Rastips mottages
Sitter och kollar igenom SKK:s raslista och letar en hundras som kan passa mig inför ett framtida hundköp men vet inte riktigt vad som passar mig.. (Hundköpet kommer inte ske än på något/några år, sitter mest och spånar nu).
Har för tillfället en liten blandrastik på deltid, hon bor hos mig när jag är ledig och hos mina föräldrar när jag jobbar. Hon är en blandning av Shih tzu, Lhasa apso, Yorkshireterrier och Spansk vattenhund, världens gosigaste lilla hund som hoppar upp i soffan/sängen innan du ens hunnit sätta dig och kryper sedan upp i knäet och somnar. Dock gillar hon inte att träna något mer avancerat, vardagskommandon funkar men sedan vägrar hon och vill hellre mysa i knäet.
I framtiden vill jag ha en hund som trivs bra med att sitta i soffan på lördagskvällen och kolla på film och gosa. Men den ska ändå ha lite driv och vilja lära sig saker (en matglad hund tackar jag inte heller nej till då min tik nu hatar allt vad mat och godis heter så det gör det ännu svårare att träna ;) ). Vill inte ha allt för mycket pälsvård, minns den hemska tonårspälsen min tik hade när hon var oklippt, kunde borsta henne flera timmar om dagen och hon var ändå tovig, men pälsvården hon kräver nu är inga problem, nu är hon dessutom klippt. Vill gärna ha en hund som funkar bra med barn då jag ofta har besök av barn i alla åldrar. Ska inte kräva överdriven träning men ändå ha det där drivet jag pratat om innan. Vill alltså inte behöva gå 2 promenader på milen för att sedan komma hem och köra mentalträning med hunden, utan mer att den ska kräva lite typ lydnadsträning, leta mat och sånt och sedan nöja sig med vanliga kisspromenader, (3-8km i varierande bostadsområde/skog typ).
Har inga mål med att tävla eller ställa ut eller sådant utan det är en sällskaphund jag söker, gärna lite större än min tik jag har nu men hunden ska ändå vara behändig att ha med sig då jag inte har körkort och därmed åker buss/promenerar när jag ska någonstans.
Några raser som jag själv fallit för men som jag inte tycker verkar passa mina behov är labradoren, som verkar kräva mycket mer aktivering än jag känner att jag har tid att ge, dessutom något för stor. Cavalier king charles spaniel vars hälsoproblem avskräcker mig, med en students ekonomi känns det sådär att köpa en ras som verkar ha så stora problem med hälsan*(är bortskämd med att alla djur jag någonsin haft aldrig behövt veterinärvård annat än vid rutinkontroller och vaccination), men jag är helt kär i teckningen och färgen tricolor! Terriers är inte riktigt min grej då typ alla jag träffat har skällt så man blev tokig, funkar inte om man bor i lägenhet med lättstörda grannar..
Tack på förhand för alla eventuella svar. Bara att fråga om det är något ni funderar över!
Du kanske kan läsa lite om eurasier. Är en trevlig aktiv sällskapsras som jag tror skulle kunna passa dig.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Pudel eller Pappilon? Klipper du ner en pudel blir det inte mycket.
En kromfohrländer låter som den passar dig :)
Som #3 säger, kromis låter som en HUND som kunde passa dig, matlusten kan bli lite kronglig då dom har tendens till att bli kräsna, men hitta en bra uppfödare och se till föräldrarna äter bra ger större chans att den är mottaglig över för mat, då får du också bara lära hunden, äter du inte maten blir det ingen mat, typ som med barn ;'D PM:ma mig gärna, det finns också en dam som nyligen fått en liten kromis vid namn Zally som du säkert kan ställas frågor till. Hennes användarnamn är sasha_setter :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Tycker också att kromisen (kromfohrländern) skulle passa utmärkt! Har haft min lilla prinsessa sen i Juli och hon är en dröm! Hon är världens mest matgladaste hund som älskar att gosa men har en väldig vilja att vara till lags i träningen. Hon tar både lek, muntligt beröm och godis som förstärkning vilket gör det lätt att variera och göra träningen rolig. Kromisen är en otroligt smart hund som lär sig jättelätt. De flesta kromisar älskar agillity och de är bra på det eftersom att de är otroligt smidiga (Zally hoppar ca 1 m rakt upp i luften om man ber henne) och snabba (hon springer lätt ifrån alla sina kompisar).
Hon är otroligt bra med barn om de är vana vid hundar och inte liksom kastar sig över henne. Annars är hon relativt ointresserad av främmande folk.
Rasen har inga specifika rasbundna sjukdomar men ögonlysning ska göras på alla hundar i förebyggande syfte. Detta gör alla seriösa uppfödare.
Hör gärna av dig om du har frågor!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
En labbe (som inte är från jaktlinjer) skulle kunna passa fast då får du gärna slänga in lite nosarbete och apportering också :-). Med apportering menar jag inte bara att du slänger en grej som hunden sedan får hämta utan att det blir mer jaktlikt; hunden får söka efter dummyn (eller vad du nu väljer att använda), du dirigerar hunden och så vidare. Det är KUL, behöver inte vara krångligt och går absolut att stoppa in i en vanlig promenad. Dock ska man tänka på att många labbar faktiskt kan vara ganska drulliga och jobbiga under uppväxten - och de fäller! Massor av barr under fällperioden som inte fluffar ihop sig till lätta högar utan ligger som just barr över hela golvet.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Måste börja med att tacka för alla svar!
