Tips på ras
Hej, har nu bestämt mig för att skaffa hund igen och försöker komma på vilken ras det ska bli. Har stor erfarenhet från hund tidigare men tänkte om det kanske dyker upp en ras som jag inte tänkt på :) Mina krav: Medelstor till stor hund som är uppmärksam på sin förare, har tänkt använda hunden i ett aktivt sällskaphem. Bor på landet så den kommer få följa med mig till stallet och eventuellt på ridturer (om lydnadsbiten går bra ;) ). Men i övrigt promenader/springturer, lydnad och lite bruksträning. Hunden ska även ha en av-knapp. Det jag tänker på då är de dagar då jag jobbar så ska den klara av att aktiviteten begränsas till enbart promenader. Har ni något tips? :)
Golden, Labbe kanske?
De är inga raser som tilltalar mig tyvärr, behöver någon som är snäppet vassare.
Har t.ex haft Malinois förut som jag älskade som hundar, men som mitt liv ser ut just nu är den rasen istället lite för krävande.:)
Dalmatiner? Dom ska ju trivas med hästar tänkte jag. 🙂
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Ja det har jag funderat lite på men har noll erfarenhet utav den rasen, det man läser när man söker på den är också väldigt varierande så blir inte klok där heller.
Har iofs en kollega som är hundtränare så om jag träffar henne på jobbet skulle jag kunna fråga henne, dock är hon extremt insnöad på sin egna ras och säger så gott som negativt om de flesta andra!
Har du/någon annan här erfarenhet av dalmatiner?
Bearded Collie eller sheltie? Dock väldigt mycket mjukare raser än mallen 😉
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Dalmatiner helt klart! Det är en dallis du ska ha!👍
#5 Inga raser som tilltalar mig :)
#6 Har du erfarenhet av Dalmatiner? :) Det enda jag hittar som verkar stämma överens överallt är att det är en riktigt bra stallhund, resten är väldigt varierande (såklart skiljer sig individer från varandra). Men jag bor ju på en gård så mycket stall blir det!
#7 Min van har tva dalmatiner. Dom ar ganska kravande; hon springer, staller ut och har provat pa lydnad och agility. Bada klarade allt fint aven om dom kanske har lite mindre "will to please" an en BC eller Schafer tex. Inte en ras for mig men trevlig. Har hort att dom kan ha svart att vara sjalva sa traning med det lite extra ar nog bra. Min vans klarar det okej men marker om hon lamnar dom mycket att dom blir deprimerade. Ar det nagot annat du vill veta?
#7 Svägerskan har en dalmatiner som jag passar ibland. Ganska vaktig, gör nästan vad som helst för mat, oerhört matglad, lite bufflig, svansen är ett dödligt vapen och pälsen… Pälsen är den värsta jag vet, håren kryper in ÖVERALLT, sticks om man råkar trampa på ett upprätt, och väver sig in i textilier. Exemplaret jag känner är en ganska glad jycke som är en hyfsat aktiv sällskapshund och tycker ofta att det är lite kallt under höst och vinterhalvåret och ÄLSKAR att ligga i solen när det är varmt.
Det är min erfarenhet, bara ett exemplar, men det kanske kan ge dig en fingervisning.
#7 Jag har ingen, men känner ett par rätt väl. Matmonster med en hemsk piskande svans. Överlag en tuff egensinnig hund, väldigt keliga men det ska vara på deras initiativ. Håren är förrjävliga, de fastnar överallt och sticks. Mycket rasbundna sjukdomar tyvärr.
De är avlade för att kunna följa med ryttare, så tror en dalmatiner skulle passa perfekt för dig.
TS, är det dalmatiner du tänkt dig från början? Eller vilken ras har du själv i tankarna? 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#4 Jag har ingen större erfarenhet av dalmatiner förutom några jag träffat på, framförallt stallhundar. Dom jag har träffat har verkat väldigt trevliga och gosiga. Har även träffat några hanar som verkat lite mer "buffliga" om du förstår vad jag menar, mer gåpåiga. Så själv hade jag nog valt en tik om jag skulle ha en dalmatiner. Det där med pälsen som sticks kan jag inte uttala mig om eftersom jag bara träffat dalmatiner i stall och utomhus.
Vad tror du annars om någon av lapphundarna eller kanske eurasier? Även engelsk springer och welsh springer verkar också vara goa hundar tycker jag.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
#11 Nej har inte tänkt det från början utan haft det lätt i bakhuvudet. Men då jag har tävlingshästar så är det inte en timmes tur i skogen varje dag den får hänga med på. Det jag varit och tittat på är Vit herdehund. Men jag tvekar lite då en väns vän som är hundtränare berättade att hennes erfarenhet av dem inte alls är som det jag fått intryck av dem… #12 lapphundar och Eurasier är inte av intresse, det är snäppet större jag vill ha i storlek plus att det är lite för mycket päls för min smak. Welsh Spaniel har jag funderat lite på men den faller på att den är för liten. Jag är en mer bruks/vakt/herdehunds människa. De raserna som såklart kräver en del :)
Lagotto kanske? ;)
(Mellan)schnauzer? För liten?
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#14 Den rasen tilltalar mig inte alls, nu känner jag mig jätte kräsen haha.
¤15 Ja för liten och dessutom har de schnauzrar jag träffat varit alldeles för egna, sen vill jag inte ha en ras där man ska klippa och hålla på utan räcker med borstning av en inte alltför lång päls.
Det jag är ute efter är nog den lapska vallhundens temperament men i en större förpackning…
Herdehunden vet jag att den är något för mig, det som gör att jag tvekar nu är för att min väns vän sagt att de hon haft i sina klasser inte alls har varit som det berättats att en herdehund är…
#16 Kanske vart att kolla pa nagra och fa mer information fran bra uppfodare? Det skulle jag gora iaf :)