Hur kelar ni med hunden?
Jag har genom alla år jag haft hund kommit fram till att korta, smekningar får en hund att associera till hur tiken slickade sina valpar då de var små. Hundarna älskar det och blir jätteavslappnade.
Även att smeka dem på bröstet mellan framtassarna och på magen är en höjdare för hundar. Uppmuntran är också en kort smekning över nacken.
Har ni tänkt på hur ni kelar med och uppmuntrar med smekningar?
Bara en liten nyfiken fråga. :-P
Lusse är inte så hmla mycke för o gosa men när han ibland ligger i soffan brukar jag sätta mig vid honom o gosa lite.. o då blir d kli/smek på magen o bröstet, ljumsken brukar han tycka e gosigt också.. eller om jag "masserar" uppe på huvudet mellan öronen brukar va mysigt =)

Dom är lite olika, men jag tänkte faktiskt på det i går. Jag har alltid fått lära mej att klappa en hund medhårs. Men när jag drar med fingrarna mothårs och gnuggar så blundar dom och bara mår. Men sen drar jag med båda händerna medhårs längs med hela kroppen. Ni som håller på med vardags massage förstår nog vad jag menar.

"2 Så gör jag på Sammie, Han står upp och jag drar med båda händerna från bakdelen upp till nacken och tillbaka igen. Han verkar gilla det jättemycket.
En del envisas med att klappa hundarna, då de ska hälsa på dem. I hundens värld är det likadant som att någon komer fram till en själv, säger "hej" och dunkar en i ryggen så att man ofrivilligt tar ett snubblande steg framåt,
Jag smeker eller kliar. Han är en riktig gosegris, han vill gärna gosa hela tiden. Men i eller bakom öronen är favoriten. Då suckar han djupt, sluter ögonen och sitter helt stilla o tyst. Magen är också favorit. Och så gillar han när man kliar honom alldeles framför svansens början, då steppar han runt och sträcker ut benen åt alla håll o kanter :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Eros: Haha, vilken härlig jycke. Ricky gör på samma sätt när jag kliar litet vid svansroten. Han svänger på hela bakdelen och bakdelar på Shelties är väldigt mycket bakdel. :-P
Hero gillar de korta dragen när jag smeker honom, enormt mycket. Han är fortfarande så ung så att han associerar till tikens slickande.
Min ålderman, som inte längre finns kunde "nagga" på mig och jag "naggade" tillbaka, genom att ta små tag i pälsen och göra en gropande rörelse flera gånger. Det var vårat sätt att kela. Tiken jag hade tyckte om de små dragen, á la valpslick.
Haha ja, bli kliad på baken är tydligen kanon ;) Kan tänka mig att Eros och Ricky har samma stil då!
Det är roligt att upptäcka hur personligt det är med vad de gillar, vad en tycker är jätteskönt kanske är obehagligt eller kittlas för en annan.
Men att smeka sådär försiktigt på kinderna och runt huvudet är väldigt avslappnande har jag märkt :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Skorpan gillar när man drar med händerna längst med sidorna och över ryggen på henne….hon brukar komma och sätta tassarna på axlarna när hon tycker det är dax för en kelstund och som tack brukar man få en liten puss på kinden ;)
Annars gillar hon att man kliar henne försiktigt på bröstet, magen och ljumskarna då njuter hon för fullt =)

Eros: Och under hakan är en höjdare på en del.
Jag har en djurvårdshandske som jag tar fram emellanåt. När jag hade de andra två och de såg den, så kom båda i full karriär och nästan slängde sig ner på golvet och låg där i förväntan inför det sköna som skulle komma. Använde den räfflade sidan och smekte hela hundarna. De somnade ofta av det.
Jag minns när Sammie kom hit, och han såg den för första gången, han visste inte vad det var, men efter att jag gjort några drag med den på honom ville han bara ha mer. Då var det Åldermannen och Sammie som kom och slängde sig på golvet, när jag tog fram den. Hero håller på att upptäcka den, han också. Sammie älskar den fortfarande.

Massera käkmusklerna brukar dom gilla också.
Skakar örat på hades ibland, kliar mellan ögonen och på huvudet och kliar längst sidan.
Joxa vill vara nära nära och kramas samtidigt som jag kliar henne på bröstet, smeker henne i ansiktet eller pysslar med hennes tassar. Ofta lägger hon huvudet på min axel eller tar ett försiktigt tag om min näsa haha.. och ibland vill hon klappas tillbaka och lägger tassen i ansiktet på mig. Min älskling <3
Indra tycker mest om att bli kliad på magen :) Och även hon att ligga nära och bara mysa.
När vi är ute brukar jag berömma henne med att stryka henne över ryggen eller så sträcker jag ner handen så hon får putta på den. Jag vet inte varför men hon blir glad av det :)
Joxa tycker däremot inte om den typen av kontakt ute, hon vill att man ska gå ner till hennes nivå och berömma med en puss. När jag smeker henne över ryggen är det som om hon undrar vad jag vill att hon ska göra och då blir hon bara förvirrad.
Lustigt hur olika dom är ändå.. dom är så lika i det mesta annars.
snodden backar alltid in med baken när det ska goas…samma sak när han ska lägga sig bredvid mig på natten,så är det baken han lägger närmast min rygg :-)), men han älskar att bli kliad mellan öronen och på magen och bröstet också

när man masserar öronen älskar Elvis, han blir lite osäker om man klappar honom över ryggen, då lägger han sig helst på rygg, så man kan klappa på magen istället. Men öronen och över ögonen tycker han e jättemsyigt!

Vi kelar mest helatiden, hon är så go min gumma:)
MVH Isnornin
ecko brukar komma och hoppa upp med framkroppen i mitt knä när jag sitter här.. då ska jag sitta och klia honom på halsen på sidorna, precis bakom öronen.. de är skööönt! då blundar han och myser in huvudet under armen.
Och när vi sitter i soffan rullar han ihop sig till en bulle med huvudet i mitt knä.. då brukar jag lungt sitta och klia honom över huvudet.. när vi bara myser så gillar han kli på rumpan.. DE är skönt! han når väl inte dit själv antar jag..
Och ibland när han ligger på rygg tar jag magen och kliar/smeker lite med..
Brukar smeka hans kind lite då och då också bara i förbifarten sådär..
och när vi är ute och han är duktig brukar jag smeka över kinden också. "dutti pojke" :P
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