Ta tandsten själv?
Är det någon som tar tandsten själv på sina hundar?
Jag har fått en hund, väldigt trevlig och fin på 3 år, men han hade fasligt mycket tandsten. Ringde vet och det skulle gå på 3-4000kr att ta bort! Lätt chockad beslöt jag mig för att överväga alternativ. Såg ett par tandskrapor i en djuraffär och bestämde mig för att själv ge mig på tänderna.. en tand i taget och med lite lugn och gois borde det ju gå utan att söva vovve.
Nu är ena sidan av munnen klar, efter att ha tagit bilden har jag skrapt insidan av de tänderna också. Han är så duktig och sitter still, och det tar inte många minuter åt gången :)
Nu hoppas jag att han slipper få mer tandsten, men tror att kosten komer hjälpa till (från RC torrfoder till barf med riktiga köttbitar).
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Är hunden lugn,går det å ta bort det mesta själva…men om den har infekterad tannkøtt,kan det vara smärtsamt,och och då är den enaste løsningan å søva ned hunden hos veterinär tyvärr…
Men jag tycker du ska kolla lite hos dom olika veterinärer på priser…det kan vara endel skillnader i pris. Inte alla är like dyra.
Oj vilken skillnad det blev!
Hugo får tandsten ibland, han får mer när han äter mat som t.ex doggy, jag ska snart byta till ett mer kvalitéts foder, som han både får bättre andedräkt och finare tänder av.
Iaf så skrapar jag bort det själv med en tandstensskrapa, går alldeles utmärkt! 
Nu är båda sidorna tagna, bara pyttelite på ena insidan som ska tas också. :)
Har inte sett några tecken på inflamation utom lite rött längst upp vid hörntänderna, men an var stilla när jag tog bort där så det gjorde nog inte ont. Om det inte lägger sig inom några dagar får en veterinär kolla på detoch kanske ge antibiotika eller nåt.
#1 Kollade olika veterinärer men det var samma pris. :)
#2 Roligt att höra att fler gör det :)
Tar bort på vår hund själv, fungerar kanon :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag håller efter själv med skrapa, men min hund vägrar att låta mig komma åt ordentligt allra längst in så vi brukar åka in och skrapa hos vet en gång om året också.
Tyckte det lät fasligt dyrt! Jag har bara skrapat hos min vet som har praktik hemma på kvällarna, och han har tagit 200-300 kr. Nu ska jag strax in till djursjukhuset här och skrapa, få se vad de har för priser där.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Där jag praktiserade hos veterinär tog hon 900-1000 kr för tandskrapning.
Mvh Ellenfyrkant

jag ska låta veterinären skrapa tänderna på min storpudel nästa månad. De söver då ner henne. Det skulle kosta 1100 kr.
#5 Vilken fin och ståtlig herre
Vi har provat Plaque off på vår förra berner. Det är ett pulver som innehåller naturliga alger tror jag. Hon fick tandsten ändå, men tandstenen satt inte så hårt och var mycket lättare att skrapa bort.
Vår Nika (www.ekespangs-unika.se) har inte hunnit få tandsten ännu, men det kommer snart. Vi försöker vänja henne att skrapa tänder, så hon accepterar behandlingen.
Ha det Zabbio!!
Sören

Vad härligt att se någon annan som vågar ta tandsten själv har fått hem en äldre hanhund igår som har stora mängder tandsten.. så nu kanske man vågar ta bort det själv efter dina fina bilder :)
Vart har ni hittat dessa billiga veterinärer? :O
Jag har kollat både distriktsveterinärerna, olika kliniker och letat privat praktiseraande.. till och med de vi brukade gå till som brukar vara billiga sa att jag kunde räkna med runt 3000kr..
#9 Jaså du har hittat mig? :P Ursäkta att jag inte skrivit i gästboken som jag sa, nya hemsidan är snygg :) Nika lär sig säkert acceptera behandlingen, hon verkade så stabil när jagmötte henne för ett tag sedan.. för det var väl hon som mormor passade?
#10 Lycka till, ta det bara lugnt och ge mycket godis och beröm så blir det säkert bra :) Jag tänkte mig ''en tand om dagen'' men när det kom till kritan gick det så bra att hela munnen är tagen på två dagar! :P

#11 Har säkert med att göra vart man bor. Jag bor i Värmland, vart bor du ?
Mvh Ellenfyrkant

#11 på smådjurspraktiken i avesta skulle det kosta 1100 kr.
I morgongåva på pälsvårdsproffsen/trimkompaniet tar de bara 250 kr. Men då får det inte vara inflammerat.
#12 Nordvästra Skåne.. :/ Men verkar ju märkligt att det är sådan extrem prisskillnad..
#13 ok..:3
Va kul! Har själv tänkt göra de på min vovve, men
funderar på om det finns olika skrapor? Vilken är det isåfall man ska inskaffa? =)
bild sparad! tack =)
De är köpta i en vanlig djuraffär i ett köpcenter, by the way :P Kostade ca 200kr vardera men det finns nog billigare. Så kolla i djuraffären.

Man ska hellst inte skrapa själv då du kan förstöra emaljen då. Vetrinären tar med ultraljud som inte skadar tanden. Sen är det tandstenen som sitter under tandköttet som är farligt och det kan man inte ta själv med tandskrapa, den når inte och det kan vara smärtsamt för hunden. Det som sitter under tandköttet kan orsaka tandlossning.

