Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1835 ggr
sannenn
0

Koppelträning valp

Hej!
Jag har läst några olika inlägg, men inte hittat det jag sökt..

Jag har en valp på 4 månader, som jag försöker koppelträna. 
Ibland går det bra och ibland går det dåligt…

När vi kommit ungefär 30m ifrån huset så vänder hon sej om och kollar tillbaka mot huset. Jag lockar på henne och hon kommer till mej, och vi fortsätter gå. Samma sak händer efter några steg framåt, och tillslut så börjar hon hoppa/skutta på alla fyra mot mej, samt så ställer hon sej på baktassarna (riktad mot huset) och vill inte gå mer. Ibland är det helt omöjligt att gå med henne. Jag försöker locka på henne, och det känns som att det är helt meningslöst.  Hon vill verkligen bara tillbaka till huset.

När det är mörkt ute så är det inte alls lika svårt, då brukar det oftast gå även om hon stretar emot lite. Men när man svängt av så att man inte ser den raka vägen till huset så brukar det gå lite bättre.

Någon som har något tips&råd?

Majken!
0

Ta hunden i kopplet och gå, du behöver inte göra det krångligt.

sannenn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur gör jag det krångligt?

sasha_setter
0

Zally kunde vara likadan när hon var yngre, hon var mest bara osäker på omvärlden.. Ta många små promenader, lyft inland om det krävs, annars försök locka med den så att vovven blir van med närområdet :)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Majken!
3

#2 Genom att pocka och locka på henne. Har man bestämt sig för att hunden ska gå så är det ju bara att ta med den framåt och inte låta den fundera så mycket över saken.

Karolina-H
3

Håller med #1 att låta hunden stanna och själv bestämma när den ska gå skapar bara en större osäkerhet. Ska ni ut och gå då är det just det man gör gå på och se till att hunden hänger på dig.

Codeavalone.blogg.se

CayKantos
1

Och när den då hänger på belöna då stort, när den ger dig uppmärksamheten och inte försöker att gå tillbaka, belöna då :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

sannenn
0

Tyvärr Majken. Fungerar inte. Tänker inte stå och dra i henne.

Jag ska testa med att lyfta henne förbi det svåra området, och se hur det fungerar!

Majken!
0

#7 klart det funkar, men väljer du att inte dra med hunden så är det bara att köra på din linje.

Melonclementin
0

Om du inte vill dra med henne så kanske du kan använda en långlina tillfälligt ett par gånger, då kan du traska iväg medans hon står där och då kommer hon förhoppningsvis följa efter dig och då kanske hon förstår att det är bäst att följa matte så hon inte försvinner!