FINSK LAPPHUND
HeJ!
Jag har nu börja kolla på finsk lapphund och jag vill veta precis allt om dom både nack och fördelar med dom. KRAM❤️
Svenska lapphundklubben <- Denna sidan kanske kan vara något :)
// Michis
Tack!😃
Är det ingen mer som skulle kunna skriva lite?😉🙂
Okej tack så mycket!😉
Mysig ras, bott med en i ett år som var som min. Skicka PM om du undrar något
Oj, skulle ha skrivit inlägget jag nyss skrev i din tråd om lapphund /sheltie här istället. Men där skrev jag en lång kommentar, skriv pm om du undrar något mer, svarar gärna! :)
Med vänlig hälsning,
Jenny
Jag har känt en finsk lapphund och hon är den mest ouppfostrade och värsta hunden jag någonsin mött. Skällde på allt, hoppade upp på allt och alla,hälsade på allt och alla, var allmänt jobbig och dryg. Snodde ben ifrån andra hundar tills hon nästan blev dödad över ett ben, men hon fortsatte. Jag tror det beror på ägaren.
Men träffade även alla kennelns hundar (hundens kennel) och ALLA lapphundarna skällde konstant.
Som tidigare nämt en väldigt skällig ras, inte så jätte stor och jag förmodar att den behöver mycket pälsskötsel. En nära vän till mig var nära att ta den men blev uteslutet pga. skälligheten. Bor man i hyreslägenhet kanske det inte är bästa alternativet om man säger så.
Får de den aktivering och motion de behöver är de ofta väldigt lugna inne, och då ser de ingen anledning att skälla. Sen är de ju i grunden avlade för att valla med skall så skalltröskeln är generellt lite lägre än för andra raser. Unghundarna är värst. Hos de kennlar jag har vart hos skällde några av de yngre ett par skall. De äldre hundarna kom fram och tittade sedan gick de och la sig igen. Det varierar säkert den del mellan olika linjer också.