Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 933 ggr
[Lisa94]
0

Vilken hundras skulle passa mig?

Jag har börjat tänka att jag vill skaffa hund efter att min blandras gick bort.

Vill gärna ha en hund som är av medel/stor storlek, som gärna vill följa med på långa promenader, som är samarbetsvillig, som jag kan träna lydnad med och jag vill även prova på agility, men jag vill att hunden ska kunna ta det lugnt inomhus, och är jag kanske sjuk en dag vill jag inte att den ska börja ''klättra på väggarna''  Jag vill liksom inte att det ska vara fullfart och extremt mycket aktivering varje dag, utan att en långpromenad i skogen kanske räcker vissa dagar ( med vissa dagar menar jag kanske att en långpromenad räcker 1 dag i veckan max 2 )

Pälsvård spelar ingen roll, jag är beredd på att lägga pengar och tid på pälsen om det behövs :)

Har varit inne lite på storpudel för jag tyckte att det lät som en trevlig ras som skulle kunna passa mig, men läste sen på SKK's hemsida att dom har svårt för att vara ensamma? Självklart vill jag inte lämna min blivande hund ensam men ibland blir det ju svårt att undvika och det kommer säkert hända, så det avskräckte mig lite, stämmer det om storpudeln? Handlar det mest i grund och botten om uppfostran? Har nog aldrig hört att en specifik ras har svårare att vara själv.

Så vilken ras tycker ni att det här låter som? :)

Lizelda
0

Jag tycker ju att Welsh Springer Spaniel är perfekt! De älskar att vara ute i skog och mark och är väldigt lättlärda så de är ypperliga att köra lydnad eller agility med men passar även att jobba med, som läshund eller terapihund typ. Tycker det är skitkul att få följa med ut och springa ute i skogen men chillar lika gärna inne i soffan hela dagen. Inga problem att vara själv. Väldigt följsamma och lyhörda och vill inget hellre än att vara matte till lags :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

parsley
0

Vad tror du om någon spets t ex keeshund, kleinspitz, mittelspitz, euroasier eller japansk spets?

[Lisa94]
0

#2, Har kollat på eurasier och tycker att dom verkar som trevliga hundar också som kanske skulle passa mig. Dock var det en person som hade 2 stycken som sa att dom var otroligt svåra att uppfostra ( beror ju självklart på ägaren och hundens personlighet och hur konsekvent man är ) och jag tror att det avskräckte mig lite, men vet ju inte om det är så heller, har du erfarenhet av just eurasier? 🙂

Wellcraft
0

#3 Svåra att uppfostra är dem inte, dock är de envisa hundar med ett eget tänk, ofta väldigt svårmotiverade. Inget för den som vill hålla på med lydnad- generellt.

Det finns aldrig garanti för att någon individ klarar av att vara ensam, trots träning & uppfostran - det är lite av ett lotteri så man får vara beredd på att behöva lösa det med dagis eller dagmatte. Vill du verkligen ha en storpudel så låt inte det avskräcka dig.

Jag skulle annars rekommendera sheltie.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ambrose
0

Jag tänkte på storpudel medans jag läste ditt inlägg. Om det är en ras som du har fastnat vid, så läs vidare om den och kontakta lite olika uppfödare och hör med dem om hur rasen är. De kan säkert svara på dina frågor om ensamträning etc!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

e94h
0

Jag sitter i precis samma sits som dig, bortsett från att en Pudel inte tilltalar mig. jag har själv varit inne på tollare, bruksschäfer, dalmatin, border collie, kelpie och i princip alla andra raser som finns. Tyvärr är jag rädd för att skaffa en vallhund då jag inte kommer valla. Just nu är jag mest inne på flatcoated retriver och english springer spaniel (den som är avlad för jakt, inte utställning). Kolla upp dem :)

Lon@
3

#6, Fast de flesta av raserna du räknar upp är rena arbetshundar som  behöver rejält med aktivering för att komma till sin rätt.
Att träna lydnad och köra/pröva agility samt gå långpromenader är inte tillräckligt.
BC och jaktspringer är dessutom utpräglade vall- respektive jakthundar och bör få jobba med det de är framavlade till.
Visst, det finns dåliga rasrepresentanter som inte vill valla/jaga på rätt sätt men det skall man givetvis inte utgå från.

Det som TS vill ha hunden till passar väldigt många "lagom-raser" för🙂.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Catta-
0

Jag tror storpudel skulle pass dig bra :) min tik älskar att träna allt möjligt men kan lätt ha rena slappardagar med endast promenader. Hon har inga problem med att vara ensam ett par timmar, det gäller bara att träna och vänja dom långsamt. Jag tycker att Pudel är perfekt för de som vill ha en aktiv sällskapshund, dom hänger med på allt. Däremot har jag hört vissa som blir träningsnarkomaner så vill du inte träna supermkt så vänj den redan från början att vissa dagar slappar vi.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

parsley
1

#3 Jag tror de mindre tyska spetsarna, kees, klein och mittel, är livligare än vad euroasiern är. Man kan göra mer med dem om man vill vara aktiv på brukshundsklubben, passar inte det så får man en fungerande hund ändå.

fridarebecka
0

Jag tänkte på flatcoated retriever när jag läste ditt inlägg :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[Hästhoven]
0

Perro de agua espanol? härliga hundar, arbetsvilliga med bra "av & på knapp". Är själv ägare av den rasen & enligt mitt tycke så skulle den kunna passa dig. 

Men tycker även att Pudel skulle kunna passa dig också, att lämna ensam är lite mer av en träningssak, lär du den från grunden när den är valp så tror jag inte att det ska vara några som helst problem sedan när den är vuxen.

frost_schäfer
0

SCHÄFER

KAN JAG REKOMMENDERA HAR HAFT DET HELA MITT LIV OCH SKULLE BARA KUNNA TÄNKA MIG TVÅ RASER SHELTIE OCH SCHÄFER.HAR INTE SHELTIE ÄN MEN HAR HÖRT MYCKET BRA OM DOM(råkade skriva med caps lock) ❤️

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

[Lisa94]
2

Tack för alla svar. Just nu lutar jag mest mot storpudel men har fått upp ögonen lite för eurasier. Tack för att ni rekommenderade raser och tog er tid! 12# , En schäfer vet jag 100% att den absolut inte passar mig då det enligt mig är en ren brukshund, jätte fina hundar men skulle inte kunna tillgodose dens behov :)

Cahira
0

Mittel som nämdes ovan är helt klart en arbetande hund i liten kropp! När min var tonåring fick jag träna, cykla och spåra 5 dagar i veckan (tar inte så lång tid egentligen men han behövde mycket för sin storlek) och 40 minuters promenader en gång per dag minimum och 1 mil promenad i veckan för att vara harmonisk. Det planade ut massor när han kom ur tonårstiden men han var som en svamp när det kom till träning - lärde sig skitfort!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.