Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1622 ggr
[Devya]
0

Skaffa hund

Nu är det så att min sambo vill jättegärna skaffa en hund, helst en English Bulldog. Problemet är väl att jag är ingen hundmänniska utan helt klart en kattmänniska. Jag oroar mig över hur hemskt det kommer att lukta i vårt hem, den där obehagliga sura lukten som blir mest tydlig då hunden blir våt. Jag har haft kollegor som har haft hundar och de brukar emellanåt komma till jobbet och lukta otroligt surt - den där speciella hundlukten. Ingen lukt jag klarar av om jag själv börjar lukta på det viset. Jag tycker inte om dåliga lukter i mitt hem då jag har en otroligt känslig näsa. Dessutom så lär ju den här bulldogen vara gasig och dregla en hel del.. Inget jag vill ha i mitt hem precis.

Det jag helst av allt skulle vilja ha är en katt men jag kan inte eftersom jag fick redan ge bort min senaste katt (år 2013 då jag blev hemlös) och jag kan bara inte skaffa en ny en utan att känna att jag begår ännu ett stort svek mot min gamla katt, som jag saknar otroligt mycket varje dag.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, känner att jag måste skriva av mig litegrann. Jag vill ju inte skaffa ett husdjur om jag inte är 100% säker. Det är ju ett stort åtagande. Samtidigt vill min sambo så gärna ha ett husdjur så jag blir väldigt tudelad, annars skulle jag inte tveka så mycket utan bara bestämma mig för att vara husdjurslös, även om katter ger mig den största lyckan i hela världen.

Hur skulle ni ha gjort? Finns det någon som har varit i samma situation?

Hildgrim
3

Jag tycker alla måste vara bekväma med husdjuret som tas hem. Är du nu känslig för lukter så kanske han borde anpassa sig och välja en ras som är relativt doftfri? Dessutom kan kosten spela stor roll på hur hunden luktar.

Min hund luktar aldrig hund. Men under en kort period när jag var bortrest så fick hon frolic som godis. Och plötsligt så började hon stinka hund. Detta upphörde när jag slutade med frolic.

Fialialej
1

Jag tror att lukt tyder på ohälsa av något slag. Och i förhållande till att ha en kattlåda inne så luktar hundar ingenting. Däremot skitar hundar (generellt) ner mer inne än en innekatt. Ha katt om du vill och om din situation nu är stabil - finns massor av hemlösa katter du kan hjälpa och kanske med det också döva ditt samvete. Katt och hund går också att kombinera naturligtvis. :)

"På natten är alla katter svarta"

[Devya]
0

#1 Vilka hundraser brukar vara i princip luktfria? 

Spännande att det kan bero på kosten. Det är något jag borde ta och läsa upp om. Även om allt ansvar skulle falla på min sambo så vill jag ändå läsa upp om ämnet och andra viktiga saker. Jag har ju haft hund tidigare, men det var ju familjens hund. 

Min syster har en papillon och hon luktar egentligen aldrig hund. Det luktar inte heller hemma hos dem. Men en liten papillon vill min sambo tyvärr inte ha eftersom den känns för "feminin" för honom. Jag själv skulle väl vilja ha en lite mindre hund, om vi nu måste skaffa en hund, eftersom en mindre hund känns mera hanterligt, även om hunden kräver mycket jobb i sig.

Hur ofta får man ens tvätta sin hund? Jag tycker min syster tvättar hennes hund med jämna mellanrum, då den har råkat bli lerig och dylikt (vilket händer ofta). Men jag tror att man ska helst undvika att tvätta sin hund alltför ofta, eller?

[Devya]
0

#2 Ja, kattlådan är ju inget jag saknar särskilt mycket! Det kändes dock lätthanterligt då man ändå kunde städa den varje dag för att undvika otrevliga lukter. Jag kan ju inte precis tvätta hunden varje dag! :) 

Men spännande det att det kan bero på kost eller ohälsa, det faktum att vissa hundar "luktar hund". 

Det gör inget om hunden "skitar ner" hemmet mer än en katt, det är ju något som man kan lätt åtgärda genom städning. Jag tycker att katter kan också vara väldigt duktiga med stöka ner det hemma genom att metodiskt sprätta kattsanden överallt de går. ;)

tetri
0

#3  Läs på om shiban!

feral jesus

Ellen89
0

#3 Jag tavttar mina hundar varje vecka med bra hund shampo. Jag tycker inte om lukten heller men har 2 hundar och en katt hemma, det luktar inte mycket hos oss, fragar jamt vanner som kommer. Lycka till och se till att lasa upp om rasen manga 'bull' raser kan vara sjuka 🙂

-Cissi-
1

Hur ofta man tvättar hunden tycker jag beror på ras. Min hund behöver jag bada ca varge till var annan vecka för att hennes hud ska återfuktas och för att få bort allt skit som täpper igen porerna. Har kinesisk nakenhund. Min syster brukar bada sin hund när hon börjar lukta hund igen eller när pälsen börgar Tova för mycket, hon brukar vanligen lukta schampo några veckor efter bad. Hon badas väl ca1gång i månaden. Hon är pudel. Man kan väll säga att bada så ofta du vill men håll koll på att huden inte torkas ut. Vet en tjej som badade sin hund varge dag och han hade mycket problem med torr irriterad hud. Tycker att korthåriga hundar luktar mindre.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Devya]
0

#5 Jag kollade upp den rasen men den verkar inte ha den personlighet som jag är ute efter om jag nu ska ha en hund. Det är ännu mer viktigt att hunden passar in här än hur den luktar, men ja, skulle vilja ha en hund som uppfyller alla min krav förstås.:)

#6 Jo, vi kollade och märkte att de kan bli dyra veterinärkostnader med den rasen också i värsta fall.

