Vad/hur kolla upp inför parning
Jag har hittat två uppfödare nu som jag är intresserad av att få valp ifrån.
Men nu undrar jag hur ska man kolla upp att föräldrarna är friska osv..
Har varit inne på avelsdata och provparat hundarna med varandra och fått fram på båda att det var 0,00% inavel. Betyder det att det heller inte är några ärftliga sjukdomar i släktet? Hur ska jag gå vidare och vad är viktigt att tänka på?

Inavelsgrad 0.00% betyder bara att hundarna inte är släkt med varandra, genetiska rasbundna sjukdomar/defekter kan finnas iallafall.
Vad som är viktigt att kolla gällande sjukdomar beror mycket på vilken ras det gäller.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#0 som #1 säger, vilken ras gäller det?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
I Avelsdata kan man inte se om det finns några ärftliga sjukdomar, där kan man räkna ut inavelsgraden.
Men det beror ju helt på ras. Du kan ju alltid höra med uppfödaren, förhoppningsvis är denne ärlig & säger om det skulle finnas något som har förekommit i släkten.
Men problemet är ju att även om inte det har förekommit några sjukdomar, så kan ju hunden ändå drabbas, beror ju helt på ras m,m.Men det är ju därför man kollar sin hund, har man en ras som det förekommer HD på så får man ju testa för det, samma gäller föräldradjuren.
#3, Du kan se de sjukdomar som registreras av SKK (till exempel HD, ED, renal dysplasi, vissa ögonsjukdomar) även på Avelsdata 🙂.
TS; beror som sagt på vilken ras det gäller men prata, fråga och lyssna. Gå gärna med i rasklubben redan nu och delta på deras aktiviteter så brukar man få ett och annat insidertips. Dock skall man vara medveten om att det även förekommer rätt mycket skitprat inom många raser så ta allt med en nypa salt.
Och fråga framför allt uppfödaren; vad finns det för sjukdomar, vad har hen haft problem med i sin avel och hur har hen hanterat det (man får försöka lägga fram det lite fint).
Vad har de tilltänkta föräldrarna för (eventuella) svagheter - den perfekta hunden finns inte - och hur och varför tror hen att de skall matcha varandra?
Har uppfödaren aldrig haft minsta bekymmer med hälsostatusen på sina uppfödningar så skulle jag vilja påstå att vederbörande antingen inte hållit på särskilt länge - eller så tullar hen på sanningen.
Ett hett tips är även att läsa rasens RAS. Du hittar den bland annat på SKKs hemsida, under infon om respektive hundras, sedan brukar rasklubbarna ha en länk också.
Det kan också vara en god idé att kolla om rasen finns upptagen i SRD, de specifika domaranvisningarna där det står om sjukliga exteriöra avvikelser som utställningsdomarna skall vara extra uppmärksamma på i ringen.
Är det grava problem kanske du till och med bör välja en annan ras.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Tack för de bra svaren! Den ras som jag kollar på är Havanis. Här förstått att det är en ganska frisk ras med få rasbundna åkommor. Men det finns ju säkerligen något som är mindre bra hos vissa individer inom denna ras ändå. Det är min kommande första hund, så jag vill ju göra allt rätt ibörjan :) Har även kollat igenom RAS för rasen. Hur mycket ska jag studera stamtalvan? Jag kanske är alldeles för petig?

Havanaise bör vara ögonlyst, kollat hjärta och 0(ua) på patella iallafall.
Jag är själv väldigt petig och studerar dels stamtavlan flera generationer bakåt och även kullsyskon till de hundar som finns i stamtavlan + tidigare avkommor från föräldradjuren.
Finns säkert en del info om rasen och raskunniga inne på http://bichon.ifokus.se/ också.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!