Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 2110 ggr
thea_eliasson
0

Tiden man måste ha med sin valp

När får man hem valpen? (vid viken ålder)

Om du planerar att skaffa en hund till sommarlovet (10 veckor). Kommer detta att fungera att sedan att ha den ensam i fyra timmar på dagarna? Eller ska man ha en annan lösning?

[linda1989]
4

Från 8 veckor brukar man få hem valpen. 4 timmar är för mycket att vara ensam när den är såpass liten, behöver dagmatte eller annan lösning.

Scorpio97
2

Åtta veckor är minsta åldern, sen beror det ju helt på. Man kan ju köpa en äldre valp eller en unghund om man vill.

Det kan fungera, men det är inte alls garanterad. Vissa hundar klarar aldrig av att vara ensam, ens i vuxen ålder. Det är omöjligt att svara på om en valp kommer kunna vara ensam i fyra timmar per dag efter tio veckor. Det finns för många faktorer som spelar in. Men får du valpen vid åtta veckors ålder, skulle jag säga att den efter tio veckor är lite för ung för att vara ensam så mycket.

//Jessie

Lon@
3

Med tanke på att man inte får lämna valpar någon längre stund före 4 månaders ålder så är det väl inte så käckt att lämna valpen såpass länge redan efter 10 veckor, nej.
Även om det skulle funka i början så är det väldigt stor risk för bakslag - och då har du kanske fått en hund som är betydligt svårare att ensamhetsträna än den var från början.
Jag tycker nog att man skall vara lite försiktig hela första året vilket kanske är att ta i i överkant, men många hundar får svårare att vara ensamma när de går igenom en del mognadsfaser (vilket har en biologisk förklaring om man ser hur vargungar utvecklas när de skall börja stå på egna ben).
Och som sagt, en del hundar klarar aldrig att vara ensamma och då måste man ha en plan i bakfickan för dem; dagmatte, dagis eller liknande.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

thea_eliasson
0

Ni måste tänka att valpen kommer att vara 18 veckor inte 10!!😉

Dagmatte är ingen lösning för mig eftersom det blir dem som då formar min hund…

Då är hunddagis bättre för mig men jag är medveten om kostnaden.

[Forest]
0

Tips ts är att när ni letar valp så kan man ta en som har valpar som är leveransklara innan sommarlovet jag känner flera uppfödare  som ställer upp att ha valpen några extra veckor :) Då  är valpen äldre än 8 v innan den kommer hem. Det är bara att börja träna att valpen sen kommer vara själv i något rum utan att man är med. På detta sätt träna vi in ensamträningen på valp till början. Det beror helt på hur eran träning går om valpen sen ska vara själv 4 h, jag skulle leta efter dagmatte/husse många äldre gillar sällskap av hund men skaffar ingen pga deras ålder och även ork  :)

Lona
0

#4, jag räknade med att valpen är 18 veckor, det är ändå för tidigt. De flesta hunddagis tar heller inte emot hundar under 6 månaders ålder. En valp blir dessutom förmodligen mer påverkad av att vara på ett dagis - OM de skulle ta emot den vilket jag inte tror - än i lugn och ro hos en dagmatte. Jag har varit dagmatte åt min kompis valpar, den yngste var 10 veckor när jag började passa honom. Givetvis var det ändå hans matte som formade honom och det fanns aldrig minsta tvekan om vem det var han hörde hemma hos. Dock kan det vara lite svårt att hitta dagmatte även om valpen är runt 18 veckor, den är eventuellt inte rumsren än (ytterligare ett skäl att inte lämna den ensam i fyra timmar!) och det är ett stort ansvar att ta hand om någons valp. Tänk även på att du, såvida du är noggrann vid val av ras/uppfödare/lämplig kull sannolikt inte kommer att hitta en valp som är leveransklar just vid sommarlovets början.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

russin
1

Dagis är en klart mer stressande miljö för en unghund än vad en dagmatte/daghusse är - och nej, en sådan formar inte hunden utan det gör du. Jag har varit dagmatte tidigare och inte är det jag som har format hunden - jag har liksom bara gått ut och rastat den (haft både hemma och senare gått till dom och gått ut med dom).