Dock går #2 förslag bort så papillion är en för liten ras för mig, vill gärna ha en lite större ras, och pudeln måste klippas regelbundet vilket inte är min favorit, borsta och kamma är okej men min nuvarande tik måste också klippas regelbundet och vi fyller lätt 2 ica kassar med hår och det tar minst 4 timmar att klippa henne trots att vi klipper max 3 cm varje gång vi klipper och ansar emellan de regelbundna klippningarna, och då är hon en väldigt lättklippt hund..
#3 #4 och #5 intressant att ni alla tre nämner samma ras! värt att kolla upp! något jag funderar på är om det finns både strävhåriga och *den andra pälssorten jag inte kommer på vad den heter*? Tror nästan alla hundar är matgladare än min, hon går fram till en skål korv/hundgodis, nosar lite fnyser och går därifrån.. Maten får jag i princip tvinga i henne, då matvägra hon ofta i 1-2 dygn innan hon börjar äta riktigt, men det går ändå inte att lära henne saker genom att förstärka med godis, då bryr hon sig inte.. ;)
#7 ja labrador har alltid varit lite av en favoritras, mammas och pappas grannar har haft 3 labbar under hela mitt liv och de verkar inte kräva någon speciell aktivering direkt, iallafall inte som de utför utomhus, men när jag läser på typ SKK och uppfödares sidor och här så är det alltid en jätte aktivt ras som kräver mängder av motion och aktivering… Pälsfällning ser jag inte som ett problem, rider själv med hästar som går oklippta så om våren går man med hår överallt konstant oavsett hur mycket man duschar, tvättar och använder klädvårdsrullar på kläderna.. ;) Sen har vi alltid haft långhårig katt+hund så att sopa och rensa soffan på hår konstant är jag också van vid, Leker ofta kurragömma med min tik nu, men hon blir så rastlös att man inte hinner gömma sig så långt bort när man leker, speciellt i ett hus fyllt med människor och djur som stör, men sånt tycker jag också är kul. Med henne går det ju dock inte att gömma godis, leksaker eller liknande för det är inte en belöning när hon hittar det, men att hitta mig och får gos är världens bästa belöning tycker hon! :)
efter några googlingar verkar det tyvärr omöjligt för mig att få tag på en kromfohrländer om det inte är någon som ska omplacera en precis när jag ska köpa hund i närområdet då närmsta uppfödare är över 57 mil bort och jag tyvärr inte har körkort/bil.. Och vad jag vet vill näst intill alla uppfödare träffa köparna, iallafall de seriösa uppfödarna.. :( Dessutom kommer jag förmodligen flytta innan det är dags för hundköp och då blir det ännu längre till närmsta uppfödare :/
#9 Var bor du?
#10 just nu bor jag typ mitt i Sverige, snart kommer jag eventuellt att flytta ytterligare ca 27 mil norrut, eventuellt mer.. Alla uppfödare jag har hittat håller till väldigt långt söderut :(
det finns ivf en i hjo och en i köping.
#12, det är alldeles för långt söderut för att jag ska kunna ta mig dit + hem med hund :( tar minst 5h med bil, och jag måste åka tåg/buss vilket för att det blir en heldag.. Vilket inte skulle funka med hund eftersom att det inte skulle bli tillräckligt med rastningar, skulle inte ens vilja utsätta en vuxen hund för det och absolut inte en valp :(
Eurasier, sheltie eller pudel? :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Collie tänkte jag på! Vallhundar är i överlag riktiga plåsterhundar som gärna gosar. :) Visst finns undantag men de jag mött har så gott som alla varit riktiga mysisar. :) Collie tackar inte nej till träning, kan rymmas bättre än en labbe på t.ex. buss och är ändå inte på väggarna om man tar det lugnt. Finns de som jobbar på bra mentalitet hos långhårig collie. Kolla in de som stödjer projektet "Mentalt Sund Collie".
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#13 Vi köpte lilla Zally ifrån Hjo och det tog oss ca 4 h dit. Det var inga som helst problem. Stannade en gång på vägen, men det skulle inte behövts egentligen, vi var bara överförsiktiga… Hon pep inget, kissade inget och spydde endast när vi var 100 m från vårt hus :P Vi hade iof en frotté (som en handduk fast med plast under) iallafall hon skulle behöva kissa/kräkas. Två av Zallys bröder bor numera i USA. De flög(ej i lastutrymme, utan säte) i 12 h (eller vad det nu tar) utan paus. :) Finns det ingen som du skulle kunna fjäska skjuts ifrån? ;) Tycker nämligen att kromisen skulle passa såå bra!!
#16 finns tyvärr ingen som jag vet som kör den sträckan och absolut ingen som skulle köra den "bara för att" jag ska köpa vovve.. och jag skulle som sagt aldrig låta en valp åka mer än 3-4 h utan paus, vilket inte fungerar om jag skulle behöva åka tåg/buss..