Weightpull
Hade tänkt pröva på wp och har några frågor. Min ena hund har artros i armbågarna, inte något som han idag har besvär av eller behöver behandlas men som kan bli värre om han sliter på dem. Hur skonsamt är weightpull för armbågar? Sen så gäller det ju vad de ska dra också. Är det uteslutande kättingar och kedjor som brukar användas, vad får man isåfall tag på det? Hjul har jag också sett, men det är det ju inte fråga om ännu. Hur mycket bör man öka vikten? Om man tar en hund som väger 50 kilo och är frisk och i form, hur ofta lägger man på mer vikt och hur mycket, så att det inte går för fort fram? Jag har två hundar, de är bröder och väldigt lika byggda, men såklart inte precis lika. Om man beställer en måttsydd sele (eftersom två är lite att ta i innan vi vet om någon av dem ens kommer gilla det) hur precisa ska måtten då vara för att den ska passa bra? Kan man ta något mellanting mellan deras mått så att den ändå sitter bra på båda två? Vill gärna också ha tips på vilka tillverkare som är bra och pålitliga. (Har frågat inne på weightpull iFokus men den är inte särskilt aktiv och har inte fått något svar.)
Kan inte tänka mig att det är skonsamt alls.
Kätting skulle jag kolla ofter på skroten. Annars finns väl ny på ställen som Biltema.
Många använder sig av wp för att förebygga skador men degar ju oftast pratat med en veterinär innan så det är en träningsform som passar. Mest är det ju höfterna som kan va ett problem men om jag var du skulle jag bara rådfråga en veterinär om wp innan. Sen när det gäller selen är det viktigt ja att den sitter bra annars hamnar tyngden fel och hunden kan skada sig istället för att bygga upp sig. Du kan börja med 10% av kroppsvikt en. Men är hunden inte van att dra än så prova med en kätting för att det låter så hunden inte blir rädd utan lär sig. Finns på bil tema och granngården. Sj har jag beställt från hundselen.se men inte fått min än så vi väntar. Kör för tillfället med nomesele men endast lätta vikter. Börja med en kätting för att se hur hunden reagerar.
Med armbågarna vet jag inte, men vet dock att det finns många som kör WP/DW med sina hundar som har exempelvis D-höfter. Var en som berättade för mig att ens hund till och med förbättrat sitt röntgen-resultat efter att ha tränat WP/DW ett tag, från D/D till C/C! :)
Kätting är absolut bäst eftersom det tar sig fram lätt på de flesta underlag. Däck kan lätt bli ryckigt, eller fastna, och det ska det inte vara/göra. Många rekommenderar att man börjar på 10% av kroppsvikten, och sedan lägger på ytterligare efter ungefär 4 veckors regelbunden träning. Dock så får man ju se på hunden vad den berättar för oss. Drar den 10% helt utan att ens anstränga sig, så kanske man lägger på så det blir 15% efter en vecka. Man ska vara försiktig i början, och var noga med att det inte blir för tungt för hunden i början. Det ska vara roligt och positivt! En hund på 50 kg skulle jag nog lägga på 2 kg åt gången på, efterhand som det är dags att lägga på mer.
Kätting har jag köpt på skroten, hos en lokal smed, fått av en gammal militär och sedan köpt på en skeppshandel. Köpa nytt brukar bli vääldigt mycket dyrare.
Skulle rekommendera att köpa en sele som passar en av hundarna faktiskt, annars måste du köpa två nya selar om du upptäcker att det är något du vill hålla på med. Att köra ett par gånger med en sele som inte är exakt är lugnt, men du ska inte göra det i längden, och kanske inte med så tunga vikter heller. Skiljer det dock kanske bara en cm här och där så kan du nog använda samma. Du kan ju testa på hos någon av klubbarna som finns för att se vad hundarna och du tycker? :)
Jag har beställt min sele hos Wulffdogs, och henne kan jag varmt rekommendera, men hon har uppehåll just nu, men lär nog komma tillbaka snart. Annars finns det som ovanstående sade hundselen.se, men tror inte hon sätter ring till kopplet i sina selar (inte helt säker, fråga gärna), och det är något jag själv gärna vill ha då jag inte vill ha honom i halsband när vi drar. Finns ett par tillverkare till, men många är svåra att få tag på. Annars får man nog söka sig utomlands.