Morrar åt andra hundar...
Jag blir inte klok på min hund, han är helknepig (i mina ögon, det kanske egentligen är helt normalt)
Han är en golden retriever på snart 3 år. Han verkar gilla andra hundar, men problemet är att han verkar tro att morrande är ett bra sätt att inbjuda till lek, vilket många andra hundar inte alls verkar hålla med om. Jag ska ta några exempel för att försöka förklara.
Han tror att spegelbilder är en annan hund och morrar dovt åt den. Ibland tar han med en leksak fram till spegeln och står med den i munnen och morrar.
Vid hundmöten är det inte alltid han ens bryr sig om den mötande hunden, men när han gör det så brukar han gny och vilja dit, men när den andra hunden är på väg IFRÅN oss så kan han börja morra (i undantagsfall skälla)
Idag gick vi till hundgården för att leka. Efter en stund kom en annan hund dit, fast i hagen bredvid. De hälsade genom nätet som avgränsar de två gårdarna, och sprang fram och tillbaks. Min hund morrade till då och då. Efter en stund tyckte vi att de kunde få leka tillsammans, och de lekte ganska bra, förutom att min hund då och då morrade. Han hittade en kvarglömd tennisboll som han tog i munnen och sedan gick han fram till den andra hunden och höll fram bollen och morrade. Jag tolkade det som att han försökte få den andra hunden att jaga honom.
Varför beter han sig så, och hur får jag honom att förstå att det inte uppskattas att morra, vare sig av andra hundar eller hundägare?
Om den andra hunden försökte lägga upp tassarna på honom eller var i ansiktet på honom så morrade han högre, visade tänder och skall till någon gång, men det tolkar jag mer som att han sa ifrån, inte som det andra.
Han är inte ett dugg knepig, han är supertydlig. Ingen idé att försöka ändra ett fungerande beteende hos din hund bara för att det ska se bättre ut inför andra hundägare. Han har ju ett väl fungerande språk.
En del hundar är pratigare än andra bara 🙂
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Morrande är långt ifrån alltid avståndstagande - hos mina är höga vrålmorrande en inbjudan till lek 😃 Man måste se till hela hunden och dess kroppsspråk.
Jag tycker spegeln och rastgården (lekinbjudan) låter som morr-prat.
Det andra exemplet från rastgården tolkar jag också som en tillsägelse till andra hunden, "Sluta klättra på mig" / "Inga tassar i ansiktet, tack."
Hundmötes-morret kanske kan vara frustration att han inte fick hälsa.
Jag förstår hur du känner när det gäller morrande hund och hur omgivningen kan uppfatta det, min hund morrar ofta mot andra hundar för att han vill att de håller avstånd. (Pitcher är en lite osäker kille.)
Se det positiva i att du har en språk-kunnig hund, att folk omkring oss genast tänker morr=aggressivitet, det är deras problem. :)
// Harley
#4 Jag tolkar hans språk precis som du. Och egentligen är det väl bara hundmötes-morret som jag ser ett problem i, eftersom jag vill lära honom att ignorera andra hundar på promenad. Resten kan jag leva med, även om mötande hundägare kan dra öronen åt sig och inte låta honom hälsa av den anledningen.
#5 När ni har passerat en hund, men innan han börjar låta, har du provat att dra fram favoritleksaken eller jackpot-godis eller busa lite, ge honom en uppgift eller nåt annat som avleder tankarna från att han inte fick hälsa på mötande hund?
Tänkte att han kunde koppla ihop att "ett missat hundmöte är inte hela världen, för då hittar matte på något lattjo som är mycket roligare än att hälsa på hunden där borta".
// Harley
Håller med #1.
Har fått uppfattning om att labbar & goldens ofta morrsnackar lite.
Visst kan andra, mer osäkra hundar tolka "morrsnacket" fel, men det är inte din hund det är fel på.
#5 Öva mycket kontakt, du har fått utmärkta tips av #6.
Och jag skulle även vilja tillägga att du inte bör låta hunden hälsa på andra hundar på promenader, det kan hetsa upp hunden då han kommer vara beredd på att han får hälsa - vilket kan leda till en del snack från hundens sida.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#6 Tack för tipset, det ska jag prova!
#7 På promenader hälsar vi inte på andra hundar. Enda gångerna han får hälsa på andra hundar är i hundhagen eller när vi besöker en vän som har hundar. Men det hindrar honom inte från att VILJA hälsa. =)