Som det ser ut nu så verkar det inte finnas en hundras som skulle passa mig. Jag tror inte heller att jag någonsin kommer att lyckas få en bra kontakt med en hund, tyvärr. Jag har aldrig lyckats få kontakt med hundar, endast med katter.

Troligtvis blir det att vi går och besöker ett djurhem och ser om vi hittar någon hund som faller oss i smaken, med andra ord behöver det inte alls bli en renrasig hund som vi skaffar isåfall. Vi ska dock även titta på katter. Min kille är rädd för att jag faller pladask för alla katter som finns där och jag känner verkligen att det här kan vara sant. Vi var den här veckan in dit för att beställa tid och då såg jag en liten fluffig kattunge som såg ut att ha varit med om mycket och mitt hjärta smälte direkt. Det är något som ingen hund i världen kan få mig att känna, vilket känns lite tråkigt men tyvärr är det så att jag har en förkärlek för katter.

tetri
0

#8 Ok, vad synd. Jag tänkte att den kunde vara intressant just eftersom den är väldigt kattlik av sig. 🙂

feral jesus

[Patricia1993]
0

Är uppväxt med chinese crested och har nu storpudlar, ingen av mina hundar har luktat hund. Raser som har en tendens att lukta hund är väl mest raser som har dubbelpäls dvs underull och täckhår. Raser som jag vet brukar lukta mkt hund är schäfer, jämthund, borderterrier, Siberian husky, sanktbernhard, new foundland.

andrea-w
2

Men vad lustigt, jag tycker att korthåriga hundar luktar mycket mer hund än fluffon?! Och då har jag också svårt för starka lukter och gillar inte t ex när händerna luktar häst/hund/Subwaymacka/etc. På min förra arbetsplats hade chefen en viszla och den kunde man inte ens peta på utan att tvingas skrubba händerna med typ stålull och handsprit efteråt. Uhh vad han luktade illa! Hunden alltså, inte chefen. Förra veckan gosade jag med en liten dansk-svensk gårdshundsvalp och även då luktade jag HUR mycket hund som helst, och var dessutom totalt täckt av miljoner små minihår… Vi har en finsk lapphund (dvs 25% hund och 75% päls) och jag tycker inte alls han luktar speciellt mycket…? Men vi kanske har vant oss? TS, du får gå till en hundmässa och lukta på vovvarna ;) Däremot brukar vår hund pinka ner sig över hela magen eftersom han har så lång päls, men det är ju bara att duscha när han stinker för mycket. 

Min man var inte heller speciellt peppad på att ha hund, men nu skulle han typ sälja sin ena njure för hundens skull om det skulle behövas… Och nu är det han som tjatar på mig om att vi ska köpa en till! Dessutom är så himla mysigt att vara tre, nu är vi ju en liten familj. Jag vet ju inte alls vad som hände när du fick ge bort din förra katt men jag tycker inte att det låter som ett svek; du hamnade i en oerhört tuff situation och gjorde det bästa du kunde för att din katt skulle få ett så bra liv som möjligt. Har ni möjlighet nu så låter det ju som att ni ska ha både en katt och en hund (som ni båda trivs med!), alltså förstå vad mysigt ni kommer ha det. :)

jenmjao
1

Min tik luktar aldrig hund, hon har inte den där "våthund" lukten ens när hon är blöt. Hon dreglar inte, hon är korthårig och duschas inte ofta. Jag tycker då katter urin och avföring luktar så hemskt mycket värre än vad någon hund någonsin kan göra av sin "hundlukt". Men alla tycker olika.

Lona
4

Engelsk bulldogg är en EXTREMT sjuk och osund ras, jag är faktiskt tveksam om det är etiskt rätt att överhuvudtaget stödja den aveln som den ser ut idag. Det handlar inte bara om att hunden kan bli sjuk och därmed kosta pengar samt att sen är dyrare att försäkra utan det är rent ut sagt ett lidande rätt många av de här hundarna måste stå ut med. Och ja, den lär dregla, fisa och dessutom behöva sköta sina rynkor så att det inte blir svamp och infektioner (vilket definitivt lär lukta). Med det sagt, den hundrasgrupp som mest liknar katter mentalt lär vara vinthundarna vilket väl exteriört sett är så långt man kan komma från bulldoggen i och för sig. En STOR fördel för vinthundarna i det här sammanhanget är att de ofta är mer eller mindre luktfria :-) . Dessutom betydligt sundare än bulldoggen…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
0

Angående lukt så tror jag att det beror både på ras, individ, foder, hälsa med mera. Min ridgeback luktade aldrig hund men labbarna gör det ibland även om jag är ganska immun. Det är ju inte bara pälsen/huden aom luktar utan även andedräkt med mera. En hund som flåsar mycket och dessutom har lösa läppar tycker jag ofta luktar mer än en hund som oftare har stängd mun och strama läppar. Det blir liksom mycket fuktigare med den första typen av hund (som vår mastiff) och fukten luktar…

Lona
0

Angående lukt så tror jag att det beror både på ras, individ, foder, hälsa med mera. Min ridgeback luktade aldrig hund men labbarna gör det ibland även om jag är ganska immun. Det är ju inte bara pälsen/huden aom luktar utan även andedräkt med mera. En hund som flåsar mycket och dessutom har lösa läppar tycker jag ofta luktar mer än en hund som oftare har stängd mun och strama läppar. Det blir liksom mycket fuktigare med den första typen av hund (som vår mastiff) och fukten luktar…