Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 1949 ggr
IngridSvensson
0

Jakten på den perfekta selen

Vet att det finns många seltrådar, men hittade ändå ingenting. Nu är det såhär att jag är väldigt kräsen med selar. Letar efter en sele som är HELVADDERAD för att minimera skav. En H-sele helst då den är längre från hundens armhålor än Y-selar. En sele med ring på bröstet och 2 på ryggen. Helst en helrosa /lila. Har kollat på hurttas uppdaterade men den är tyvärr inte helfodrad och jag kan inte sy. Har kollat zero DC short men den har ingen bröstring tyvärr.. Sen har jag kollat på jokke faster men den såg ut att sitta för nära armhålorna plus saknar bröstring. Vill ha en sele med många möjligheter, snygg och bekväm framförallt. Söker en som inte måste måttbeställas, men har ni inga bra tips får jag nog göra det eftet att ha sparat ihop lite pengar.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

russin
1

Måste du ha ring vid bröskorgen då ?

Jag är helnöjd med Zero DC. inte fodrad, men skaver inte alls och sitter fint på min hund. Lätt, torkar snabbt om den skulle råka bli blöt och bara att borsta bort lera när det torkar så är den fin igen. Enda selen hittills som iinte tryckt mot strupen på min hund.

Dock passar den inte min andra hund som är kort i kroppen och rätt rund - där blir storlekarna fel.

russin
0

Kolla annars MR selen

[Hästhoven]
0

"Jakten på den perfekta selen"= Ja, det är svårt haha 😂

Jag kör med hurta selar ( har flera) & även björkis.

IngridSvensson
0

#1 jag vill ha flera olika möjligheter att koppla för olika tillfällen. Men den selen ser annars väldigt bra ut. MR-selen ser också bra ut men den är inte helfodrad.. #3 jaa.. Verkar luta mot ännu en specialsydd sele..

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

[Majbot]
0

Metizo sele kan inte vara en ide? Har en till min valp som sitter jättebra 👍

IngridSvensson
0

Den sitter så nära armhålorna och är inte vadderad :( annars gillar jag färgerna och frontknäppet!

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

Hildgrim
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft precis samma problem som dig. Ville ha en helvadderad sele med tre ringar och långt ifrån armhålorna. Tyvärr så hittade jag aldrig någon sådan sele. Jag fick lära mig sy en egen istället. XD

IngridSvensson
0

Åh den modellen ser ju helt perfekt ut! Har du någon beskrivning om hur du gjorde den selen? #7

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

LyQa
0

#7 Vill också gärna ha en beskrivning!

Hildgrim
2

Har tyvärr ingen beskrivning. Men jag ska snart göra en ny sele då denna är för liten för att passa över tjockare kläder. Så jag kan ju försöka fota och beskriva då?

IngridSvensson
0

Okej, ja gärna! 😄 #10

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

IngridSvensson
0

Tror det blir en zero DC shorter till min tös. Hurttas gamla modell vet jag sliter på päls iaf på min lundehund som fick skavd päls.. Så jag vågar inte köra på hurtta igen. Selen ska bli till en sheltie och vill inte att den ska nöta. Men zero DC blir nog bäst, den sitter långt från armhålorna och verkar vara ett icke skavande material. Enda nackdelen är att det är få ringar , men det kanske jag kan försöka sy dit själv. För det är nog den bästa selen ute på marknaden nu!

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

russin
0

#12 - bra val. Dock svårt sy på fler ringar på Zero DC då det blir fel dragpunkt då. Ringen baktill är den som fungerar och jag har svårt tro att det kommer bli bra med ring fram eller längre fram på ryggen.

IngridSvensson
0

Okej jo kan tänka mig det. Men jag tror ändå vi kör på den selen fast den inte har ringar fram och längre fram på ryggen. Har hört att hurttas nya frontknäppe är dåligt då den bara vrider sig. Även ruffwears front rage är dålig i frontknäppet. Är inte så jättestort behov av flera knäppen. Största vikt är vaddering och snygga färger samt inget skav vid armhålan. Så zero vinner nog av selarna på marknaden. #13

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor

russin
0

#14 - det gör det. Jag är supernöjd med min🙂

IngridSvensson
1

Kan tänka mig det! Man kan önska egna färgkombinationer på dogmania såg jag. :D #15

Skråmyrs blogg
RegnbågeStjärnor