Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2779 ggr
ipopuma
2015-10-31 13:02
1

MAS?

Det här med minature american sheperd, vad är de för slags hund, hur är mentaliteten och hu är aveln? Vad är målet med själva rasen och kommer den bli godkänd i Sverige? Vem passar det? Har den några rasbunda sjukdomar? Om ni vet något om det (utöver detta också) skriv gärna är väldigt nyfiken om denna ras.

LuLeLo
2015-10-31 14:56
7

Host, blandras 😉

Tass Josephine

CissiD
2015-10-31 15:21
9

Har väldigt dålig koll på den rasen men de jag har träffat har varit rädda och nervösa. Av det lilla jag hört om dem så verkar de som de avlats fram enbart på utseende och storlek vilket gjort att mentaliteten inte är vad man skulle önska. Men det är bara rykten och några få exemplar jag sett med egna ögon.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Lon@
2015-10-31 15:44
7

Instämmer med #2.
Tanken tilltalar mig, om man tänker sig en BRA BRUKSHUND i mindre format, med alla bitarna på plats i skallen så att säga. Tyvärr har även de jag träffat inte varit någon höjdare även om det säkerligen finns undantag.
Om  man tar en bruksras (aussie i det här fallet), som redan har en hel del problem med mentaliteten och är delad i olika typer där en del enbart avlar på show/sällskap, och satsar på att få fram en mindre variant - som dessutom enligt en del förespråkare skall vara en sällskapshund och enligt andra en lämplig hund att arbeta med? - så är det inte precis det bästa utgångsläget.
Dessutom, och nu talar mina fördomar, är det knappast de bästa bruksaussiesarna som använts i aveln utan urvalet har förmodligen mer eller mindre enbart gått efter exteriör och storlek, förhoppningsvis även med hälsan i åtanke. Det är liksom oftast inte bruksfolk som får idén att avla fram en variant på en redan existerande ras…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

IngaTrnqvist
2015-10-31 16:40
2

Kolla med rasklubben, SMASK. "Godkänd i Sverige" är den, men inte erkänd av SKK ;) Dock är den ganska nyligen erkänd av AKC, så det är väl ingen omöjlighet att den kan bli erkänd av SKK. Har tyvärr inte träffat någon på närmre håll själv.

thea_thea
2015-10-31 16:45
2

De få jag har träffat har varit väldigt fega och ängsliga, lite som en kuvad sheltie.

Hildgrim
2015-10-31 17:16
0

#1 På vilket sätt är det en blandras menar du?

Ambrose
2015-10-31 17:44
0

#6 Nästam alla hundar som inte är erkända inom SKK klassas som blandraser, för det finns inga säkra bevis på att det inte har blandats in annat i "rasen". Tex. att man kanske har blandat in Sheltie i MAS. Ingen vet säkert. = Blandras.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

hanna-jo85
2015-10-31 17:53
2

Min mamma har en MAS. Han är en jätte go hund, men lite nervös. Har varit med på flera MAS-träffar och tycker generellt att dom jag träffat varit stabila och härliga hundar. Men som sheltien (har en själv) så förekommer det viss nervositet och osäkerhet hos vissa. Vad jag har fått till mig är det en ras som har avlats fram på dom mindre American Shepherd och att det inte ska vara någon annan ras inblandad. men vet inte hur det är egentligen.

Hildgrim
2015-10-31 18:00
8

#6 Bara för att en ras inte är erkänd av SKK så betyder det inte att det inte är en ras. Definitionen av en ras är att det ska vara en större grupp individer av en viss art som uppvisar vissa gemensamma biologiska, ärftliga egenskaper som skiljer dem från andra grupper ur samma art. Miniature american shepherd är en ras enligt denna definition, oavsett om den är erkänd av SKK eller ej.

ipopuma
2015-10-31 19:14
0

Vad är skillnaden på american min sheperd och australien mini sheperd?

