Vi avlivar själva.
Både hundar och katter, hemma i lugn och ro, är det någon mer som gör det?
Hur gör ni det? Och vad gör ni med kropparna?
Frågan är väl hur ni gör det och om det kräver tillstånd?
/Maria
Nu har vi inte hund än(bara katt, kaniner, höns och bin) men den dagen det blir och den hundens tid att komma till de sälla jaktmarkerna så kommer vi också att göra det med den hunden.
Det blir bäst för djuret i fråga (förutsatt att man kan göra det). Om inte djuret i fråga skulle vara hos veterinären ändå, då är det nog bäst för djuret att åka vidare till de sälla jakt/betes markerna där.
l'm back
#5 Är det mig du frågar eller #0? (måste fråga eftersom du skriver ju just under min så det skulle kunna vara jag)
l'm back
Vilken sorts avlivning pratar ni om? Skjuta, dränka, halshugga….?
/Maria
Nej det skulle jag aldrig kunna göra. Skulle aldrig låta en van jägare göra det heller på grund av att det kan gå snett och jag tycker inte det är riktigt värdigt. Men detta är enbart mina personliga åsikter och jag respekterar att andra tycker på annat vis. Tycker en avlivning hos veterinär går väldigt lugnt och tryggt till. Skulle jag ha en hund som hatar att gå till veterinär så skulle jag ta hem en veterinär som avlivade hunden hemma.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#9 Ännu bättre tycker jag det är att ta hem en veterinär.
#9 Vi tog en av våra katter till vet för avlivning en gång det är just därför vi inte gör det igen. Det var inte fridsamt för fem öre (och just vi har en lång bit till vet också)
l'm back
#12 Avlivade min katt hos veterinären för några månader sedan och det var jätte fridsamt. Dom hade ett jätte fint rum som dom dämpade belysningen och jag fick sitta med min katt så länge jag ville. Själva avlivningen var hur lugn och fridsam som helst. Så det verkar ju som att den kliniken du var på inte var någon höjdare, eller vad var det som gick fel?
#12 Har också dålig erfarenhet av avlivning hos veterinär med sönderstressad hund som till och med spydde :(
#14 Ett val mellan ett snabbt och smärtfritt skott och att spy sig själv till döds (avlivning med spruta) är ganska enkelt.
Det går att minska ner riskerna för fel ganska dramatiskt och dessutom har man ju en plan B såklart också.
edit: Det är också stor skillnad mellan att man vet vad man gör (vilket vi gör annars tar vi hit nån som kan) eller att inte veta vad man gör
l'm back
#17 Ja det var jag som nämnde det där att ta hem vet ;)
Jag tror nog att det kan vara bättre att göra det själv hemma om det görs av en som kan. Jag kan inte.
#21 Vågar du inte stå för dina åsikter? Snacka om märkligt att radera allt man skrivit i en tråd.
Varför är det en massa tomma inlägg av Obito här? Var det spam eller? Varför tar de inte bort hela inläggen i så fall?
Jag skulle inte klara det känslomässigt utom möjligen i en akut situation typ bilolycka om det fanns skjutvapen att tillgå. Men jag tycker faktiskt det är rätt strongt att kunna göra det själv, förutsatt att man har kunskapen alltså.
#18 kanske inte så taktfullt att skriva så när många här avlivat sina djur med sprutor..
#23 Medlemmen tog bort det själv.
Aha. Tänkte inte på det. Tack. Nu gäller det bara att komma över nyfikenheten över vad det stod då. 😉
#24 Är det mer taktfullt att skriva så att det verkar som om man plågar djuret till döds om man avlivar själv?
Vi har varit med om en katt som kräkte sig själv till döds därför tänker vi inte välja vet om inte vi har något annat val igen
l'm back
#26 Stod inget märkvärdigt. Personen tyckte man skulle avliva hos veterinär.
Av sprutan? Men det är ju över innan de tryckt in allting i sprutan. Hur kunde den hinna börja kräkas?
Obs! Jag ifrågasätter inte. Jag är genuint intresserad av hur det kan gå snett. 🙂
Jag förstår helt fullt de som avlivar sina djur själva eller låter en jägare göra det. När dagen kommer för mina jyckar tror jag dock att jag kommer välja hos veterinären.
#29 Fråga inte mig, jag är inte veterinär
edit: Men jag kan ju gissa, jag gissar att det är med det som med allt i medicinväg, alla reagerar olika (även om det kanske inte alltid är märkbart om djuret tex är extra känsligt när det gäller just det.)
l'm back
Jag har avlivat mina djur hos veterinär och kommer att göra det i fortsättningen också.
