidande, då är det lite deppigt… Dessutom KAN man förändra en hunds beteende med avledning och ombetingning, jag rekommenderar Eva Bodfäldts böcker och podden "vår bästa vän" på Sveriges Radio för en alternativ syn på hunduppfostran. Avledning behöver nödvändigtvis inte betyda kravlöst.
#31 Så hur har jag fått min 30kg hane (av bruksras eftersom det verkar vara så viktigt!) att sluta göra utfall och vråla vid hundmöten? Ja inte är det genom att ha varit hård och "visat vem som bestämmer", jag har jobbat med positiv förstärkning, godis och glatt humör! Hade jag istället rytit åt honom att vara tyst och dragit honom vidare, då kan jag säga dig att han hade fortsatt att göra utfall än idag!
Bara för att man har okunskap om hundträning så ska man inte ta till våld, om man inte kan lösa problemet utan att vara hård mot sin hund kanske man ska kontakta en tränare som kan?
Suck… Svarar lite blandat på de både 32 och 33 skrev nu 1 nej att de va en bruksras är i detta fall bara en tillfällighet att flaten beter sig så där, kunde lika gärna varit cockern 2 att du ens kan skriva nå så dumt som "Om man inte har högre ambitioner än att inte åsamka lidande, då är det lite deppigt…" är bara irriterande. Jag ville bara va tydlig med att jag mena att man ej behöver vara rädd för att röra hunden men att man så klart under inga omständigheter ska åsamka lidande. Riktigt onödig kommentar enligt mig, elakt å anta nått sånt utifrån en enda kommentar som jag skrivit. 3 de jag kanske inte helt fick fram i min kommentar men som ja menar är att (enligt mig) man ej kan använda exakt samma uppfostringsmetod på alla hundar/alla ägare kan ej utföra samma för alla är olika och alla är bekväma med olika saker 4 ordet "våld" tkr jag personligen knappt passar in i diskutionen då jag redan poängterat att ja inte tkr att hunden ska komma till skada. Fysisk beröring/tillsägelse behöver inte bara hård, bara tydlig nog så vovven förstår va man menar Once again alla tkr olika, gör olika och olika saker passar olika människor och olika hundar. Menade inte å göra nån sur Tkr för övrigt att det räckte att läsa titeln på inlägget för å förstå att de skulle bli en diskution med en del arga inlägg, kanske dumt å ens skriva i en sån tråd i guess
#34, Jag tror egentligen inte att det var ditt inlägg folk reagerade på utan snarare trådstartarens som inte direkt ger intryck av att lägga fingrarna emellan.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vad är att "ta i hunden" då? I inlärning/uppfostran ser jag att man inte ska behöva göra någon obehaglig beröring, som jag antar att det är det du menar? För inte menar du klappa eller smeka hunden? Undrar helt seriöst
#35 håller med om att hela tråden inte började nå vidare, men kan inte annat än känna mig träffad när de skriver mitt kommentarsnummer i sina svar… #36 klart jag inte gör, menar mellantinget, som ja nämnt tidigare, kan behövas när ord eller godis elr liknande inte når fram till hunden. Inte smärta, men inte belöning heller. Vi människor kan ju putta till varann lite för å få uppmärksamhet, ingen som tar nån skada av nått liknande enligt mig, skulle ej kunna tänka mig att hundar skulle de heller, om man gör de rätt osv men de e upp till ägaren Jag har ej själv ägt en hund elr behövt helt uppfostra en hund själv och har ej använt/behövt använda några sånna metoder så jag kan ej säga att jag själv fått de å funka, men jag vet att de kan funka för vissa ägare och hundar
Då förstår jag mer vad du menar med fysisk beröring, tack för förklaringen!
synd att folk hoppar till helt fel slutsatser … igen …
står ingenstans att jag föraktar dom som håller på med vad jag kallar trickträning
jag ville bara ge exempel på vilken skillnad det är när hundar ska fostra varandra och hur människan gör det
jag kan ge exempel på varför jag kallar det trickträning det som ni kallar possessiv förstärkning (olika människor olika hundar )typ samma metoder
kände ett par st (två olika människor) som jobbade inom det militära med sina hundar tränade spår lydnad attack mm och var duktiga på det MEN du kunde inte gå i koppel med dom på en "vanlig"promenad utan att dom drog som F*n själv eller det absolut vanligaste grejen … klippa klor utan att dom var hysteriska
nästa
min granne har en hund (sällskaps)som är uppfödd med godis kommandes ur händerna ALLTID …duktig på lydnad och så lände det finns godis MEN hemma hoppar hunden på folk och skäller som en idiot och ägaren kan inte få tyst på han eller kalla in han från en promenad
nästa
vet en som fick slänga sig runt en stolpe för att hålla hennes hundar (sennen) för dom var hysteriska så fort dom fick se en annan hund MEN lugna och goa när dom var hemma
min slutsats från allt jag har sätt genom mitt pyttekorta liv är att det inte funkar inte för mig och mina hundar jag har haft och det där med att dom skulle vara apatiska stämmer inte in på mina hundar jag skulle beskriva dom som harmoniska men det beror väl på människa till människa vad man tycker är gulligt och tolererar från sin hund
sen kanske det beror på hur lång tid man vill lägga ner på diverse saker och ting
Har inte kollat videon. Men när jag blir frustrerad över skäll när vi åker just kollektivt är jag tyvärr inte heller mjukhänt. Då känns det bara panikartat med tanken tyst med dig för f*n, det är folk omkring oss. Mådde dåligt över det senast igår. Blir nog 50/50 om jag försöker avleda med mat istället.
