Blir så arg...
kollar omplaceringar på blocket ibland och väldigt ofta rör det sig om unghundar 10-15 månader gamla. Hur fn tänker man när man skaffar en hund för att sedan sälja den ett par månader senare? Varje dag kommer det upp nya sådana annonser, säljes pga allergi (värst vad många allergiska det finns då) eller "ändrade familjeförhållanden" (tänker man inte att olika situationer kan uppstå innan man skaffar hunden?)
Nej alltså det borde inte vara lagligt för vem som helst att köpa hund, för så fort valpen växt upp och blivit tonåring, som kan vara lite jobbigt ja då säljer man hunden. Vad är det för fel på folk 🥶
Håller med, så ofta man ser folk (inte uppfödare eller så) som säljer valpar (14-16 veckor typ, så dom kan ju inte ha haft hunden länge då heller…) också bara för att dom skaffat barn och det blev för jobbigt. Känner bara att "men vad bra att ni tänker i förväg" eller typ inte🤦♂️
Såg häromdagen en som sålde deras 12v schäfervalp dom haft sen 9 veckor…. köpt i en djuraffär. Såldes för "det funkade inte med jobbet". 😟
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Visst finns det idioter, inget snack om saken. Det finns de som, med facit i hand, inte visste vad de gjorde när de köpte hund, klarar inte av det, och säljer hunden vidare. Det finns åxå de som behåller hunden, men har så lite kunskap om hundar, att de inte borde Ha hund, och hunden skulle må bättre av att omplaceras.
Det är ju bra att hunden omplaceras ifall personen/familjen inte klarar av att ha hund, men man tycker folk skulle kunna tänka i förväg om hur det faktiskt är att ha hund, prata med lite hundägare, hur valpar är och unghundar, dom är jobbiga, dom drar fram tornados i huset, det är inte lätt men man tar sig igenom de.
Har också sett anledningar som pga flytt att hunden inte kan följa med till nya bostaden, om bostaden har ett icke husdjur krav så visst men jag har flyttat tre gånger nu och han får plats lika bra som förr.
Att folk inte behåller hundar pga att dom fått barn är ju förståeligt i en sak för att barn är väldigt krävande men de går att ha hund samtidigt helt klart, är man enstamstående så kanske man inte vill ha hundar samtidigt men är man två personer som samarbetar sågår det ju ännu bättre, sen är de inte alla hundar som funkar med barn och man känner ju sin hund bäst själv.
Ofta ett resultat av den oseriösa aveln tyvärr, oseriösa/okunniga uppfödare som säljer till folk som inte mer seriösa och kunniga skulle sälja till. Baserat på blocketannonser skulle det kunna sägas att unghundar av bruksraskorsningar, framförallt hanhundar, är det mest allergiframkallande som går att köpa i hundväg ;)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag tror det är många som skaffar något när ett förhållande behöver något, låter kanske dumt. Men vi säger Kalle och Klara har haft strul dom vill inte skaffa barn men något då infaller hundköpet då Kalle har velat ha hund X-antal år men Klara har inte helt velat detta. Något nytt något gulligt så blir det bra ett tag, sen inträffar det Klara får ta mer o mer ansvar för hunden något hon inte helt var villig till. Det tar slut mellan paret och då är livstilen ändrad och Kalle kan inte ha kvar hunden utan behöver omplacera den.
Sen är det så vi säger att man får mer arbete man kan planera och ha reservplaner men kanske även reservplanerna är ändrade mamma/pappa/mormor/morfar/farmor/farfar orkar inte ha den unghunden kanske dom även har fått annat jobb eller hänt något som gör att dom kan vara hundvakt som tidigare var planen.
Man behöver inte alltid tro det värsta om folk.
Allergi kanske är det så att man faktist har märkt av den hela tidnen och tillslut är det ohållbart, att inse att omplacera sin vän är inte alla tar så lätt. Många letar efter unghundar då dom inte har helt tiden till en valp. Jag hoppas bara att hundköpare har sina krav och håller dom, känna rädda livet på individen trots att det känns inte 100% rätt med hunden kan sluta med att man själv behöver omplacera hunden.
Har varit så i många år, när de närmar sig könsmognaden blir de dumpade, dem blir för jobbiga för ägaren.
Det finns tyvärr folk som tror att en hund inte har hormoner, känslor, behov, instinkter osv. De tror att de bara är.
Det är inte alltid lätt för en säljare att se en oseriös köpare, för i stunden kanske de har läst på och tänkt till och har omständigheterna runt omkring sig som passar in på en perfekt hundägare.
Småhundsägare kan inte acceptera att småhundar är skälliga, att terrier mix kan vara ettriga, att en grandis blir stor, att en schäfer kan bli lätt stressad och osäkra, att rottisar är stora och starka osv osv.
Oftast småhundar och bruksmix hundar som blir omplacerade, rottisar och schäfrar är poppis också att bli av med.