/Maria
Jo, men jag menar alltså att djuret borde vara dött innan det hinner reagera p.g.a. någon känslighet. De gånger jag varit med om det har det varit precis som jag skrev, de hinner bara börja trycka in kolven i sputan så är det slut. Det är därför jag undrar. Kan det ha varit nåt fel på grejerna eller varit en knäppveterinär som använde något annat än det gängse kanske?
#33 De får ju först ett kraftigt lugnande. Som verkar i 10 eller 15 min. Efter det får de överdos som stoppar hjärtat.
Min pappa är jägare och han avlivade sin Tax själv när det var dax. Han ansåg att hon kände sig gladare när de bar av till skogen med bössan istället för till veterinären. Taxen efter det avlivades av veterinär, jag var med då och det gick jättefint det med, somnade bara lugnt och försiktigt in i min mammas knä.
Jag gör ju inte det personligen utan en vän och sen har vi naturligvis grävt ner, hade på den tiden egen mark.
#36 Och det är tillåtet för er att gräva ner? Det finns ju bestämmelser.
Men hur avlivas dom?
Jag vet att mina föräldrar avlivat ett par av sina katter genom att ställa ner en tallrik med nåt riktigt gott, och sen fick deras vän som var jägare skjuta dem. Går det fort kan jag inte tycka att det är hemskt. Men jag kan inte låta bli att tänka på om skottet inte träffar rätt och djuret får lida, även om det bara är några sekunder…
När det blir dags för mina hundar tänker jag ta dem till veterinären. Skulle någon av dem plötsligt bli jätterädd för att gå dit, skulle jag ta hem veterinären istället. Känns bäst och tryggast så.
Flera gånger har det gått så fort att det är bästa valet för oss, som när räven tog våran papillon och bet hål på bägge sidor rakt in i lungorna, då är inte 7 mil till veterinären något alternativ.
Hundar och katter hos veterinär, hästar hemma men veterinär som gör det,gerbilerna och kaniner hemma själv.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Kaniner har vi skjutit hemma eftersom de inte är miljötränade djur som tar ett veterinärbesök med ro. De förtjänar att spendera sin sista stund i naturen istället för hos en veterinär tycker jag. Mina egna hundar hade jag nog avlivat hos veterinär, men jag förstår absolut de jägare som skjuter sina sjuka hundar hemma i en trygg miljö.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Så länge man vet vad man gör tycker inte jag det är fel att avliva hemma. Det kan gå fel hos en veterinär också, om man har otur. Men man ska såklart göra det på ett så säkert, snabbt och smärtfritt sätt som möjligt.
Men jag skulle nog välja veterinär i dom flesta fall. Sen beror det ju på hur akut det är. Mammas pojkvän är jägare, och skulle någon av djuren bli väldigt skadade och lida, skulle jag hellre välja ett snabbt skott hemma än att åka långt till veterinären.
Men är det mer "planerat", alltså att djuret varit sjuk en tid eller liknande, skulle jag i första hand vilja att en veterinär kom hem till oss. Speciellt om det är någon av katterna, för dom är livrädd både för bilen och för veterinären. Hunden är lugnare, så med henne skulle det kännas okej att åka in också.
//Jessie
Hundar hos vet. Katter får vi hjälp av grannen som är jägare.
#43 Varför gör ni olika beroende på djur? Bara nyfiken :)
Jag har inte behövt vara med om att avliva ett djur än. Men när våra hundar ska lämna denna världen så har vi det planerat hur och var vi ska göra det. Vår äldsta, Ollie, ska avlivas hemma. Han blir stressad hos vet och vi anser att det inte är speciellt snällt av oss att låta honom må dåligt sina sista minuter. Nikko så spelar det ingen större roll, men vi skulle nog välja hemma på honom också. Gus är ju bara valp och vi vet inte hur han är hos vet än. Men såklart blir det akut så blir det hos vet.
När min mamma skulle avliva sin förra hund Zacko så valde hon att en jägare skulle skjuta honom. Han HATADE att åka bil och så att vara hos vet var ingen idé. Det fanns inte heller möjlighet att en vet kom hem och gjorde det. Men det bästa Zacko visste var att springa och jaga i skogen, så mamma tog kontakt med en jägare som hon var bekant med. De släppte honom på hans favorit ställe i skogen och avslutade hans liv medan han var som lyckligast.
I framtiden kommer jag välja vad som känns bäst för individen.
