Hur länge är din hund ensam?
Som rubriken lyder, hur många timmar under dagen är din hund ensam? Ex när du är på jobbet/skolan. Och hur många timmar tycker ni att det är okej att lämna en hund under dagen?
Max 6 timmar.
Och över 6 timmar anser jag ingen hund ska vara själv, då får man hitta hundvakt eller ha hundgård. Att lämna, rasta efter kanske 4timmar och själv igen 4 timmar tycker jag inte heller är OK.
Sedan inte lämna längre än hunden klarar det men då max 6 timmar.
Men min åsikt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Upp till en timme är min hund ensam, men oftast inget alls. Tycker det är okej att lämna hunden ensam ca 6 timmar, men det är inte optimalt.
Knappt något alls då jag jobbar natt. Blir väl två gånger varannan vecka och då blir det max 2 timmar varje gång. Så mina hundar har rätt lyxigt. Jag tycker också max 6 timmar om dagen är okej.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
max 6-7 timmar. men han är gammal och sover hela tiden så det funkar jättebra. de dagar de skulle bli längre än så kommer någon hem och rastar honom:)
Max 6 h men nu händer det iprincip aldrig att han är ensam hemma dagtid då jag studerar på distans och min sambo jobbar natt.
Alltid någon hemma med andra ord och åker vi iväg så är han oftast med oss.
När jag har mina möten på skolan så sover jag där vilket innebär att hunden får vara hemma en natt eftersom jag sover borta en natt.
Sambon jobbar oftast 19-22 & 00-06 vilket innebär att voffe är ensam 18.45-22.10 och 23.45-06.10.
Händer att hans lediga nätter infaller när jag är iväg och då har voffe sällskap.
Att det blir såhär en gång typ varannan månad gör alltså hunden ingenting.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Vi kunde inte lämna max mer en tre timmar på äldre dagar. Längre kunde han inte hålla sig. Hade hade vi fura timmar som gräns. Men det var alltid någon hemma i stort sätt. Annars passade svärmor.
Det beror lite på hur länge hon är ensam hemma, vi är 5st i familjen, 3 tonåringar plus föräldrarna så även om alla är i skola eller jobb om dagarna är det oftast någon som slutar redan kl 13 eller 14 och någon som börjar först 9:30 eller något så egentligen max 6h. Dock är hon en äldre hund och är så van vid att ha förmiddagarna och en bit av eftermiddagarna för sig själv att hon utnyttjar den här tiden till att sova. Om kvällarna är hon mer på vakt ifall vi ska åka bort och vill med.
Med vänlig hälsning,
Jenny
Han är hos dagmatte just nu för att jag har praktik. Skulle jag bara vara i skolan skulle han få vara själv 4 timmar just nu nu.
Jag tycker inte det känns bra att lämna hunden ensam mer än sammanlagt 6 timmar om dagen. Vare sig det är i ett svep eller i flera omgångar så tycker jag att 6 timmar är maxgräns oavsett vilken hund det gäller.
Som hundpassare har jag ju flera olika hundar här hemma och vissa lämnar jag inte alls ensamma medan andra kan det kännas ok att lämna någon timme. Men hade jag haft egen hund så hade 6 timmar varit maxgräns.

Två tre timmar då och då men han klarar fem timmar. Oftast är jag hemma.
>>>Malum domesticum<<<
Tack för alla svar, verkar som att de flesta tycker att 6 timmar är maxgräns. Precis vad jag också tycker! 🙂
Max 4, mycket sällsynta fall 5 timmar. :) Vet att båda hundarna hade klarat av att vara ensam längre men min gräns går på max 5 timmar. Det är dock väldigt sällan de är ensamma så länge.
Är sällan hon är själv längre stunder. Men det händer såklart ibland. Brukar försöka att inte lämna mer än fyra timmar åt gången, max fem.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Skulle kunna säga aldrig, eller nästan aldrig.
Eftersom att det alltid är någon hemma, är väl max ensam hemma kanske 1-2 timmar om dagen som mest.
Jag och sambon jobbr heltid på dagarna båda två och då är hundarna själva först 4 timmar och sedan kommer vår dogwalker och tar ut dem 30 min till 1 timme sedan är de hemma själva i ca 4 timmar till. Aldrig varit några problem och de sover mesta delen av denna tiden (har filmat) och blir ordentligt aktiverade när vi kommer hem igen.
