Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 995 ggr
IngridSvensson
0

Hundar som gillar att arbeta?

Finns det hundar som gillar att arbeta och ser själva arbetet som belöning? Alltså, förstår ni hur jag menar? Min lundehund "gillar" att köra rallymix, rallylydnad och agility för han vet att belöning i form av godis kommer efter vi har tränat på någonting. Men han skulle nog aldrig utan att få belöning efteråt ta initiativ till att hoppa några hopp, springa balansbom eller gungan (bara tunneln för den älskar han). Men, finns det hundar som ser själva träningen/arbetet som belöning? Är det typ brukshundar och vallhundar (generalisering jag vet) som mest är åt det hållet? De hundar som egentligen inte behöver motiveras med godis för att göra lite tricks utan vill göra det bara för att de tycker det är roligt att arbeta med en och ser det som belönade. Finns det sådana hundar?

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

AnneN
0

För de flesta jakthundarna så är jakten självbelönande, för retriever är ofta själva apporterandet belöningen.

För min blandistik så är spår självbelönande då hon älskar att spåra, men är inte allt för intresserad av spårslutet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

IngridSvensson
0

#1 Då är jag med. Min lundehund lever för att spåra och är det enda jag inte behövt motivera honom till.. Han bär skånken så stolt. Trodde aldrig vi skulle få någon titel med denna hund men han är SVCH och vi ska satsa på norska viltspår nu. Viltspår är det enda som är riktigt belönande för honom.. Vilka typer av hundar kan rallylydnad och lydnad vara självbelönande tro?

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

Yehet121
0

Min hund älskar när vi gör olika tricks, han glömmer nästan alltid att ta emot godiset, sen tycker han det är jätteroligt att gå brevid mig utan koppel och att köra agility.

IngridSvensson
0

Vad kul! Så roligt att alla hundar är så himla olika. #3 :)

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

AnneN
0

Ja just det, agility är också självbelönande för blandistiken, speciellt gungbrädan är hennes stora favorit.

Vet inte om man kan säga att lydnad, rallylydnad, osv är självbelönande för någon speciell ras, det är nog mer beroende på individen, men det kan finnas desto fler hundar som nöjer sig med annan belöning än godis & leksak, tex röstberöm kan vara stor belöning för en del hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Majken!
1

Ja, min schäfer var exakt så i söket. Hon kunde gå 250-300 meter, antingen tomt eller med figuranter, markera, transportera, sedan skickas igen. Hon behövde aldrig någonsin belönas, hon var en perfekt tävlingshund på det viset. Men det är få hundar som har den egenskapen, jag har bara sett några brukshundar och jakthundar som har den typen av mentalitet.

nadilda
1

För den ena hunden här hemma är personspår så självbelönande att det egentligen inte behövs någon belöning, sök lika så. Sedan får hon det alltid ändå, mest som en bekräftelse på att hon har gjort rätt.

När det gäller den andra hunden så är det själva träningen som är det viktigaste. Hon älskar verkligen att träna och glömmer ofta att ta godisen.

IngridSvensson
0

#5 nä precis det är nog säkert väldigt individuellt. Belöning kan komma i många uttryck, lek, godis, beröring, röstberöm, nosande etc. #6 vad härligt. Ja låter verkligen som en perfekt tävlingshund. #7 vad roligt! Som sagt, alltid kul att höra hur andra hundar fungerar. :)

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

Herveaux
1

#0 När jag läste ditt inlägg tänkte jag direkt på vallhundar, slädhundar och vinthundar (lure coursing).
Gäller såklart inte alla i dessa grupper, men jag har svårt att se tex en slädhund som väntar på belöning* efter en etapp med spann-polarna och släden.

(*som belöning räknar jag inte mat, vatten, vila.)

// Harley

hemul
2

Bara en egen teori, men jag tror att för en del hundar är det inte arbetsuppgiften så mycket som sammarbetet med ägaren som är det roliga. Att man gör något ihop, i samma riktning, är bredvid varandra. Hade en hund som älskade sånt i vardagen, höll inte på med någon hundsport. Att bära matkassen, ännu bättre om den var tung och vi höll varsitt handtag. Ville hjälpa till att flytta mattor, den typen av saker. Väldigt stolt och glad när han fått göra de har sakerna. Var inte speciellt arbetssugen när det gällde lydnat och sånt. Tror han hade uppskattat agility, där man springer bredvid hunden och liksom sammarbetar hela tiden mer än t.ex. apport som ju också är ett sammarbete men inte på det där direkta sättet utan hunden måste utföra en mer självständig uppgift.

IngridSvensson
0

#9 Jajust det, vinthundar och lure coursing! Ja, dessa hudtyper som du nämner blir ju oerhört belönande när de får göra det som de var avlade till. #9 då börjar min hundkunskap bli lite bredare. #10 samarbetet, det måste vara hundar som är avlad mer för samarbete än de hundar som var avlade för att självständigt jaga t.ex? Tänker direkt på vallhundar när du skriver. Intressant det du skriver. De kanske det är svårt att veta ifall hunden vill samarbeta med mig för att hunden tycker själva samarbetet är belönande eller om hunden i själva verket tycker att t.ex ralllydnaden är belönande. Klurigt men huvudsaken att både förare och hund tycker det är roligt att göra saker tillsammans. Själv är det svårt med min hund. Ena dagen är han väldigt motiverad med rallymix och rallylydnad men andra dagen vill han mest nosa i backen (tänker tävlingsmässigt nu) då han finner luktar de mest belönande.. Men intressant att lära sig nytt! Tack alla för era tankar kring detta.