# 33 jag tror det ligger på invidividnivå, att positiv förstärkning inte fungerar på alla hundar.
#34 Men jag tycker att det är lite deppigt om det är så, nu är det inte så efter vad du skriver och då är jag okej med det. Min tanke var att man måste ha en betydligt högre lägsta tröskel än så för att det ska vara godtagbart. Du har inte gjort någon sur, man får tycka vad man vill, MEN man måste också vara beredd på att få kommentarer och synpunkter på det man skriver och att alla inte kommer att hålla med en.
Du skrev att det inte går att få ordning på en en hund som i ditt exempel med flatten med hjälp av avledning och jag säger att det går. Vad jag hela tiden i tråden sagt är att alla metoder inte funkar för alla, man måste hitta något som funkar för sig MEN, om man som TS går ut med att skratta åt folk som, i TS ögon, "förmänskligar" sina hundar bara för att man inte "tar tag i dem" i uppfostran och inlärning, då gör TS precis samma sak som hen säger att hen blir utsatt för när folk kommenterar hens metoder.
Det har hänt massor inom hundfostran och inlärning under de senaste åren och det är inte helt enkelt att ha koll, men faktum är att man har gått emot att ha "hårda tag" i inlärning och fostran, helt enkelt för att det inte är den effektivaste metoden och för att det finns mer respektfulla metoder att ta till. Att man i en akutsituation måste vara mer fysisk med sin hund är en annan sak än att man använder tuffa metoder i inlärning.
Jag menade inte alls att göra dig upprörd, jag kommenterade ditt inlägg i den kontext som TS och övriga tråden ger.
Tillägg: Jag tycker definitivt att man får lov att säga NEJ till sin hund, under förutsättning att man lärt hunden vad det betyder. Annars är det meningslöst och skapar bara frustration både hos hund OCH förare.
Nu har jag inte läst alla kommentarerna utan svarar på TS första inlägg och ger min syn.
Jag är emot det extrema godisgodis tänket som jag råkat ut för på vissa kurser jag gått, där du aldrig får säga ett nej, jag har ett exempel på en unghundskurs jag gick med min bouvierhane för några år sedan när han var i en jätte jobbig period och kampade i kopplet när han blev stressad och gick upp i varv. Jag gjorde som jag brukade hemma och tog tag i honom satte honom ner och tog ur kopplet ur munnen och sa Nej till honom på ett bestämt sätt. Fick då en väldig utskällning av läraren som tyckte att detta var ett klassiskt exempel på misshandel av hund och att jag istället skulle låta honom hållas tills han slutade av sig själv. Jag spenderade 1,5 timme med en tokig unghund som kampade i kopplet som en tok och självbelönade sig, han slutade alltså inte på hela kursen och jag fick inte rör mig eller säga något utan skulle helt ignorera honom. Så ont som jag hade i armarna efter den tiden har jag aldrig haft och hade med mig en hund ut som var helt sönder stressad och eftersom han aldrig slutade så kunde jag ju aldrig berömma honom för det beteendet jag ville ha av honom. Jag gick aldrig tillbaka dit…
Det jag vill komma med detta är att jag tycker att man vid inlärning av moment, trick, lydnad, rally m.m. ska köra bara med godis och beröm och där ska allt vara jätte kul alltid. Däremot i vardagsuppfostran så kan man ta i hunden inte hårt eller elakt utan för att visa vad man vill att hunden ska göra på ett tydligt och konsekvent sätt, när hunden sedan gör rätt så kan man berömma med godis eller kel.
Codeavalone.blogg.se
#39 Förstår inte riktigt i vilka av dina exempel som det skulle hjälpa med att vara fysisk mot hunden?
Vår f.d familjehund vad uppfostrad på det "gamla" sättet, han var så otroligt aggressiv mot andra hundar. Min far lyfte upp honom i nackaskinnet och gömde vad som fanns att vara aggressiv mot. Livsfarligt! Att han inte högg mot oss när vi gjorde så var ett mirakel. Sigge var en stor hund, blandras på schäfer, collie, sankt bernard och setter - men det spelar ingen roll. När pappa röt ifrån lade sig Sigge plattfall, och vågade inte säga emot pappa. Men respekt fanns där ingen, bara rädsla.
Nu vet min far såklart mycket bättre och Sigge blev aldrig misshandlad men absolut felbehandlad. Antagligen mycket därför hans aggressioner aldrig försvann.
