Hundras tips
Nu kommer ännu en rastråd. Jag trodde aldrig att jag skulle skriva och fråga om råd om vilken ras som ska bli hund nr två då jag alltid varit säker på att det blir en till pudel, men nu är jag inte så säker längre. Ber er om hjälp att komma med förslag om ev raser som skulle passa mig. Vill först och främst ha en hund som sällskap. Jag gillar att ta långa promenader i ur och skur och träna trix, lydnad, uppletande, agility m.m ibland så skojj och inte för att nå långt på tävlingar. Jag vill ha en generellt(vet att det är väldigt individuellt) stabil och trygg hund som vill hänga med överallt. Det bör även vara en ras som inte har mycket rasbundna sjukdommar. Vill inte heller ha en hund med mycket terrier i sig. Jag vill kunna ställa ut hunden utan att behöva den stora pälsvården som en utställningspudel kräver. Det får gärna vara lite pälsvård men inte så mycket att man måste förbereda den flera dagar innan och bada/föna/borsta/klippa i flera timmar. Jag är lite intresserad av de strävhåriga hundarna som måste ryckas ett par ggr/året men vet inte hur de passar in i min beskrivning. Storleksmässigt tänker jag mig en vikt på minst 7-8kg upp till 20-25kg. Har ni några tips? Har jag glömt något ni tycker är viktigt hojta till!
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Min första spontana tanke är Västgötaspets, är själv lite inne på den rasen 😃
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Sheltie, lagotto? :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Jag tänkte welsh springer spaniel eller finsk lapphund.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag tänkte på en liten terrier av något slag, tills du skrev att du inte ville ha terrier ;) Dvärgschnauzer? Men där har man ju också en del attityd.
cocker spaniel ❤️
Kanske en shetland sheepdog?
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Eurasier?
// Harley
Tänkte också på dvärgschnauzer, har för mig du var intresserad av den förut :-) verkar ju vara hundar som är pigga och glada som vill vara med på det mesta och kräver lagomt med motion.
Kromfohrländer?
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Tack för svar :) alltid kul att spåna lite. Schnauzer har jag varit inne på och är fortfarande väldigt sugen. Gillar att de har lite pälsvård också att hålla på med. Däremot är jag lite rädd för att dvärgarna har så himla lätt till skall(iaf de jag träffat).
Fast om du inte gillar terrier så vete sjutton om en (dvärg)schnauzer är rätt.
Jag är väl medveten om att schnauzrar inte är terriers men det är lite samma stuk på dem.
Lite "attityd" och kaxighet, ingen hund man sätter sig på så att säga.
Sen har jag ingen aning om hur petig trimning de kräver för att kunna visas med framgång på utställning? Inte lika mycket som en pudel, givetvis, men rätt många av trim(-ryck)raserna kräver proffstrimning även om de ser rätt raggiga och inte välputsade ut.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Min svärmor har en schnauzer och det är verkligen en helt underbar hund! Pigg och glad hela tiden utan att få stök-anfall (till skillnad från min buspudel 😛). Hon älskar människor och att gosa utan att vara intensiv. Hon bodde här hos oss när matte och husse var utomlands och det gjorde mig inte mindre sugen på en schnauzer precis, men än så länge finns inget som slår en storpudel enligt mig😉
Den nackdel som finns med henne är att hon gör utfall mot andra hundar när hon går i koppel, men det skulle nog gå att jobba bort om man lade manken till. Om hon är lös funkar hon med alla hundar och hon är så snäll mot min lille buse och de leker så fint🙂
Dock har jag ju lite svårt för skägget (hon har utställningslångt skägg) för att det fastnar så mycket i det och känns lite ofräscht men det är ju en småsak. Mindre mysigt när hon tagit sig ett härligt mellanmål i gödselstacken…
Hon är sedan 2013 dessutom utställningschampion.

Jag har träffat några dv schnauzrar och de har inte varit "vassa" på samma sätt som tex jag tycker jrt är. Jag vet att dom kan vara livliga och väldigt pratsamma. Jag har trimmat några liknande raser och jag tror säkert med lite övning att jag skulle klara av att fixa de till utställning. Men vi får se :) detta är inte aktuellt ännu men det är kul att spåna lite och prata med andra som har erfarenhet.
#12 så himla fin :) älskar den färgen! Peppar och salt?
#14 Precis! Skulle matcha Luna fint😉 Hon som äger henne har fött upp JRT i många år och hon tycker det är stor skillnad på dem och (mellan)schnauzer som Allis är. Jag upplever henne inte som särskilt terrieraktig…
Apropå dvärgschnauzrar och skällande; på en av valpkurserna jag var assistent på hade vi med en sådan och oj vad mycket fokus vi fick lägga på hans skällande 😛
#13, fast det finns olika grader i helvetet 😃. JRT är verkligen en terrier i kvadrat, jag förstår om man tycker att de är "för mycket terrier".
Jag gillar schnauzrar, i synnerhet mellanvarianten, men kan ändå inte hjälpa att jag drar lite paralleller till vissa terriers. Det där lite självsäkra och samtidigt coola, att visserligen vara "på" men ändå inte varva upp som till exempel många vallhundar tenderar till - om man nu skall generalisera grovt.
Detta sagt i positiv mening alltså 🙂👍.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
även fast det är en terrier så borde du kolla in den australiska terriern. en "light" terrier som är väldigt anpassningsbar och rolig.
Myrtorpets Möss och Kaniner
Jag tänker lite spontant Staffordshire Bullterrier :) Enormt härliga hundar som passar riktigt bra som aktiva sällskapshundar. Nackdelen är väl att det inte är helt ovanligt med allergier och hudsjukdomar, men det går nog att undvika om man är noga med uppfödare och linjer. Inte så mycket pälsvård dock, men det går säkert att bada och borsta så den blir extra blank inför en utställning! ;D
Perro de agua espanol elle lagoto romagnolo? Eller en medelstor labradoodle :-)
Haha, insåg att jag enbart nämnde mina favoriter :-D Men de erfarenheter jag har av raserna passar in på det du nämnde. Äger en perro de agua, är vän med en uppfödare av labradoodles & har två vänner med lagotto.
Haha, insåg att jag enbart nämnde mina favoriter :-D Men de erfarenheter jag har av raserna passar in på det du nämnde. Äger en perro de agua, är vän med en uppfödare av labradoodles & har två vänner med lagotto.