Min farfar avlivade hunden deras om jag minns rätt, själv skulle jag gå till vet. Skulle aldrig ta risken att djuret får lida i onödan.
Tycker att kan man göra det på ett snabbt och smärtfritt sätt själv, så får man göra det. Bara behövt ta bort katter själv, den ena var dålig så fick åka till vet, och vi valde att avliva istället för att behandla, stackarn var så stressad och det var hemskt. Den andra katten valde vi att vet fick komma hem till oss, och det gick mycket lugnt och stillsamt till.
Själv kommer jag nog alltid välja att ha hem vet om jag har möjlighet, men känner man jägare eller så, så tycker jag det är ett alternativ också, även om jag själv nog inte skulle välja det.
Dom har blivit skjutna i nacken, och bor man på landet så får man tom.gräva ner sin häst om man ringer kommunen först.
Jag har avlivat en hund hos veterinär och jag tyckte det var lite obehagligt eftersom det kändes så utdraget. Efter avlivningsvätskan låg hon först några minuter alldeles stilla, sedan drog hon en djup suck och sedan tror jag hon fick ryckningar i kroppen för att sedan vara stilla igen. Man visste liksom inte riktigt när hon dog. Är hon verkligen död nu? 100 % säkert?
Jag tycker det är lite obehagligt med det lugnande medlet och sedan avlivningsvätskan, för jag känner att jag inte vet hur mycket kroppen trots allt "känner". Kanske är det obehagligt att dö fastän man är sövd?
Jag tänker att ett skott är direkt. Inga funderingar. Ena stunden lever djuret och andra är det borta. Fullt medvetande och sedan död, inga mellanting. Jag vet dock inte hur det ser ut efter ett skott i huvudet. Kanske blir det jättejobbigt att se. Jag tänker om man ska flytta på kroppen sedan och begrava.
Jag vet inte hur jag kommer att göra med mina nuvarande hundar när det är dags.
Vet många som väljer att avliva själv efter att ha varit med om att det slutat otrevligt hos veterinär, detta har i stort sett ingenting med veterinärens eller klinikens kompetens att göra - som någon trodde. Djur kan få dödsryckningar vare sig de skjuts eller får spruta, dessa dödsryckningar kan vara ytterst små men också väldigt brutala.
Majoriteten är medvetna om att det kan bli minst lika otrevligt vid skott, men de känner att processen inte blir lika utdragen. Vissa veterinärer trycker in sprutorna väldigt, väldigt sakta. Det ska inte tvärtryckas in, men går det för sakta så blir allt väldigt utdraget. Dessutom får djuret det väldigt kämpigt med andningen om det går för sakta då den i första hand "bara" sover tyngre och tyngre. Det dör inte direkt.
Så jag har full förståelse för de som avlivar själv, sen ska man givetvis också veta vad man håller på med om man väljer att göra det själv.
#50 Vem har pratat om dödsryckningar?
Och nej det sover inte tyngre och tyngre. Först får det en lugnande spruta som de flesta somnar av efter 10-15 min. Sedan får dom en överdos som stoppar hjärtat på någon sekund. Sedan två till för säkerhets skull.
#34 Så klart! Tänkte inte på att de får lugnande. Det måste ju vara boven då.
#51 Du som verkar kunna mer är det den lugnande sprutan som vissa djur reagerar illa på? (som vår katt som spydde sig till, ja kanske var det söms då men det var ju ändå kattens sista medvetna tillstånd så dte är väl lika illa tycker jag.)
l'm back
Det måste det ju vara.
Katten, som hatar att åka bil, blev avlivad här hemma av veterinär.
Hunden blev avlivad på station, då vi ville ha enskild kremering på henne och tanken att avliva hemma för att sen skjutsa vår döda hund till vet.station kändes jobbigt.
Båda avlivningarna gick lugnt till.
#53 Ja, tyvärr reagerar en del på medlet :(
Hundar, katter och större djur med/eller hos veterinär och möss och smådjur hemma.
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
#51 Och vad gör djuret under den tiden det tar från att man börjar ge narkosmedel till att hjärtat faktiskt stannar? Om det inte sover/är medvetslöst, vad gör det då?
Ju mer narkosmedel det får, desto tyngre sover/mer medvetslöst blir det, tillslut orkar inte kroppen med överdosen och ger upp. Och där stannar hjärtat.