#19 Ultraljud? Det skrapar inte. Min tandläkare har då aldrig använt ultraljud på mig..
Skynda långsamt så går det fortare.

#19 jo självklart används ultraljud, men alla använder det inte.
Men om det är mycket tandsten är det att föredra. En skrapa kommer inte åt tandsten under tandköttet (det farliga) och inte heller mellan tänderna. Vilket ultraljud gör.
Är det riktigt mkt tandsten använder veterinären en elektrisk grej som låter som ända in i, som tar bort tandsten som liksom skrapas bort av den, svårt att beskriva, har nämligen testat på det när jag praktiserade hos en veterinär :)
Och som #20 säger, så ultraljud skrapar inte bort någonting?

ultraljud..
med vilken beläggningar och tandsten vibreras bort. Den arbetar så
att man först går ned med spetsen runt tanden. Spetsen känner av
var det
sitter tandsten - då tänds en lampa på handtaget. Först då trycker man
igång ultraljudet och avlägsnar tandstenen. Denna metod gör att det blir
skonsammare, ultraljudet arbetar bara där det sitter tandsten
och tandköttet blir mindre irriterat efteråt.
Tandsten under tandköttet? Måste vara riktigt långt in under och hur det fastnar där kan jag då inte förstå.. Jag kom åt iaf 3-4 mm ovanför tandköttslinjen. Blödda lite men verkade inte göra särskilt ont (blöder ju ibland när jag borstar mina egna tänder utan att det gör ont, så i det avseendet litar jag på undens reaktion)
Mellan tänderna fanns nästan ingen tandsten på honom, det som fanns kom jag lätt åt med den spetsiga skrapan.
Emaljen går nog inte mer sönder för att jag tagit det än för att veterinären tagit det.
Jag tar tandstenen själv på alla mina tills det inte går längre. Då tar vet det och det kostar 500:-/hund. Jag hade ALDRIG i livet betalat 3-4000:-!!!
Efter som det ser så fint ut efter att du tagit den själv tycker jag att du gott kan fortsätta ta den själv!
Jag skrapar själv på min hund, en spetsihar precis som ts en platt och en spetsig skrapa. Fungerar alldeles utmärkt!
putt!
Ska köpa tandskrapa idag, är det fler som skrapar tänder på sina hundar? Vad ska man tänka på när man gör det? Kan man skrapa med fingrarna?
#27 Vi gör :) Oftast går man inte bort det med fingrarna, utan skrapa är nödvändigt.
#28 Ja, det står ju i #4 :)
Jag ska köpa skrapa också, men tänkte eftersom jag läst att det kunde skada emaljen så undrar jag om man kan skrapa med naglarna på vissa delar?
#29 Hade glömt att jag hade skrivit här i, var ju ett bra tag sedan ;) Och den kom inte upp bland dem jag har skrivit i :P
Oj vilken skillnad. Och vilken stilig hund!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#29 Om du sätter in skrapan precis under tandköttet och börjar srapa lite så kommer nog tandstenen flaga av i flisor och du behöver inte skrapa längs med hela tanden :) Men annars är det bara att vara försiktig och inte trycka hårdare än nödvändigt.
#31 Tack :)
Någon som har tips på var man kan köpa en bra tandskrapa för ett vettigt pris? :)
Sett så många olika att jag inte vet vad man ska gå efter.
Mvh Jenna
Jag skrapar alltid på min Pudel själv. Tar man alltid det lugnt och försiktigt och bara precis skrapar på själva tandstenen och inte runt om tror jag nog inte att man sliter mycket på emaljen! :)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Man måste vara försiktig med att skrapa själv, råkar man skada emaljen så kan bakterier fästa ännu lättare.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Denna verkar ju väldigt bra, och billig =)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#36 Tack! Vad smidigt att det finns två på en och samma skrapa! :)
Vad ska man ha då, den breda?
Mvh Jenna
Här kan du köpa bra tandstensinstrument… http://dentonordic.se/dentonordic/tandstensinstrument.html
Vilken skillnad, bra jobbat ser ut att han är en cool kille och nu med ett snyggt smile 😃 Jag skrapar lite själv, tyvärr så får våran ena panik vid vissa hantering så skrapa på henne är omöjlig hon behöver lugnande innan. Men dom andra två tas av mig. Tandborsting är något jag tycker hjälper mot tandsten, och ser man lite kan man dra det med nageln :)
36 den har jag tycker den är ganska okej :) Spetsig är bra att ha om man har mindre hundar den kommer åt mellan dom små tänderna.
Tack :) Tråden är5 år gammal nu :P
Men Ki finns kvar här och har fina tänder som inte behöver skrapas nåt särskilt :)
40 haha :) trots gammal tråd så är det inte dumt alls att forsätta peta till dom ibland.
Det där är faktiskt något jag måste själv göra i helgen, för första gången, och man är ju lite rädd för att pilla med vasst instrument på tänderna. Var en otrolig skillnad på bilderna.
Ska kolla upp dessa verktyg. :) Annars har vår veterinär normalt gratis tandvård i maj månad (tror jag det är). 👍