Lugna löptiksstressad unghund?
Grannens gamla tik löper och vår stackars hormonstinna ettåring går helt bananas. Han har aldrig brytt sig tidigare men nu verkar hormonerna ha slagit till med full kraft. Han äter dåligt, ylar, går runt och gnäller, flämtar, skäller, tittar ut genom fönstren, spårar och skrikgnäller som en tok utomhus… usch, jag tycker så synd om honom! Tiken har rymt över till oss flera gånger (hela gården luktar förmodligen löptik vid det här laget) och hon kommer även springandes när vi är ute och går, så det är väl därför han reagerar så starkt. Jag har pratat med ägarna som var förvånansvärt obrydda men förhoppningsvis rymmer hon inte igen (för hennes skull mer än något annat; även om vår hund alltid är kopplad så finns det ju fler hanar runtomkring…suck).
Hur som helst – hur tusan kan vi distrahera vår stressade hund och hjälpa honom koppla av? Hur beter sig era hanhundar när tikar löper? Blir det bättre med åldern, och kan man träna bort det här beteendet eller i alla fall dämpa det? Bör man ha nolltolerans mot att han stannar och luktar på saker utomhus (vi har mycket katter, vilt och annat spännande omkring oss så det behöver ju inte vara just tikfläckar)? Det känns tokigt att börja tänka på kastrering - det är ju inte så konstigt att han har hormoner som sprutar ur öronen - men jag har ju samtidigt inga referensramar för hur en unghund "ska" bete sig.
Han har fått en del aktivitetsleksaker med supersmarrigt godis i men när han är klar med dem så återgår han till att yla och gnälla tills han slocknar. Han har aldrig varit speciellt intresserad av lydnadsliknande träning och är svår att få kontakt med utomhus, framförallt nu när han gått och blivit tonåring. Vi ska försöka spåra oftare och längre samt ta snabbare promenader för att trötta ut honom, men jag tar gärna emot fler tips på saker vi kan göra så att han får något annat att tänka på de här dagarna… Gillar inte att se honom så stressad, fy :(
Beroende på hur påverkad din hund är så kan detta vara mer eller mindre sjyst mot honom, men min kompis(som har en hanhund) och jag har gjort så att vi går promenader tillsammans även när min tik löper. Vi började med detta redan vid hennes första löp. Då var han ca. 8-9 månader. Gjorde likadant vid andra löpet.
Han har lärt sig att det inte är någon "big deal" med löptikar. Visst, han var intresserad först, och drog extra i kopplet, men det gick att belöna bort.
Så… att skvallerträna med löptik kan ju vara en tanke. Om han klarar av det… Annars får du nog försöka att hålla honom aktiverad så att han har annat att tänka på just nu. Jobba med enkla grejer där ni kan lyckas.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Två saker. Motionera hunden så den är riktigt trött och sliten, samt håll den under lydnad så den inte får springa runt inomhus och varva upp. Hemma ligger man på samma plats, håll ordning och reda så hunden inte tillåts varva upp på egen hand. Motion och lydnad, mycket av båda delarna.
Motion och ger er ut och låta hunden jobba på bortaplan (spår mm)

Låt honom varken lukta på tiken eller hennes kiss. Hanar som luktar och slickar i löpkiss blir etter värre.
Det kan ha en viss effekt med adaptil, tryptofan od, men viktigast är att hålla nosen borta från dofterna. Motionera, längre promenader, kanske lite drag, sök eller annat.
Tryptofan finns i tex pumpakärnor, soja, kalkon och banan, eller så köer man det som kosttillskott. Det omvandlas till det lugnande serotonin i hunden. Se upp så att han inte äter foder med majs. Majs innehåller ämnen som omvandlas till stresshormonerna dopamin och noradrenalin, vilket förvärrar stress.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack snälla för era svar - vi ska ut och motionera oss ordentligt efter lunch! Utan att stanna och lukta på allt… Är väldigt sugen på att börja jogga med honom eller låta honom dra/bära lite smått; han är som sagt mer road av fysisk aktivitet än lydnad och trick. Vågar man börja med sånt - i långsam takt förstås - innan man HD-röntgat? Vi har en nätt liten lapphund på strax under 14 kg, en aning smal kanske men med bra grundkondition och mycket (!) energi.
För någon vecka sen gick vi på promenad med en tik som precis börjat löpa och det blev hemskt mycket gnäll, men sista halvtimmen gick det bättre. Vi fick dock hålla oss på avstånd, så det blev inte en speciellt social promenad för oss tvåbeningar ;) Men det gav mig lite hopp i alla fall. Även om han sällan tar belöningar utomhus så verkar han vänja sig vid situationer efter ett tag och tagga ner. Tror det blir väldigt jobbigt för honom när han fått hälsa på tiken (t ex när hon rymt hemifrån och rusar fram till oss…) för på dagis har han inte, vad jag vet, reagerat likadant när de haft löptikar där.
Han äter redan foder utan majs och spannmål men jag tror vi ska köpa lite DAP och ha hemma ifall det behövs, tusen tack för tipset :)
#5 Givetvis, har ni inte börjat belasta hunden fysiskt så är det hög tid. HD-röntgen gör varken från eller till, får du ett dåligt resultat är det ändå muskler och stabilitet runt dåliga leder som behövs.
Min upplevelse är att hanar som får lära sig att gå med tikar i löp under hela löpperiopderna, lär sig när det är dags att ens bry sig (alltså under just höglöpet) - till skillnad från hanar som hålls helt väck från dom, för då är ofta hela löpen intressanta. Så har du möjlighet, så promenera tillsammans med löptiken ofta - det tjänar du på längre fram 🙂
Har kompisar med hanar som var stört omöjliga i tonåren (1-års åldern) men som fick promenera tillsammans med båda mina tikar när dom löpte. Jobbigt första promenaderna, men han lärde sig och när han var 2,5 år så var promenaderna inga som helst problem - inte ens under höglöpen. Sugen absolut, men minsta tillsägelse så lugnade han sig (och mina tikar var även bra på att fräsa ifrån när det inte var dags)
#5 Makes sense, tack! Vi har tagit ganska ordentliga promenader med honom sedan han var runt halvåret, fast mer i hans takt. Men som du säger är det rätt tid att öka på motionen nu, tror både hund och matte skulle må bra av det :)
#6 Ja det låter ju som att det är en bra idé att "utsätta honom" för löptikar. Stackars lilla tuss, lite elak känner man ju sig allt eftersom han blir så uppjagad… Ska se om grannen vill gå på promenad när deras tik kommit ur höglöpet. Om jag tar med öronproppar till mig och köttfärs till hunden går det kanske bra ;) Tack! :)