#58 Djuret får som sagt inte det på det vis du skriver. Du har väl haft djur som fått lugnande själv? Inför röntgen, tandskador eller liknande? Behöver jag förklara vad ett lugnat djur gör? Det kan ju göra allt möjligt innan det blir trött och sätter eller lägger sig. Tex som max. Hyperventilerade och spydde. Eller som min kompis hund som gnagde på sitt ben tills han somnade av det lugnande och som sedan dog lugnt.
Därefter, när djuret är lugnat precis som innan undersökningar som kräver att djuret är stilla, ges en dödande överdos. Insprutning tar inte längre tid än andra sprutor och det stoppar hjärtat direkt. Sedan ges en eller två doser till just in case och djuret dödsförklaras.
Kaniner och gnagare har min man avlivat här hemma (slag och avblodning), katterna kommer han troligtvis att ta till landet och skjuta när den dagen kommer. Hunden skulle vi nog be någon annan jägare avliva. Vill inte se mitt husdjur kämpa emot narkosen sin sista stund i livet.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Beror nog på sammanhang och individ. Min förra hund var jättebästis med vet så den avlivningen gick bra, han somnade in glad vågar jag säga. Med familj och bästisen. Kaniner har skjutits i skogen medan de käkat blåbärsris, gick hur bra som helst. Avlivat en kanin hos vet och det tog över 45min för honom att avlida trots att han b Var halvdöd när vi kom dit. Min häst avlidades för 3v sen. Hon sköts på gården (av en vän som är jägare sen 45 år) då hon hatade både veterinären och att åka transport. Ligger nu begravd på samma plats - allt enligt konstens alla regler. Katter har både skjutits och avlivats hos vet, sista hos vet då vi var där på diabeteskoll. Prognosen var dålig och då fick hon somna in.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
#59 Ja, djuret får lugnande medel innan. Har inte sagt annat heller, jag har inte ens nämnt något om det så förstår inte varför du hakar upp dig på den biten?
Och nej, djuret dör inte ögonblickligen av överdosen som den får efter det lugnande medlet. Finns en anledning till att de ofta har tre sprutor, för att djuret inte alltid dör av första sprutan. De kan dessutom använda sig av hjärtstick för att vara helt säker, trots tre givna sprutor.
De sista gångerna jag avlivat katt så har jag velat att de ska avsluta med hjärtsticket och jag har stannat kvar. Bara för jag är nojig och vill vara på den säkra sidan.
/Maria
#62 Varför ställer du då frågan om vad djuret gör under tiden? Om du inte undrar.
Jag har inte skrivit annat än att tre ges för säkerhets skull. De flesta dör ganska omgående när de sover. En del gör det tyvärr inte. Det andra du nämner har jag aldrig hört någon vara med om.
#64 Jag har varit med om att man punkterat hjärtat med två av mina katter.
De flesta vill nog inte vara med tror jag men jag har frågat.
/Maria
Det hade jag inte klarat av.
Det är som sagt min egen nojja. Jag vill veta att "han " är riktigt död.
/Maria
De flesta fåglar, fiskar samt en dvärghamster har jag avlivat själv hemma (hamstern för det var så akut och fåglarna för de flesta inte var tama så ville inte utsätta dem för onödig och lång stress innan).
Två av mina kaniner är avlivade hos veterinär, båda var redan så dåliga och hade gett upp redan, första var hela familjen med och det gick jättelugnt och snabbt (hon hade tumör vid hjärtat). Andra var nästan hela familjen med och det var min svägerska (som är veterinär) som gjorde det så det gick också väldigt lugnt och snabbt. En kanin blev dålig snabbt hemma en kväll och dog själv i min famn.
Om det inte blir något superakut kommer jag be svägerskan komma hem och avliva min nuvarande kanin den dagen det behövs eftersom han är blind så är det extra stressande för honom med resa och nya platser så vill inte åka iväg till vet om det inte är absolut nödvändigt. Troligen kommer hon få avliva labben hemma när det är dags. Känns absolut lugnast och skönast om man kan göra det hemma och göras av någon som djuren redan känner och tycker om.
Ju lugnare och avslappnade de är från början desto mindre sömnmedel behövs för att de ska bli påverkade.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#65,66,67. Jag har varit med varenda gång mina katter avlivats och de har alla fått lugnande först och sen en spruta direkt i hjärtat. Tyvärr har det varit lite komplikationer i 3 fall, den första hade så dålig cirkulation i kroppen att det tog jättelång tid innan den somnade in, fick inget mer medel utan det var bara att vänta. Skitjobbigt! I andra fallet sa jag till sköterskan om samma sak och då gick hon och hämtade mer lugnande medel som hon gav katten utan att säga till veterinären om det. Nu den sista gången så fick katten kramper och det var jobbigt att se även om det bara var små ryckningar.