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

Sugar Mist
1

När det gäller vallningen är det helt klart en belöning för min bc i arbetet.

-

IngridSvensson
0

Jo det kan jag tänka mig! Tänker på min hund. Lundehunden han älskar att spåra. Sedan kommer en liten sheltie hem till oss i slutet av november. Men de är väl inte avlad för att arbeta längre? Känns som det var mest fokus på utställning därav att pälsen blev så lång.. Men de är vallhundar ursprungligen så då bör väl också bli belönande av att få samarbeta med en, Kam jag tänka mig? #12

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

hemul
0

#11 Njaäe, inte vall, mer gårdshund/alltiallaohund. En Berner. Han gillade öht att göra saker ihop, när vi liksom gjorde samma sak.

IngridSvensson
0

Okej ja då förstår jag. :) #14

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

Lon@
0

Min cairn var visserligen arbetsvillig men behövde ändå lite belöning för att ge 100% - utom i brukssöket där hon gav allt. Hade hon fått jaga hade hon säkerligen tyckt att det var tillräckligt självbelönande med…

Mina (jakt)labbar apporterar där arbetet är själva belöningen även om jag för all del brukar belöna med godis också, i synnerhet om de gjort något svårt. Kamp/jakt vill jag inte ta till i de situationerna då det drar upp framför allt tiken för mycket i stress.
På riktig jakt är jag inte ens säker på att de skulle ta till exempel godis trots att de är så matglada, där går pippisarna över allt.
Labbetiken skulle säkerligen jobba "gratis" i de flesta andra grenar också, men behöver lite bekräftelse på att hon gör rätt. Hanen är mer självsäker däremot.
De tycker helt klart att det räcker med muntligt beröm.

Jag belönar mina hundar oavsett men det är klart att det underlättar att ha en självgående hund som inte måste motiveras för att jobba.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

IngridSvensson
1

Okej vad intressant att höra. Jo man vill ju som ändå bekräfta att de hundarna gjort har varit bra. Brukar ge röstberöm när min hund spårar upp klöven när vi viltspårar men ingen mer belöning behövs egentligen. Men det är roligt att läsa era erfarenheter kring detta. #16

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

[Hästhoven]
1

Min vattenhunds tik älskar att arbeta, apportering, spår, agility, rallylydnad är någon hon älskar, hon blir alldeles till sig före träning för hon vet vad som väntar. 

Ger mer beröm genom klappar, inte så mkt godis.

IngridSvensson
0

Kul! Så själva arbetet för henne är belönande? Vad roligt. På ett sätt önskar jag att det fanns någon jakt /sport som liknande lundefågeljakten (lundehundar apporterande lundefågel) så min hund kunde bli mer berikad. Närmaste vi kan göra är att spåra. #18

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

peafie
1

En riktigt fokuserad apportör i arbete märker inte om man petar in korv i mungipan på den. Jag har provat. 😂 Märker stor skillnad på min hund när det handlar om "rolig träning" jämfört med när det handlar om rent jobb = apportering. Tränar vi exempelvis rally måste jag muta henne med någon typ av belöning, i jobbet behövs ingenting, det är tillräckligt självbelönande.

Bloggen     ○    Instagram

Lon@
1

#20, Ha ha, ja, jag kommer ihåg när jag precis hade tagit över Nikka och skulle träna lite stadga med mera med henne. Gick fot och kallade in runt godisskålar med mera, inga som helst problem. Det var annars typ det svåraste för min terrier.
Sedan tränade vi vid vatten och hoppsan! Där hade jag plötsligt en labbe som simmade omkring och apporterade en bit drivved…
Att INTE knalla vid vattenapportering tog sin tid att lära in för det fanns ju inget som slog att få hoppa i och hämta den där dummyn/pippin!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

IngridSvensson
0

Okej, ja det är inte alltid det är självbelönande att köra rally för en del hundar (min inräknad). Som jag förstår det är alltså det mest självbelönande för hundarna att få göra det de var rent avlade för.

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

peafie
0

#21 Jajjemen, det känner jag igen! Vi har tränat en hel höst på att gå fot fram och tillbaka till vattenbrynet vid sjön utan att få hämta dummys som flyger - det är nog det svåraste som finns.

Bloggen     ○    Instagram

Allumania
0

Tja. Man kan väll säga att mina Stövare är själv belönande. De jagar hare, räv och mårdhund 2-4gngr i veckan under säsongen. Då och då faller det ett bytes djur men de njuter nog mest av att få använda sin nos och springa av sig lite :D Lixom jag njuter av att se/lysna på dem när de jagar. De år förhäxande ^_^

IngridSvensson
0

#24 åh det kan jag verkligen förstå. Finns inget bättre än att se sina hundar göra det de älskar.

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

[Nalle-]
0

Har inte läst alla kommentarer så nu kanske det blir upprepning. Jag tror det skiljer mycket mellan olika hundar vilka aktiviteter som är självbelönande och inte. Jag tränar tex många olika grenar med min storpudel, och spåret är det enda som han gör enbart för att han älskar det. Han tycker lydnad och rally är kul men där får man verkligen tänka på belöningarna för att han inte ska bli uttråkad. Annat som kan vara självbelönande är tex jakt för en jakthund eller vallning för en vallhund. 
Har hittills aldrig mött en hund som tycker att allt arbete är självbelönande, men det kan såklart vara skillnad mellan tex en schäfer och en Tax.