Å nu alla mastaff, pitbull osv hundar, de insåg kanske inte att de är starka hundar.
Jag anser fortfarande att det ska finnas lag på att uppfödare måste gå utbildning samt att intyg på att fo föda upp hundar och vilken ras/er i sådana fall och max antal kullar så vi inte får dessa oseriösa uppfödare som föder upp enbart för pengarna.
Sedan ska även hundköpare gå obligatoriska utbildningar som de sedan får intyg i så de får köpa hund.
Tycker även att man ska få se ev brottsregister osv på potentiella hundköpare.
Sedan ska hunden ALLTID tillbaka till uppfödaren utan kostnad om köparen inte kan behålla hunden, så vi inte har dessa köpare som köper en hund bara för att sälja den vidare dyrare.
En hund ska inte behöva pendla runt till många olika hem!
#7 Måste bara fråga.. Varför ska man se brottsregister?
@adventuresofnavi | instagram
#8 ifall de är djurmisshandlare, skadat djur, barn om de är våldsamma osv jag skulle iaf inte sälja till en sådan människa om jag visste. 😇
#7 lät väldigt överkurs att se brottsregister.. då man ju ska se över sjukhusjournalen också så det inte finns sjukdomar som gör att man kanske är olämplig?
#10 Vad är skillnaden på att tex ett dagis eller skola vill se brottsregister och friskhetsintyg eller om en uppfödare vill det?
#11 För det är inget jobb :) Man måste inte lämna utdrag ur belastingsregistret för att skaffa barn. Man kanske borde, men det är nog emot de mänskliga rättigheterna eller något.
Visst djurmisshandlare borde inte skaffa djur men sen så kan många f.d brottslingar vända på sitt liv tack vare djur. Och få en helt annan förståelse för livet. Finns ju anstalter som ger "inmates" en varsin hund som egentligen skulle avlivats - att träna upp och ge en andra chans.
Det är inte riktigt så svart på vitt.
#12 Såvitt jag vet gör man det vid adoption och det rejält. Ser inte varför det ska vara så enkelt att skaffa hund.
9. Det låter långsökt, dels så finns det folk som lånar ut hundar/djur för sexuella nöjen dom har inte åkt dig än det har inte vart olagligt kontigt nog. Var inte så värst längesen det var på tvin om detta, jag klarar inte av att se detta tror det var tv4 fakta som tog upp detta. Sen är det vanligt att djurmisshandlare helt enkelt inte åker dit. Jag tror INTE att dom som tidigare har dommar på sig är den farligaste faktorn för ett djur, jag tror det är otroligt mer vanligt att folk med andra problem är större risk att inte sköta om ett djur.
Jag har förståelse att folk kan behöva omplacera sina hundar senare i livet, men inte när valpen inte ens hunnit bli ett år. Jag har pälsallergier i släkten, jag är ännu allergifri för hund, men jag är astmatiker och på det allergisk mot pollen samt lite annat smått och gott. Så jag är fullständigt livrädd för att utveckla allergi mot min hund, hon är i dagsläget 6 månader men skulle jag bli allergisk skulle jag och sambon göra allt i våran makt för att vi skulle kunna fortsätta ha henne ändå. Skaffa hundgård så hon kan vara ute mer, ha hundfritt i sovrummet och dylikt för att det ändå ska bli en hållbar vardag. Det skulle krossa mig totalt att behöva omplacera henne pga allergier. Jag vädrar massor hemma nu i vardagen för att det någonstans känns som att jag minskar risken för att utveckla allergi mot henne då. ;) Vi hoppas på att kunna flytta till hus så hon kan vara ute ännu mer och då ha mindre päls inomhus.
Däremot kan jag tänka mig att många av de som omplacerar vid 12-18 månader är pga unghundsperiod som är jäkligt dryg = hunden känns omöjlig och de väljer att omplacera. Trist men verkar vara mycket sådant.
Det finns folk som är impulsiva, köper djur & säljer bara några veckor senare, vissa gör det av ren "dumhet" & vissa gör det i tron om att tjäna lite extra pengar ( alltså köpa en billig hund & sälja den dyrare). Men sedan finns det ju undantag också, visst finns det säkerligen folk som faktiskt pluggat in & förberett sig långt i förväg inför ett hundköp, men sedan kan det ju hända att det inte funkar (antingen allergi eller att det inte blev som det var tänkt helt enkelt).
Men inte är det alla som är allergiska som säljer hundar & katter på blocket, men folk måste ju alltid nämna en orsak, annars är det någon skumt.
Tror inte problemet är så stort som det kan verka. Med tanke på hur många hundar det finns i Sverige så är det ganska få som hamnar på blocket.
Runt 5000 hundar registeras varje månad. Att det skulle gå bra för alla är nog att hoppas på för mycket.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/hundregistret/statistik.4.45fb0f14120a3316ad78000672.html
Jag håller med om att hunden I många fall kanske mår bättre av att omplaceras, men problemet kvarstår fortfarande att man säljer till människor hur som helst. Att man kan utveckla en allergi förstår jag också men det är uppenbart att I många fall handlar det inte om någon allergi utan om att människor inte orkar med en unghund.
