Dolda fel
Min äldsta storpudel Dafne är 5 år och har sedan iallafall 2013 haft problem med sin rygg. Ryggraden böjer sig som en båge nedåt och några kotor är inte helt hundra som dom ska. Hon har fått Metacam vid behov då hon har väldigt ont utav det. Nu senaste månaderna har hon haft ont oftare och i torsdags tog jag henne till veterinären. Hon sa att ryggen var sämre och kanske att hon då blivit immun mot Metacamet. Så nu provar vi en annan smärtlindrande och funkar inte det så blir det injektioner. Tanken slog ju mig, skulle detta kunna gå som dolda fel? Jag hittar inte någon direkt info om vad som gäller/ingår. Hennes uppfödare har innan inte varit särskilt hjälpande och knappt svarat på mina mejl så vill inte prata med henne i onödan, tror bara jag kommer få en massa undanflykter så vill ha lite mer kött på benen först. Detta påverkar ju hennes vardag väldigt mycket, just nu ligger hon i sin korg och är inte sig själv för att hon har ont. Hon är ju inte så gammal och detta har påverkat oss väldigt mycket. Jag hade ju planer för oss som t.ex. tävla i agility men det är ju inte så lyckat med en dålig rygg. Plus att det kostar mig en massa pengar och jag vet ju inte hur länge till hennes rygg håller… Första gången jag var hos veterinären med detta så sa hon att detta måste vara medfött så då borde väl dolda fel gällas, eller? Läste något om att man ska ha intyg från veterinär men det kan jag skaffa, vill bara veta om det ens är lönt. Tror ni jag skulle kunna få igenom det?
Om en veterinär kan intyga att det är medfött och att det var något du inte visste om när du köpte hunden, som inte finns anmärkt på varken kontraktet eller veterinärsintyget räknas det som dolt fel. En veterinärsbesiktning måste ha gjorts strax innan du köpte valpen (minns inte exakt antal dagar men ca en vecka) och vara utan anmärkningar. För att få ersättning krävs det att det påverkar hundens vardag negativt (vilket det i ert fall gör), det får alltså inte vara ett skönhetsfel. Själva situationen med din hund borde alltså bedömas som ett dolt fel.
Men, sedan är tidsaspekten lite problematisk. Uppfödaren har ansvar för dolda fel i tre år efter köpet. Men för att du ska ha rätt till ersättning måste du "reklamera" felet inom skälig tid efter att du upptäckt det, inom två månader räknas som skälig tid. Då är det uppfödarens försäkring eller uppfödarens egna pengar som ska täcka kostnaderna för nödvändig medicinsk behandling. Så tyvärr har uppfödarens ansvar gått ut och du kan inte få någon ersättning för Dafne nu. Retroaktivt tror jag inte heller att du kan få igenom fallet, en minimal chans finns om du kan få ut journalerna för veterinärsbesöken innan 3 år efter köp, samt har dokumentation på att du reklamerat till uppfödaren 2 månader efter detta tillfälle. Och att det finns kontrakt och veterinärsintyg från köpet som friskförklarar henne. Tror det blir mycket krångel för ingenting… 😕
Varför tog ni inte tag i det under se tre år som dolda fel gäller?
Jag är mycket tveksam till att ni skulle kunna komma nu om det.
#1 Tack så mycket för infon! Var exakt det jag ville veta :) bra att veta inför framtiden också om det skulle vara. Ja tidsmässigt förstod jag att det nog kunde bli ett problem. Har också läst att för dolda fel ersätter dom bara för det jag köpte hunden, går det på våran vanliga försäkring så kan jag få ut mycket mer eftersom det inte är någon gräns för inköpssumman. #2 Just när vi upptäckte det så var det fullt upp för mig med en personlig sak så jag hade inte en tanke på det då. Och när det upptäcktes så hade nästan de 3 år gått ut också ser jag nu i efterhand. Men som sagt, har ju fått svar på mina frågor nu :)
OT men går du hos någon fysioterapeut eller liknande? Även om det inte går att göra något åt den primära skadan/defekten så kan en bra hundfysioterapeut hjälpa hunden och även förebygga så att det inte blir så mycket sekundära problem i form av felbelastningar med mera.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#4 Ja det gör jag, vilket är superbra för henne. Ska dit nu på onsdag igen :) Men jättebra tips annars!