Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 777 ggr
Lågflax
0

Vänja vid öronrengöring?

Hej. 

Min 7-åriga deltidshund är inte så bekväm i att jag grejar i hennes öron vilket jag kan förstå, men jag undrar hur jag kan vänja henne med det?

Tack på förhand.

Herveaux
0

Vad är det som behöver göras i öronen?
Torkas, rycka hårstrån, topsas, droppas?

// Harley

Lågflax
0

Det handlar om att torka lite eller att droppa i rengöringsmedel.

Herveaux
1

Börja med att vänja henne vid att man torkar en bit ut på själva öronlappen för att sen jobba dig inåt. Sluta innan hon tycker det blir alltför obehagligt.

Dropparna skulle jag försöka klara av så snabbt som möjligt, passa på när hon är trött och avslappnad, sitt och klia eller pilla lite med öronen och sen göra ett försök med dropparna.

Torkning kan hon nog vänjas vid, men droppar tror jag inte många hundar uppskattar.

// Harley

Lågflax
0

Ber om ursäkt för första svaret. :) vet inte hur jag tänkte.

Herveaux
1

Luuugnt, det är måndag! 😉

// Harley

FridaR
3

Jag rengör min hunds öron ofta och kan ju inte direkt säga att han uppskattar det, men precis som med t.ex kloklippning måste han helt enkelt finna sig i det.

Ta det sakta men säkert och gör det till en roligt upplevelse. Hundar kopplar otroligt mycket, alltså kan målet vara att hunden kopplar öronrengöring med något roligt t.ex godis eller lek.

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Lågflax
0

Tack för svaren.

[HundochKatt]
2

Fast en hunds öron ska man inte göra rent alltför ofta, det skapar bara mer problem. Dock finns det raser som man behöver sköta mer och hålla mer koll på som tex. Pudel (där håret växer och man behöver plocka det). 

Under alla år som jag har haft hund så har jag aldrig behövt göra rent, eller droppa i öronen eller dylikt, för jag har bara torkat ur dem efter bad och inte i tid och otid och de har haft jättefina öron, förutom pudlarna då som jag fått plocka bort hår på med jämna mellanrum.