Codeavalone.blogg.se

Aldrig. Jag jobbar skift 14 pass i månaden och är ledig resten. Har jag nätter är hunden hemma med husse på natten och mig på dagen. Mina dagpass är husse ledig så långt det går och de fem dagpass i månaden som vi båda jobbar/är i skolan är hunden på dagis. Enda hon är ensam är när vi har ärenden där hon inte följer med, handla typ.
Ca 4-5 timmar men inte varje dag utan kanske 2 gånger per vecka och vissa veckor inte alls utan då får han vara hos min kära mor ^^,
Min hund är mer eller mindre aldrig ensam, enda gångerna blir när jag springer ner till tvättstugan eller en snabbis till affären.
Jag har lyxen att kunna ha med hunden på jobbet.
Hur länge som är okej är svårt att svara på. Jag har nog blivit lite mesig på den punkten när jag mer eller mindre aldrig behöver lämna min hund.
Gäller det varje vardag går nog min gräns vid 3-4 timmar/dag, är det mer sällan kanske 5 timmar är okej också. Beror helt på hunden.
// Harley
Han är sällan ensam många timmar eftersom han går på dagis. Men annars max 5-6 timmar.
Just nu är jag arbetslös så då är jag hemma mycket. Men åker jag iväg så är det mellan 1-5 timmar. 5 i akuta fall om jag inte har nån som kan ta ut henne.
Våra hundar brukar bara vara ensamma några timmar då och då. För det mesta får de följa med.
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
4 h som max händer inte ofta möjligen några gånger per månad.
Ca 4 timmar är hon hemma själv per dag, ungefär 3-4 dagar i veckan. Hade det varit någon akutsituation någon gång hade hon lätt kunnat var själv betydligt fler timmar, hon ligger i princip i koma när hon är själv. Är inte ens alltid hon orkar hälsa när man kommer hem utan ofta vrider hon bara över till rygg i favoritfåtöljen hon ligger i, småviftar med svansen och väntar på att magkliet ska komma .
// Nadja
Vi jobbar och har borjat jobba langre nu sa har en dogwalker som kommer mitt pa dan. Max blir 6 timmar. Dom klarar sig fint.
Max 5-6 timmar på en gång :)
Aldrig. Jag är långtidssjukskriven så han är hemma med mig :)
Har jag något ärende lämnar jag honom oftast till mina föräldrar som bor i lägenheten under mig, det är alltid någon hemma där. Som tur är ligger pappas företag (där både mamma & pappa jobbar) här bredvid så om jag skulle behöva hjälp att passa hunden dagtid tar jag med honom ut dit så får han agera vakthund en stund
Även om mamma/pappa inte är på kontoret finns det alltid någon annan som sällskap. Tur han är omtyckt av alla anställda
Jag är borta mellan 07:00 till 15:00 Fast mina föräldrar är hemma då och då för att ut och gå med hundarna.
Ungefär 8 h, jag arbetar heltid och åker hem på lunchen och rastar. Fungerar kanonbra.
Charlie är själv max 3 timmar. Om jag ska vara borta längre tar min farmor hand om honom :)
Jag tycker det är ok med ca 6 -7 timmar typ, men då anser jag att den ska få komma ut någon gång under den tiden och rastas
Väldigt lite, det är väl ett par timmar om jag skall uträtta ärenden där de inte kan följa med.
Enstaka gånger är de ensamma 5-6 timmar men det är jag inte helt bekväm med. Lite fånigt på sätt och vis för de kan ju hålla sig längre än så - när vi sover kan det nog gå upp emot 10 timmar.
Jag bor granne med min bästa kompis och hennes sambo så vi brukar hjälpas åt att passa våra totalt 7 hundar.
Måste ändå säga att det är väldigt skönt att ha hundar som kan vara ensamma, har tidigare haft en hund med separationsångest och det var verkligen ett pusslande så fort man skulle någonstans, jag hade dessutom inte bil på den tiden.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
jobbar just nu hemifrån så nästan inget alls bara om jag ska iväg o simma/träna elr handla o liknande är jag borta typ.
6 timmar tyycker jag är max att lämna om man inte ska på något specialärende, tycker egentligen de är lite synd om hundar som måste lämnas låånga stunder vaarje dag dem är ju flockdjur, samtidigt är det bra att dem är trygga och kan vara själva om man nu behöver gå.