Jag förstår vad du menar med godiset, kanske hunden lyssnar om man har godis men vad gör man när godiset tar slut? Man får ju börja med tonvis med godis, sen kan man använda lyxleksak som belöning (har detta med Navi och det funkar otroligt bra!), men man får ju även expandera träningen så att godis kommer efter en längre period. Detta tränar man tillsammans med hunden, tills att det knappt behövs längre.
Konstant träning är det som gäller. Speciellt om man har en hund som har vissa egenskaper som är jobbiga, t.ex skällande och bli helt hysterisk när någon kommer. Man får aldrig ge upp. Det är oftast när frustrationen kommer som man slår till, men det är aldrig okej. Att ryta, ja men aldrig att slå! Och det handlar inte om att förmänskliga en hund utan det är att behandla djur med respekt. Hundar (bland andra djur) ger oss så mycket i livet. Varför ska vi någonsin höja handen? Buffa till lite så att fokus släpps ja okej. Men aldrig någonsin att slå.
Kul att man har bitar att jobba med. Skyll aldrig ifrån hundens jobbiga egenskaper på rasen eller "den bara är så". Det börjar med föraren, därifrån får man jobba bort det.
@adventuresofnavi | instagram
#42 jag tror utifrån ditt inlägg att vi tkr väldigt lika om detta, jag tycker inte heller att man behöver vara superhård under uppfostran förutom i tex kaoslägen då ord och godis verkligen inte funkar. Jag blev bara provocerad av dina ordval, att jag inte skulle ha högre ambitioner va bara förolämpande, men jag tog de väl lite väl hårt haha sen är ja beredd på å ta kommentarer och så klart tycker inte alla lika och ja igen, denna tråd började rikitgt dåligt, alla måste få uppfostra sina vovvar på de sätt som de anser bäst, så länge man inte skadar hunden fysiskt elr psykiskt.
#39 Det du verkar missa är att vi inte är hundar. Vi är människor. Och du har ju länkat till videos om vargar…
#43 Jag har liknande erfarenheter. Jag är inte alls främmande för att ta tag i hunden fysiskt och tycker att det i många gånger kan vara snällare än att exempelvis dra i kopplet. Minns speciellt en händelse där min hund, glad labbe, sitter vid min sida när en instruktör går fram till oss. När hon kommer fram till oss skjuter min hund plötsligt fram mot henne varpå jag tar tag i henne vid bringan/halsen och sätter henne ner igen. Hunden lugnar sig direkt men instruktören blir alldeles förskräckt och säger att "sådär får du ju inte göra förstår du väl!". Resten av kursen var jag noga med att inte ta tag i kursen för att slippa bli utpekad framför alla igen och om hunden hoppade mot någon igen så fick hon istället ett ryck i halsbandet för att jag inte fick ta tag i henne. Det kändes rätt vidrigt faktiskt - min hund förstår inte alls ryck i kopplet för jag har aldrig ryckt, och hon blev väldigt stressad och illa berörd av det…
Jag har samma filosofi som dig: godis vid inlärning av specifika moment eller vid förstärkning av belöning och ordentliga ramar och konsekventa regler för vardagslydnad. Om hunden slarvar i fotgåendet så kan jag peta till henne med foten och harkla lite och när hon sedan skärper sig får hon ett "bra", och jag ser ingen poäng i att muta henne med godis eller andra belöningar där. Jag vill ju inte att hon ska lyda för att jag mutar henne, jag vill att hon ska lyda - punkt, liksom. Sen ska man ju naturligtvis inte misshandla sin hund eller tillfoga den någon typ av överdrivet obehag, det tror jag väldigt få personer tycker, men den här sortens diskussioner brukar landa i en diskussion om extremerna…
Själv ser jag mycket stor skillnad mellan oss+hundarna och vargflock. Jag är ingen varg och tror knappas våra hundar är så mycket varg i, tarmsystemet är väl det närmaste varg dom kommit 🤪 Själv belönar jag hundarna och även låter dom sitta i knät för få lite magkli ser inget fel med det öht :D
#43 & #47
+1
Så har jag gjort förr och så kommer jag nog att göra nu också. Det mesta av 'det nya' tycker jag låter super. läser böcker så ögona blöder och ser fram emot att få prova klicker o.s.v. men jag tycker det går till överdrift om man aldrig får låta arg, aldrig ta i hunden. båda sakerna är naturliga, både för oss och för hundar. det är skillnad på ett skarpt nej och en puff eller kort fasthållning och att skrika åt hunden medans man pryglar den med kopplet eller vräker ner den på rygg.
som 47 sa så vill inte jag heller ha en hund som bara jobbar för godis. vill inte stanna var femtionde meter när vi är ute och går för att ge jycken godis. man ser exempel på sånt och det tycker jag går till överdrift åt andra hållet. jag fokuserar på min hund och jag vill att han fokuserar på mig, inte på vad jag har i fickan. att vi har en tight relation, inte en ständig mutsituation.
missförstå mig inte nu. jag tycker godis är super som motivation för inlärning. men nån gång ska det fasas ut och bara ges i slutet av ett pass om man tränar. och jag tycker inte att man ska slå hundar.😉