Sugar Mist
2015-10-31 22:40
3

Jadu, ingen större skillnad egentligen på en MAS och en Mops om man tittar på hur man avlat fram hundarna, endast på utseende.
Man har helt enkelt valt små individer ur Aussien och avlat vidare på dessa för att få fram en mindre aussie som är lättare att ha och göra med, helt enkelt en ögongodis hund. 

Sen om avelsmålet blivit det eller inte är ju går att diskutera när de individer jag träffat och tränat med har varit dels lika stora som de aussies jag ägt plus mentalt instabila. 
Man marknadsför "rasen" som en arbetsduglig hund som kräver en del, som ska gå att använda till det den tydligen ursprungligen är framavlad till, vallning och gårdsarbete(vilket jag inte fattar, det är vad aussien är framavlad till, men hur kommer MASen in i den bilden?), men söker man en sådan hund finns det en heeeeeeeeeel del raser, bland annat aussien(!) och helt ärligt ser jag inte vitsen med den "rasen".

-

Ambrose
2015-10-31 23:18
3

#9 Och hur kan man bevisa att den gruppen har "vissa gemensamma biologiska, ärftliga egenskaper" om det inte finns en giltig stamtavla?

Jag känner en hund som ser precis ut som en vit schäfer, trotts att det inte finns vit schäfer i henne. Menar du att hon då inte är en blandras, bara för att hon uppvisar samma "gemensamma biologiska, ärftliga egenskaper" som vita schäfrar gör?
Tyvärr. Jag köper inte det argumentet.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

LuLeLo
2015-11-01 00:18
0

#9 Om du kan leta upp statistik eller annat som visar att MAS:ens genuppsättning skiljer sig åt från aussien och andra rasers så visst, då köper jag det. Man kan ju bekräfta att en hund tillhör en viss ras säkert genom DNA-prov och så, men för att skapa en ny ras gäller det att mertalet individer i rasen fått så lika egenskaper så de tydligt kan skiljas från en annan ras, vilket jag dels inte vet om MASen har fått än (iom pratet om MASar stora som aussies och inblandningar av andra raser i typen som tyder på att MAS inte blivit en ras), och dels talar SKKs icke-erkänning av "rasen" för att det inte är en ras.

Dock vet jag inte vad AKC har för krav för att godkänna nya raser, lyckas de visa att den nya rasen uppfyller rasdefinitionen så ger jag nog mig. Då blir MAS en ras, även om den kanske inte så räknas i praktiska Sverige (tävling, prov och utställning, som kräver SKKs erkännande).

Tass Josephine

starcastle
2015-11-01 08:17
0

För SKK's del är kravet för att erkänna en ny ras att den är erkänd av rätt kennelklubb i ursprungslandet, d v s den kennelklubb som accepteras av FCI.

MAS har USA som ursprungsland, AKC är den kennelklubb FCI har samarbetsavtal med och AKC har nyligen erkänt rasen.

Det är därför sannolikt en tidsfråga innan MAS blir erkända inom NKU.
Ja, det är ju inte SKK som erkänner raser nu för tiden. Det går upp till NKU, Nordisk Kennel Union, som säger ja eller nej. Om de säger ja, så erkänns rasen i samtliga NKU's medlemsländer på en gång.

ipopuma
2015-11-01 09:39
1

Aha. Så de "ljuger" halvt när de säger att masen snart är godkänd i Sverige för det vet man inte

ForeverEmma_
2015-11-01 11:47
0

Har träffat 2 stycken och båda dem är super trevliga hundar. Inte rädda alls och är båda människoglada. Den ena av dessa två hundar tävlar ägaren i agility och han är väldigt duktig där.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Cahira
2015-11-05 00:42
2

Alla MAS jag mött här i staterna har varit nervvrak så tvivlar på att det finns tillräckligt med stabila avelsdjur i sverige för en bra bas. Finns säkert bra individer men se upp är mitt råd.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.