Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1815 ggr
[Emma J]
0

Morrar vid kloklippning

Min hund vill inte klippa klorna. Han är en omplacering som tidigare blivit slagen och väldigt dåligt behandlad, men han är ändå otroligt tillitsfull och i flera månader hade han inga problem alls med att klippa klorna. Han låg helt avslappnad på rygg och brydde sig inte alls. Ingenting har hänt, jag har aldrig klippt för långt så han börjat blöda, men en gång började han morra och han har inte slutat. Det kan vara det att hans bror som också bor här är rädd för klotången, men han försöker bara dra sig undan och med uppmuntring kan han stå ut med det. Dodge morrar, inga tänder, bara morr, och fortsätter jag gör han utfall. Ett tag hade jag en godisburk vid sidan om och gav honom efter varje klipp, men nu hjälper inte det längre. Han väger 50 kg också, så han är inte liten. Vad ska jag göra? Hur ska jag få honom att inse att det inte är farligt?

Herveaux
0

Har du någon som kan hjälpa dig?

Din medhjälpare kan då distrahera hunden med tex en tub mjukost och du klipper klorna.
Kanske går det bättre om hunden står upp? Tänkte att hunden då känner sig mindre utsatt.

Håller tummarna för att det löser sig för er!

// Harley

-Aida-
1

Du lär backa tillbaka ett steg i träningen med att klippa klor isåfall, gör bara de hunden klarar av, bryt ner allt i små steg.
ta upp tassen och kolla bara på klorna och ge godis, var glad och uppmuntrande, klia på magen och uppmuntra avslappning samtidigt.
i nästa steg kan du ta fram klosaxen och bara låtsas klippa, ge godis bit osv, funakr de inte backa tillbaka ett steg.

Em_
0

Jag visar klotången och godaste godiset, sedan låter jag hunden komma till mig. Beroende på hur det går belönar jag efter varje klipp/klo/tass. Vill han får han gå undan, men gottegrisen i honom brukar vinna om han får chans att fundera lite. Han väljer alltså själv att klippa klorna (även om jag ser till att han väljer rätt 😉) och då går det mycket bättre med tilliten. Jag tror inte det finns någon universallösning utan man får ta det lugnt och prova olika metoder tills man hittar en som passar.

Wellcraft
0

Jag daltar inte med självklara saker som t.ex. kloklipp.
På med munkorg om du känner dig minsta osäker, jag kör ofta med munkorg, även på "snälla" hundar då jag vill kunna koncentrera mig på att få klart klippningen så fort & smidigt som möjligt, och inte behöva läsa av hundens signaler osv.

Gör heller ingen grej av kloklippningen, prata bestämt men uppmuntrande med honom medan du arbetar. 
Kloklippning ska vara lika självklart som att ge hunden mat & klipp ofta men lite!
Han lär sig snart att det inte alls var särskilt konstigt, beröm ordentligt men lugnt när klippningen är färdig.
Det är även viktigt att han får den lugn och ro, han förmodligen behöver, under kloklipp, se till att inga andra hundar är i närheten eller övriga störningsmoment.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Novelia
0

Testa att börja klippa baktassarna först, funkar på många av dom hundar jag klipper. Förslag 1: På med munkorg och klipp. Sluta inte förrän du är klar. Ignorera morrningarna. Var lugn och bete dig som att det är det mest vanligaste och naturligaste som finns. Alternativ 2: klipp 2-3 klor per dag, varje dag. Inte många nog för att han ska bli överdrivet stressad av det? Och så gör du så varenda dag tills han accepterar det. Då blir det vardag och inget konstigt

I have no sympathy for people without empathy

[Emma J]
6

Tack alla för era tips! Jag klippte en tass idag, då fick han stå upp och fick godis när han var duktig och allt gick bra. När han började tröttna lite slutade jag så att vi aldrig kom till punkten där han börjar morra. Antar att jag kommer fortsätta gå långsamt fram och se hur det går, munkorg känns än så länge lite extremt och inte något jag tror skulle funka positivt för honom.

Lilongwe
0

Nu är det säkert inte det som är felet, men hur är din klotång? Är det en sån som trycker ihop klon lite innan den sedan klipper av klon med ett litet "knäpp", eller är det en väldigt vass klotång som liksom snarare skivar av klon? Vår hund tyckte inte alls om kloklippning med vår gamla klotång, men så fort vi skaffade en vassare tång som man kan skära av tunna skivor med gick det mycket bättre. Funderar på om det helt enkelt kan göra ont för hunden att få klon ihoptryckt. Lycka till med träningen! Låter ju kanon att ni lyckades så bra igår! :)

Cahira
0

Har du testat att ha hunden att stå "som en häst blir skodd" så det inte är rakt i ansiktet? Håller med om vassare tång, om den blir slö så smäller den av klorna istället för att skära av vilket kan vara smärtsamt av klämningen innan den går av, och vibrationen av smällen. Och när hunden drar undan benet kan du låta armen bli "spagetti" och följa med rörelsen så hunden inte känner sig fasthållen. Min ena hund skrek rakt ut av skräck när jag började och nu ligger han avslappnat. Att ha någon pilla med huvudet kan ge dom något annat att tänka på. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Novelia
0

#6 vad bra :) då kanske du har hittat ett sätt som fungerar för er! Bara att fortsätta så

I have no sympathy for people without empathy