Kasta boll, stress
Att springa i sandtag tycker min hund är superkul, och det ger en otroligt bra träning för henne och är en av få aktiviteter som verkligen gör henne trött. Hon är dock väldigt lättstressad, och stressar upp när vi kastar bollen uppför dessa sandtag. Inget jag brytt mig så mycket om innan eftersom jag tänkt att det är så bra träning, MEN stress är inte sunt. Och eftersom hon är rätt lättstressad överlag så är det sån enkel sak att undvika. Men hur får jag henne att springa och leka i sandtagen utan att stressa upp henne med en boll? :)
Kan du ta med en hundkompis?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vi brukar träna inkallning där vi står i varssin ände av den yta vi är på just då. Så får hunden springa från person till person.
har alltid en hundkompis med men alla dom är så tråkiga och sniffar bara runt medan min hund försöker leka.
#2 smart!
Ja, kör budföring! Eller så springer du med själv,😛. Det är inte bara hunden det är nyttigt för…😃
Eftersom jag är lat och dessutom ofta är ute själv så gömmer jag istället dummys eller leksaker, antingen allihop längst upp eller spritt lite varstans och så skickar jag helt enkelt hunden att hämta dem, en efter en, ungefär som ett uppletande.
Det blir inte lika stressande som när man kastar, dessutom får hunden använda näsan mer vilket både kan verka avstressande och, framför allt, tröttar hunden mentalt.
Det kräver förstås att man först lärt hunden att leta/söka och apportera (det krävs ofta mer för att få dem att apportera när man inte kastat innan) och det gör man lämpligast i lättare terräng, i alla fall om man vill vara snäll mot sig själv 👍.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Men gud vad smart att gömma leksaken☝️ Och min hund har ju en otroligt icke-vältränad ägare så att springa upp i backarna finns inte med på kartan 😐Har testat det en gång förut och fyfasen vad jobbigt det var.
De få gånger vi haft möjlighet att besöka ett sandtag har jag hakat på och sprungit jag också. Fram och tillbaka och upp och ner - bra sätt att komma i form och få upp kondisen på :P