Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1226 ggr
[Daniela1983]
1

Uppfödning

När man som privatperson föder upp flera kullar, ska man betala skatt på vinsten eller försäljningen och anmäla det till Skatteverket i inkomstdeklarationen? Någon som vet?

tlover
2

Ja, du skattar på vinsten, det finns en ruta i deklarationen du kan använda.

Jag har skrivit en artikel om hobbyföretag om det hjälper

l'm back

LinaLj
3

Precis som #1 säger så ska man skatta på vinsten. Dock så blir det sällan vinst på en seriös uppfödning när man väl har räknat bort kostnader för kullen. När jag födde upp katter brukade jag hamna på en vinst på omkring 50-300 kr /kull.

[Daniela1983]
0

Den där artikeln ska jag kika senare på. Okej! Det känns som risken är jättestor då att folk myglar, dvs inte ens uppger till Skv om sina kullar och därmed skattefuskar.

russin
1

Man har även rätt att ta upp utgifter inom hunderiet för dom senaste 5 åren, vilket gör att man oerhört sällan går med vinst.

[Daniela1983]
1

Klart man går med vinst om man inte ställer ut sina hundar eller tävlar med dem. Har du helt enkelt en  familjemedlem som är frisk och ska para den flera gånger, betalar du några tusenlappar för hanen, sedan får tiken 6-7 valpar varav de säljs för upp till 15 000 per styck. Sedan har du lagt en i jämförelse oväsentlig summa på ett veterinärbesök med valparna plus lite mat. Det som jag kan tänka mig kan kosta är om det skulle bli komplikationer i samband med förlossningen..

[Hästhoven]
3

Man hamnar inte på någon speciell hög vinst när man bedriver hundavel.

Avelsdjuren ska försäkras ( dock inte obligatoriskt,men det är väldigt bra att ha en försäkring på tiken iallafall). Man ska ansöka om kennelnamn-vilket kostar lite grann,  Valpar ska registreras i skk, det kostar att beställa hem stamtavlor, man ska vaccinera, chippa, besikta valparna, man ska ställa ut sina avelsdjur, utställningskostnader ska betalas, man ska eventuellt HD & AD röntga sina avelsdjur, man eventuellt ögonlysa & ja det finns massor med saker jag kan rabbla upp men att man vinner några stora summor på kennel, det gör man inte. 

Om man nu inte enbart avlar på oreggade hundar, för då är det betydligt mindre regler.

russin
5

#5 - absolut går man med vinst om man inte meriterar sina avelsdjur, inte hälsotestar, använder grannens hanhund osv 😉

Men med meritering, hälsotester på både föräldradjur och valpar, parningsresor, slitage hemma osv osv blir det sällan något över även när allt går bra - blir det förlossningskomplikationer så går man oftast back 🙂

russin
6

Blandrasuppfödarna (ingen hälsokoll osv) är dom som tjänar pengar, för där finns inte mycket i utlägg och ofta stora kullar. Där kan man snacka om att håva in pengar

[Hästhoven]
1

Men sedan så är det ju inte direkt pengarna som man är intresserad av när man bedriver kennel. Visst är det roligt att få tjäna sig en slant, men det blir inte så mycket över efter allt man behövt betala på både föräldradjuren & valparna, samt annat man måste betala för. 

Man avlar ju på sin ras för att man kanske vill få fram något, vara en del av ett bra avelsarbete, för vi vill ju ha friska & rastypiska hundar & sedan för att man själv har ett stort intresse av rasen är ju givetvis en självklarhet. 

Ursäkta om det kanske inte var svaret på TS fråga.

russin
0

#9 - precis, det är en hobby precis som andra hobbys. Man gör det för att man är intresserad av genetik osv 🙂

sasha_setter
0

#6 Måste man ha kennelnamn för enstaka kullar?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

russin
1

#11 - du får ta två kullar utan kennelnamn, men från det 3:e så ska du ha sökt (och betalat in) om namn. Alltså om du föder upp och registrerad dom hos Svenska Kennelklubben.

[Hästhoven]
0

#11: Japp, precis som  "Russin" skriver så måste man ha kennelnamn efter man har tagit 2 st kullar & ska ta ännu mer kullar om man avlar på SKK-reggade hundar, är det blandrasavel eller avel med renrasiga hundar som är reggade i jordbruksverket så behövs inget uppfödarnamn.

Jamie+Engla
1

Vilken vinst? Vi går bara minus på hundarna =D Vi tävlar så mycket att de lilla som blir kvar av en kull knappt täcker kostnaden för 1 utställning.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning