Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1112 ggr
Haztparken
0

Knutor

Någon som har erfarenhet av knutor?

Familjens lilla blandras cocker spaniel/pudel/powederpuff på 5,5 år Messi har vi upptäckt knutor på.

Just nu kan vi räkna det till iaf 5st. Två på sidan av halsen, två på andra sidan vid skuldran och en längre ned ovanför armhålan. Lite olika storlek men stora, har inget bra att jämföra storleken med.. Men mindre än en 50 öring iaf. Min mamma sa att dom följde med i huden när hon lyfte på dom, så dom sitter inte fast så.

Första upptäckte vi i mitten av september, tänkte att han kanske blivit biten men nu senaste veckan har vi bara upptäckt fler. Han har precis blivit nerklippt så kan vara att vi missat dom innan pga all päls så dom märks tydligare nu.

Jag ska ta han (och min ena Storpudel för hennes rygg) till veterinären imorgon så dom får kolla på knutorna.

Men vad säger ni? Vet att det kan vara så många olika saker, har försökt googla men tycker inte jag får fram något om när det är flera knutor såhär..

Cahira
1

Låter som mina lymfkörtlar som är svullna rätt ofta. De sitter inte heller fast riktigt. Men jag hade haft veterinär kolla upp så det inte är typ lymfcancer eller nån infektion eller annat.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
0

Njae, lymfkörtlar lyfter man inte så och sitter inte i själva huden. Svullna lymfkörtlar tyder på infektion i kroppen någonstans.

Alla knölar bör kollas upp så man vet om dom är ofarliga eller ej - men det kan vara enkla ofarliga fettknölar.

Haztparken
1

Det var talgkörtlar som var lite svullna :)

russin
0

Skönt det var något enkelt och ofarligt 🙂