Första gången jag avlivade så frågade jag innan hur det gick till och då berättade de om hjärtsprutan och de sa att det kan se brutalt och hemskt ut eftersom det kan spruta blod och så.
Men jag anser att har jag tagit beslutet att min pälskling skall dö, så är det min PLIKT att stanna kvar och ta del av den sista tiden i min pälsklings liv, jag skall inte bara minnas alla trevliga och roliga stunder utan vara med och stötta in i sista sekunden!
Sen efteråt är det jag som skall lyfta över katten i deras transport bur som de bär bort den i från rummet. Det är då jag överlämnar Min katt till dem för sista resan. Då först är det över.
När min hund skulle avlivas var jag inte med för då bodde han hos min mamma. Eftersom han var så fruktansvärt rädd för veterinärer, så kom de ut och gav honom en lugnande spruta i bilen och sen tog de in honom på kliniken. Jag hade tyckt det hade varit bättre de avlivat honom i bilen men antagligen gick inte det.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#69 Det är väl lite så jag har känt också. Att vara med till "the bitter end" så att säga.
/Maria
#69 Ja så avlivar dom inte hos de veterinärer vi varit hos.
Verkar märkligt att cirkulationen skulle påverka om dom får sprutan rakt i hjärtat. Det borde ju stanna då eftersom det inte behöver transporteras till hjärtat.
Inte läst hela tråden, men under min uppväxt har min bonusfarsa, van jägare avlivat djuren, oftast med att skjuta dom och de allra flesta har blivit avlivade på sin favoritplats uppe i stugan.
Förhoppningsvis behöver jag inte tänka på avlivning med skott eller spruta på väldigt många år så jag vet i dagsläget inte vad jag hade valt men Yoda är i dagsläget rätt jobbig att spruta överhuvudtaget.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Det är egentligen ingen spruta de får utan man tar en stor spruta och punkterar hjärtat och drar ut och ser man att det kommer blod så har man träffat rätt.
För ungefär 3 år sedan så fick vi avliva Moritz kompis Lorentz.
Han var sövd för en undersökning och röntgen av buken. De hittade då att han hade spridda cancertumörer i hela buken mer eller mindre och då sa vi direkt att vi ville avliva honom när han ändå var sövd.
De försökte ett par gånger att gå in i venerna i hans framtassar med det misslyckades så jag undrade om de inte kunde punktera hjärtat istället. Veterinären undrade om vi ville vara kvar då och jag tyckte det var självklart. Jag stod och pratade och klappade honom hela tiden och när den stora sprutan fylldes av blod så visste jag att det var 100% över.
/Maria
#71. Den lugnande sprutan ges i nacken, inte i hjärtat. Det är därför det tar tid om blodcirkulationen redan är nedsatt, vilket det var på mina katter.
#74 Då missuppfattade jag dig. Jag vet att lugnande sprutan inte ger i hjärtat.
Jag ändrade i min #69 text från sömnmedel till lugnande. Det kanske förklarar bättre, vad jag menade.
#64 Om du läser mina inlägg riktigt så ser du att det är en mycket enkel fråga jag ställer - vad gör djuret från det att det fått överdosen till att det faktiskt dör?
Istället väljer du att haka upp dig på att jag inte nämnde något om lugnande, att jag inte skriver ut hela förloppet utan går direkt på den biten där de börjar ge sprutorna. Ska jag skriva ut hela förloppet för att göra mig tydlig, säg gärna det för jag vill inte sitta och upprepa gång på gång.
Jag har själv varit med om hjärtstick, mer än en gång. Jag har själv varit med om gånger där det dessutom krävts hjärtstick för att sprutorna inte varit tillräckliga.
Innan du svarar på något, se till att faktiskt veta vad du svarar på också. Både vad gäller ämne och fråga.
#77 Det sover.
Är det inte en självklarhet att man ska vara tydlig i skrift? Det trodde jag var underförstått.
Vår hund fick somna in i vår bil.
Körde till veterinärstationen, fanns inget att göra, hon var i stort sätt på väg att dö.
Med 3 storbölandes ägare och en döende hund i bil så fick hon somna in där.
Det gick mkt fridfullt och fint till, hon somnade in helt enkelt.
Men var endast 2 år sedan så saknaden är fortfarande stor :(
Nej, jag skulle aldrig själv eller ha någon jägare skjuta min hund, ingen värdighet i det eller något fint avslut.