Att sedan få en valp leveransklar precis till sommarlovet kan vara svårt. Det går inte att styra när tiken löper och med det när valparna kommer. Risken är att ni då står där och tar första bästa valp som är leveransklar precis till sommarlovet.

Så börja i rätt ände. leta reda på den ras, den/dom kennlar ni kan tänka er köpa en hund av och utgå från det.

thea_eliasson
0

Vilken lösning ska man ha då för man vill gärna vara med valpen så mycket som möjligt? När man har gått klart sin utbildning kanske man kan vänta med att söka jobb och vara med valpen tills den klarar detta eller vilken är den bästa lösningen tycker ni?

Majken!
1

#8 Det är väl alltid ekonomin som styr? Har du råd att vara utan inkomst så är det ju bara att ta ledigt. Jag har inte den möjligheten, så jag löser det på annat vis, men att ha med valp i bilen, gå ner lite i arbetstid och engagera vänner som hundvakt.

Lexie82
0

Jag ser väldigt många som omplacerar hundar därför att det inte funkar att ha dem ensamma, så mitt råd är att vänta med att skaffa en valp tills man har råd med hunddagis/dagmatte. För vissa hundar klarar bra att vara ensamma, andra gör det inte. Och man kan aldrig veta i förväg.

Ett annat alternativ är att skaffa en vuxen omplacering som redan kan vara ensam hemma. Då kan man vara hemma med den några veckor för att den ska vänja sig vid nya hemmet och nya flocken, och sen kan man återgå till jobb (oftast).

Lon@
0

#8, Jag skaffade mina valpar när jag var arbetslös respektive långtidssjukskriven - men det är ju inget man önskar sig även om det var praktiskt…
De flesta gör väl helt enkelt så att de sparar så mycket semester/komp de kan, är man flera i familjen kan man försöka pussla ihop semestrarna och arbetstiderna så att det blir så lång ledig tid som möjligt.
Sen är det bara att inse att man får hitta en lösning tills valpen är så gammal att den (förhoppningsvis) kan vara ensam en längre stund.
Det är klart att man skulle vilja vara hemma LÄNGE med sin valp men det är få förunnat rent ekonomiskt.
Min kompis och jag har alltid pusslat med våra tider, under många år studerade hon och jag jobbade, jag hade då turen att kunna lägga mitt schema i princip hur jag ville inklusive på helgerna så våra hundar behövde sällan vara ensamma.
Numera när hon jobbar så kommer hon med nästa valp försöka arbeta så mycket helger och kvällar som möjligt eftersom det ger mer ledig tid totalt (1 helg/kvällsarbetstimme ger mer än 1 ledig vardagsarbetstimme).

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

claravincent
1

Vi skaffade valp precis när sommarlovet började. Alltså var han ca 18 veckor när vi började lämna honom ensam. Det blev/blir ungefär 4 timmar 3 gånger i veckan. Det har aldrig varit något problem :). Det är ju olika från valp till valp, men för oss funkade det.

[BonzoandBonnie]
0

18v, alltså 4,5 månad är nog inga problem o lämna 2 timmar iaf? Beror mycket på rasen, jag kan aldrig lämna min husky i den åldern ensam, hon blir galen och ylar som en tok. Men hon blir ju aldrig ensam för vi har två, schäfern däremot 5,5 månad går att lämna utan problem. Fast har bara testat i en-två timmar :p jag har filmat dom, han bara ligger o sover :) Men iaf, börja med 5 min, sen 10 min osv. Viktigt att rasta o aktivera innan, låta valpen varva ner innan du går så hon/han ligger i bädden när du går :)

Karolina-H
0

Med både min förra hund och med den nuvarande så har jag vid ca 5 månaders ålder lämnat dem i 4 timmar åt gången. Har inte varit några problem med någon av dem, viktigt att se till att träna hunden på att vara själv tidigt så de är vana och trygga.

Codeavalone.blogg.se

[Nalle-]
0

För min hund hade det inte fungerat. Jag fick jobba jättemycket med ensamhetsträningen med honom, när han var 6 månader kunde jag fortfarande inte gå utanför dörren utan att han blev tokig. Sedan vet jag andra som kunnat lämna yngre valpar betydligt längre än så. Så nog kan det fungera - men det behövs alltid en plan b!