Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1383 ggr
tm-l
0

Rädd om rumpan

Hej! Min mamma har en blandats hane Chihuahua/papillon på 5år, omplacering. Han är jätte konstig med sin bakdel. Ligger han i soffan med en och man rör sig lite så blir han rädd och ställer sig upp och vänder rumpan ifrån. Kommer man för nära kan han även morra lite, likadant om man ska lyfta honom och råkat ta lite vid rumpan. Men man kan klappa honom där hur mycket som helst utan att han säger ett ljud. Det har varit såhär ända sen vi fick hem honom. Har ni någon ide vad det kan vara? Vi har kollat med veterinär och dom hittar inget, analsäckarna är det inte heller.. Vet ni hur man kan få honom att känna sig trygg igen? Med vänlig hälsning, Therese

xEmmsix
0

Eftersom han är omplacering så kanske förra ägarna har misshandlat honom är min gissning

Don't cry, just say 'Fuck you' and SMILE!GladSkrattarGapskrattar

tm-l
0

Nej det tror jag verkligen inte… Det enda jag kan tänka är att han blivit trampad mycket på svansen, och sedan blivit puttigullad med så det har förstärkt och skapat en rädsla :/

Cahira
0

Jag har en hund som ogillar när andra hundar är i rumpan på henne, det är bara nåt hon föredrar att det inte händer. Hon ogillar trim och klipp i rumpan också men accepterar att det måste göras. Jag får klia henne men i överlag är hon rädd om rumpan bara.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Karmatarerskanise
0

Han kanske har ont.

tm-l
0

Jo, tro mig det har vi funderat på men som jag skrev så hittar veterinären ingenting.. Det är jättetråkigt för det känns inte som att han kan slappna av helt..

hemul
0

kan han ha råkat ut för någonting? typ blivit klämd i en dörr eller nånting annat. nåt ni inte vet om kanske.

hemul
0

spelar det nån roll om ni så att säga närmar er rumpan framifrån eller bakifrån? tänkte om något oväntat drabbat honom bakifrån. långsökt, bara funderar högt.

tm-l
0

Nej alltså är han beredd på att man ska ta honom där bak så säger han inget, det är bara när det kommer plötsligt.. Ingen som har någon idé på vad man kan göra för att få bort lite av det osäkra iallafall?

Cahira
0

Är det bara när han typ sover?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Changrila
0

Ni säger att veterinär inte hittat något. Har ni även röntgat för att kolla så att leder, ryggkotor mm. Ser ut som de ska?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
0

#8 men då låter det väl som om något hänt honom?

ChristineF
0

Måste vara något som skrämt honom eller att han gjort illa sig vid en plötslig händelse, att någon råkat trampa eller en annan hund attackerat bakifrån när han inte var beredd. Var bara som vanligt, acceptera/ignorera beteendet  och ha det roligt/mysigt i övrigt i vardagen så kommer nog ett förtroende byggas upp för er, sen kanske det kan vara svårare att få bort den rädslan för andra människor. 

Min äldsta tik tycker om att bli kliad på ryggen och vänder ofta baken till när hon vill komma upp i knät så man kan lyfta upp henne lättare och det har hänt att jag har lite lätt gått in i henne om hon stannat plötsligt framför mig och det är inget hon brytt sig om utan skakar bara lite på sig och viftar svans. Så på så sätt har hon inga rädslor. Däremot får inga hundar (förutom de två hon känner MYCKET väl!) komma i närheten av baken. Hon hälsar glatt som en katt (nos mot nos), sedan vänder hon sig bort eller går därifrån, lyssnar inte den andra hunden så säger hon ifrån. Varför hon är så vet vi inte.