Insomning är vad som gäller om de inte dör på ett naturligt sätt.
#79 Max dog inte värdigt. Han dog i rädsla och stress. Hur värdigt är det?
Hade verkligen hellre sett honom dö görande det han tyckte om med ett skott.
Eller som en hund som avlivades när vi var där. Den dog skrikande för medlet fungerade inte. Verkligen värdigt. Kul för ägaren att leva med det ..
#78 Ja, och jag var väldigt tydlig med att jag menade på då de sätter in narkosmedlet…
#81 Uppenbarligen hänger jag inte med i svängarna så jag avslutar med detta citatet som jag baserade mitt förra svar på.
"Ska jag skriva ut hela förloppet för att göra mig tydlig, säg gärna det för jag vill inte sitta och upprepa gång på gång."
Jag tycker att rubriken är missvisande och vilseledande, då den känns provocerande - och TS avlivar ju faktiskt inte personligen.
Att låta avliva ett djur hemma är ingen nyhet och det finns många veterinärer som åker hem till dom som t ex vill låta sitt gamla och/eller sjuka djur få somna in i hemmet.
Nej, vi gör det inom familjen, jag får inte göra det för jag har ingen vapenlicens. Och jag vill inte provocera utan bara visa att alla inte gör likadant.
#84 - fast man kan knappast skjuta i hemmet 😉 skjuta lär man få göra i skigen och ska man avliva inomhus en vuxen hund eller katt så är det spruta som gäller och det medlet får inte vem som helst inneha 🙂
#85 En trädgård är väl också hemma?
Klart man inte kan göra det i en liten trädgård men vi hade en jättetomt och en rejäl skog.
#86 - fast det är knappast lagligt att skjuta med skjutvapen i en trädgård.
#88 Precis min tanke! Vi såg ju hur det gick för Runar när han skulle skjuta rådjur ;) haha
#88 Beror nog på hur stor den är. Har man mycket mark tror jag nog man får.
Om vi skjuter djur för att avliva gör vi det på gården. Vi har riktigt stor gård, och väldigt Mycket mark.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Har två goda kamrater här hemma med brokig historia. Jag har sagt att inte delar på dem igen. När tiden kommer får en bekant jägare hjälpa till. Nått han är villig att görs.

#88, visst är det lagligt att skjuta i sin egen trädgård. i princip har du jakträtt på din egen tomt (10§ Jaktlagen). däremot finns det andra regler som går före, exempelvis får man inte skjuta i tätbebyggt område av säkerhetsskäl. Runar, som nämndes i #89, blev inte av med sin vapenlicens för att han skjöt på sin tomt, utan för att det för det första inte var jakttid för rådjur vilket gör jakten olaglig. till på köpet sköt han rådjuret som då stod på grannens tomt, vilket innebär att han jagat på annans mark vilket också är olagligt. hade det varit under tillåten rådjursjakt och rådjuret stått på hans tomt hade det alltså inte varit några problem. han bodde utanför tätbebyggt område.
jag vet flera som låtit avliva sina hundar med ett skott under en skogspromenad, eller på tomten, och det har varit en snabb avlivning utan transporter, utan stress och gråtande husse och matte i ett litet rum, stick och främlingar. jag hoppas verkligen att den dagen vår lilla tjej ska vandra vidare ska jag, mannen eller bekant kunna avliva med ett skott.
#93 mitt inlägg var mer skrivet som ett skämt, att det blev sådan uppståndelse över det.
#93 Tack för förtydliandet.
mina föräldrar är uppvuxna på landet och har fått avliva alla möjliga djur sen barnsben och gör det även idag på mindre djur (maxstorlek mindre hund), vet ej hur de gör det men jag vet att de vet vad de gör, vet till exempel att mamma var van att avliva hönor/tuppar redan som sjuåring så de är inte några ovana människor.. Men vet även att det finns människor som slår ihjäl djur på hemska sätt och likande och det är inget jag tycker är okej, men är man van och vet hur man på snabbaste sätt avslutar ett djurs liv tycker jag det är ok att avliva hemma. Dock skulle jag aldrig avliva ett djur m.h.a. jägare då jag vet om djur som rymt/bara blivit skadeskjutna och det är inget jag tycker är okej, visst om man får ringa jägare för att avliva en häst med brutet ben om det går fortare än vet, men skulle aldrig gå med på att avliva rörliga djur med jägare, då åker jag hellre till veterinär.