Hemmagjorda leksaker
Jag hittade den här sajten med en beskrivning av hur man gör en kampleksak av en gammal t-shirt. Eftersom jag håller på att rensa ur garderoberna provade jag. Det blev riktigt bra! Nu har jag ju ingen hund att testa på, men det blev en töjig fläta som känns rolig att dra i. Jag moddade lite och gjorde fläta på båda sidorna, två knutar i mitten alltså. Tog väl 10 minuter att göra.
http://www.boxerboxer.se/misc/hundleksak-av-t-shirt/
Har ni några bra hemmagjorda leksaker att dela med er av? Tänkte vi kunda samla idéerna i en tråd.

Ha ha! Ser jag ju att den är kul! Attans, har redan burit ut soppåsen med gamla strumpor i. Men det blir väl flera. Försökte ta bild av min fläta, men det var en svart tisha och det blev inget vidare med blixt.

Kan även göra knutar på trasiga gamla byxor och använda som kampleksak.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag brukar göra en variant av 1 och 3: ta ett par gamla strumpor, knyta ihop dem med en rejäl knut i mitten och så har man en rolig kampleksak. En annan av min hunds käraste leksaker är en vanlig gammal arbetshandske som tål tuffa tag.
jag brukar gömma hundgodis i en tom toarulle och vika in kanterna på den, det går alltid hem hos honom, dock håller de ju inte jättelänge.
1 kanontips att jag inte tänkt på sån leksak innan, har en liten fis här hemma som gärna bär på strumpor. Alltid ska hon ha med sig en leksak ut vare det är långpromenad eller bara trägårdskiss, då är strumpan kanon sak att ta med ut 👍
Här gör jag andra leksaker av olika saker, mindre petflaskor blir aktiveringsleksak men tänk på att vissa hundar kan bita bort korken och den kan sätta sig i halsen :C Våra gör inte detta men får ha leksaken under uppsikt, även katten gillar dom. Gör hål runt om gjort det med ett borr lagom stora och lagom tätt stoppar i godisar+foderkulor så har dom att göra ett tag.
Toarullen som tidigare tog upp kan man göra olika varianter på. jag kan sätta ett snöre på mitten av rullen för att träna mer på dra ut den med hjälp av snöret under möbler,i lådor mm. Hunden får rullen när den tagit rätt eller så får den godiset som är i rullen för göra om det med samma sak övriga hundar.
Gammla ben fylls om med olika gott, vi ger färskfoder så enkelt fryser jag in benen med mat tas fram när jag tycker dom ska få lite gott/mellanmål. Vi har matglad kattunge som även gillar dessa så han får ett eget :P
Beroende på hur stor hund man har så kan man annars ta olika koppar/engångsmuggar/glas/äggkoppar till detta: Jag har köpt plast äggkoppar från Ö&B jag har 8 st, jag lägger ut dessa på rad första gången 4 st och godis läggs under 2 av dom. Trixet är vilken av dessa har godis under? När hunden fattat det hela ökar man antalet samt kan man sprida ut dom mer, man kan även lura lite med stryka godiset runt "gömmarens" kanter eller golvet, men inget godis läggs under. Här kan dessa koppar vara utspridda lite överallt då vi har hundar som gärna går efter blicken så är det roligt att lura dom lite för då får dom använda nosen mer.
Kampleksaker kan man göra på mycket filtar,kläder och annat. Genom knutar eller fläta :) 6 visa en jätte fin leksak på sådan leksak 👍
Jag gör likadana som #6, blir några stycken i veckan då dom är så roliga att göra :) Vanliga fleeceflätor och tre-benta fleeceflätor brukar det också bli :)
Strumpa med tennisboll är kul :-) Flätade också en tuggleksak av ett gammalt lakan. Tror dom uppskattade den mer eftersom den "luktade" hemma.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Vilka bra förslag! 🙂
Såg också någon stans att gammal branslang blir bra kampleksaker. Och att man bara kan knalla in på en brandstation och fråga. Men jag vet inte om jag törs det. Känns lite skämmigt. Sadeljord borde ju funka också. Om man har hästintresse eller känner folk som ha kanske man kan få tag på det.
#6 Hur har du gjort den? :)
#12 Tack! :D

#10 Jag har använt brandslang, väldigt hållbara och lätta att vika ihop och stoppa i fickan. Har dock fått höra att slangarna behandlas med något för att inte kunna brinna och att detta inte är bra för hundarna… :(
Aha, det borde man ju ha förstått. Det går inte att tvätta ur då?
Apropå sånt så hörde jag ett program på radio i vintras om plastgifter, Kropp och själ på ettan antagligen. De mätte halterna i dammet och i människorna i olika hem. Även i hem som var ganska plastfria var halterna förvånandsvärt höga. Högst var de i husdjuren, speciellt katter. Djur lever ju på golvet och stoppar allt i munnen. Får dammet i pälsen och sen tvättar det sig. Katters frenetiska tvättande är förstås förklaringen till att de hade så skyhöga värden.
15 Det har jag mycket svårt att tro, dels så är det inte bara vatten och eld som deras slangar ska motstå 😉
Jag har också gjort en hel del fleeceflätor som kampleksaker - främst till mina valpar nu. Gör fyrflätor så dom både blir fina och hållbara 🙂
Hm, vad är en fyrfläta? Har man fyra tåtar? Hur flätar man då? Jag kan bara fläta med udda antal.
#18 - jag lärde mig precis nyligen och det var lättare än jag trodde 🙂
Enkelt förklarat: ha fyra remsor och knyt ihop i ena änden. Gärna två olika färger så det blir ränder. Håll sen två remsor av en färg till höger och två av en annan färg till vänster när du börjar. Sen tar man yttersta remsan på ena sidan och för under två remsor och tillbaka över en - sen samma på andra sidan om och om igen.
Ingen aning om ifall du blev hjälpt av det, men jag lärde mig via liknande förklaring
Jodå, jag tror jag förstår. Tack! Har inte provat än dock.😉