Ska jag vara orolig?
Hej!
Jag har en labrador på 6,5 månader. Någon vecka (2-3) innan han fyllde halvåret började jag trappa ned hans lunch och upp med frukost och middag för att när han blev 6 månader bara ge honom mat två gånger om dagen. En bit in i nedtrappningen, minns inte riktigt hur lång tid, så började han bli lite dålig i magen. Jag tänkte att det berodde på att hans rutiner matmässigt började ändras och tänkte det skulle gå över när han vant sig. Nu har det dock snart gått tre veckor sedan han började få mat 2 ggr/dag (ca 5 veckor efter nedtrappningen började) och han är fortfarande dålig i magen, men bara mitt på dagen. Han bajsar som han alltid har gjort 3-4 gånger/dag och på morgonen och kvällen är det helt normalt, men gången/-rna mitt på dagen är det först normalt bajs och sedan kommer det löst. Inte mycket, men lite och det är nästan varje dag men som sagt bara mitt på dagen.
Är detta normalt? Är det någonting man borde kolla upp? Det är som sagt inte mycket, men ofta, och jag tycker regelbundenheten är jättekonstig…
Nja, inte jätte normalt.
Du finner inget samband i varför han skulle vara dålig just mitt på dagen?
Annars är ju labbar i regel duktiga på att äta mindre bra grejor.
Är hunden jätte lös och verkar besväras hade jag kollat upp det, är det bara ytterst lite hade jag faktiskt avvaktat ännu mer, kanske bytt foder.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#1 Nej, jag hittar inga som helst samband med vad han äter eller inte äter, han är likadan oberoende om han varit ensam hemma hela förmiddagen (med absolut ingenting sväljbart att nå) eller om han varit ute hela förmiddagen och haft tillgång till kottar/grus/vadsomhelst att äta (fast jag såklart försöker ha koll på att han inte stoppar i sig nåt).
#2 Nej, jag har inte provat men funderat på om jag måste det. Jag trodde ju som sagt att det skulle gå över när han/magen vant sig så jag ville avvakta men nu känns det som hans mage verkligen borde ha vant sig i och med att det ju har gått nästan 3 veckor.
Det är som sagt inte mycket, mestadelen av bajset är helt normalt, men på slutet blir det mjukt, han blir stående en stund för att få ut det, går några steg och sätter sig igen för att trycka ut några droppar till.
Det låter överlag som att hunden gör nummer två många gånger om dagen. Kanske att övergången gick för fort och att magen förväntar sig tömmas efter tidigare rutin?
Jag skulle backa tillbaka till hur du gav tidigare, men inte att han får mer mat bara utspritt. 3 veckor är inte så lång tid som man kan tro. Vi t.ex foderskifte så räknar man med minst en övergång på fyra veckor innan man tar bort det gamla fodret helt och då tidigast fyra veckor.
Staffeliv och hundträning
Hundträning
Många hundars magar mår bra av äta lite oftare menas andra mår bra av att vila. Du verkar se sambandet mellan förändringen mellan maten och magen så skulle jag gå tillbaka och ge middag för se om magen mår bättre.
Tycker han bajsar rätt mycket också, 3-4 gånger är ju ändå en del. Min valp är i samma ålder och hon får fortfarande mat 3 gånger per dag, bajsar oftast 1 gång per dag.
Vad får han för foder?
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#7 Har har royal canin maxi junior. Det fick han även hos uppfödaren så jag har inte bytt foder på honom och det har ju fungerat innan…
Tror ni inte det är dåligt att gå tillbaka igen då? I så fall kanske han måste "vänjas om" på nytt?
Jag hade definitivt bytt foder, inte konstigt att han bajsar så mycket när han äter ett foder med högt spannmålsinnehåll och fortsatt ge 3 gånger om dagen och sedan testa gå ner till 2 gånger/dag när han blivit äldre. Somsagt, min tik är 7 månader nu och hon äter fortfarande 3 gånger på dag, dock bajsar hon bara 1 gång. Så det är ju lite skillnad.
Ja, jag har funderat på att byta men jag ville inte byta direkt när jag hämtade honom då det var tillräcklig ändring för honom att flytta hemifrån. Han hade som sagt samma foder hos uppfödaren. Men då ska jag se mig om i foderhyllan! Har ni tips på bra kvalitetsfoder som man kan ge istället?
Vill du ge torrfoder, färskfoder eller BARF? :)
Just nu lutar jag åt att lämna torrfoder, så färsk eller BARF. Först och främst vill jag ju att det är bra för hunden, men det är ett enormt plus om det är svenskt.
#12, Då hade jag hellre satsat på färskfoder, i synnerhet nu när han växer. Det är viktigt att hunden får i sig allt den ska och i rätt proportioner, det kan vara svårt att få till rätt i början.
Du kanske kan börja med färskt och sedan gradvis fasa över? Tror att de flesta färskfodren är svenska eller i varje fall nordiska.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#13 Tack så mycket!
Har suttit och sökt på färskfoder ett bra tag nu, det är ju rena djungeln…
Vi valde att ge vår labbe mat 3 ggr om dagen hela hennes liv för vi mräkte av att hon mådde bättre av det. Minns tyvärr inte exakta symptom men om du tror att det hänger ihop skull ejag gå på magkänslan och byta tillbaka!
#15 Vad gav ni henne för foder?
6 Våra hundar bajsar 2 gånger per dag i dag är alla vuxna, som unghundar bajsa dom 2-4 gånger dom får ofta köttben och våra får mat 3 gånger per dag. Äter både färskfoder och acana torrfoder.
#17 Som yngre bajsade hon oftast 2 gånger per dag, nu oftast bara 1 gång. Hon äter BARF, så mer verkar inte behövas. :) Åter till matfrågan, vill du ge färskfoder eller BARF som är färdigblandad rekommenderar jag MUSH. Här har vi bara VOM eller MUSH, har du andra alternativt har jag hört bra om Priima och Pondur Xp. :) Själv BARF:ar jag, vissa passar bättre på vissa hundar. Jag personligen er inget spannmål alls då jag tycker hon blir dålig i magen, så skulle jag ge färskfoder skulle jag välja spannmålsfritt.
När jag var på sista delkursen som handlade om Foder, så talades det mycket om olika foder förstås. Och att svindyra foder inte var så speciellt mycket bättre än vissa billigare. Och att spannmålsfritt var en "innegrej" just nu och hade ingen speciell betydelse om man inte hade en hund som var allegisk eller känslig på annat sätt.
Vi har under många år använt oss av Doggy och en del har suckat…Men det fodret har varit mycket bra. Hundarna har varit bra i magen, blanka och fått stora kullar. Och håll i er nu…det har varit spannmål i fodret.
TS Rådgör med veterinären och uppfödaren hur du ska gå tillväga. Som jag förstått har du ett bra foder och uppfödaren skulle inte använda sej av ett dåligt foder eftersom det påverkar uppfödningen.
Lycka till med din unghund🙂
Hälsning från en stor djurvän