Blandisaveln är ju en stor bov I det hela, då förhoppningsvis uppfödare av renras är lite mer noggranna med vart hunden hamnar och också kan tänka sig att ta tillbaka hunden om någonting går fel.
Problemet tror jag är att många skaffar hund bara för att skaffa hund. Den första frågan borde vara "vad ska jag ha hunden till?" Är man engagerad inom någon hundsport är det också mycket mer troligt att hunden får vara kvar. Alla raser utom de från rasgrupp 9 borde man inte köpa utan att arbeta med, även fast sällskapsraserna måste jobba också…har haft bade arbetande hundar och sällskapsraser och kan säga att alla måste ha en uppgift för att må bra. Däremot är man ju dum om man köper en schäferblandis och tror den ska vara nöjd med lite promenade och mys I soffan, tyvärr verkar inte detta helt ovanligt heller. Samma gäller amstaffmixar som är väldigt populära på blocket.
Det är väl inte särskilt konstigt. Folk köper en söt liten cockerpoo som är mysig och rätt som det är far djävulen själv in i djuret och de får panik. Och så har de inget som helst stöd av uppfödare. Jag har viss förståelse för att folk ger upp. Min rackarpäls är skiiiitjobbig just nu och då har jag ett stort nätverk så när jag tröttnar på honom får han åka på semester några dagar.
klassisk annons, liten unghund på 9 månader omplaceras för att ägaren "arbetar mycket sena kvällar". Bra planering där. 10.000 kan man antagligen begära för en blandis också.
http://www.blocket.se/alvsborg/Omplacering_av_blandras_Chihuahua_Malteser_63132588.htm?ca=11&w=3
Jag förstår också att för stadgar kan få en chock när valpen blir unghund. Och utan erfarenhet och stöd är det lätt att ge upp.
Minns att vi trodde det var något fel på max. Han var ju helt galen! RIKTIGT galen :)
De tre hundar som funnits/ finns i mitt hem har alla omplacerats för att ingen haft tid med dom , använts som valpfabrik eller vanvårdats . Trots det har alla haft ett bra psyke och med kärleksfull hand har de blivit trygga hundar . Men jag blir så frustrerad på folk som inte TÄNKER innan de köper ett djur , ska samma personer sedan få barn ?! Som inte har någon ansvarskänsla alls 😡
#22 Vilken fin gärning av dig att ta emot dessa djur 🌺 Håller helt med för övrigt! Skillnaden mellan barn och hundar är att djur fortfarande ses som objekt man kan köpa och göra sig av med när det behagar en själv. Väldigt tragiskt!
Ibland undrar jag om inte barn också är på väg åt det hållet , Fippla på IPhonen o vara uppkopplad verkar viktigare än prioritera barnet , herregud nu kan jag inte ut o festa tre nätter i veckan varför sa ingen nåt om det ? Nu överdriver jag kanske men ibland undrar jag hur folk rättfärdigar att de dumpar sin hund när det krävs något av Husse o Matte .
#22 En del tänker. Men utan erfarenhet kan det bli fel ändå.
Och då är det tur att varma människor som du finns och kan hjälpa :)
#25 Ja det är inte lätt att föreställa sig hur det ska bli. Sen är hundar så olika. Vår första hund var så extremt enkel. Hade aldrig några problem med nånting. Han var onormalt smidig. Nu har jag en galen lite piraya här hemma som jag inte har någon styrsel på. Kan förstå att man får panik.
#26 Precis. Det kan vara oerhört individuellt.
Men väljer man en svårare ras får man läsa på innan. Att sälja hunden för att man inte klarar av den beror oftast på att man inte förberett sig ordentligt eller tagit tillräckligt med hjälp av tränare. Sedan finns det självklart fall där hunden är extremt svår men oftast rör det sig om vanliga tonårshyss av en understimulerad hund kan jag tänka mig. Det är mer att man inte klarar av rasen och inte hunden I sig, det är redan dömt att misslyckats från början så att säga. Praktexempell med amstaffblandisar som man tror ska vara soffpotatisar och bara behöver någon kortare promenade när matte/husse kommit hem från jobbet för tiden och engagemanget finns ju inte där.
#28 jag antar att du känner alla dessa människor som du dömer?
Alla gör misstag. Ivf gör jag det.
Alla som skaffar hund är inte perfekta och erfarna hundägare. Och hur ska någon kunna bli erfaren om de inte tillåts skaffa en första hund? För de flesta går det bra, en del upptäcker att de inte fixar det. Då är det väl bra om de försöker hitta ett bättre hem till hunden så tidigt som möjligt?
Vill än en gång påpeka att med tanke på att det registreras 5000 hundar per månad i Sverige är det försvinnande få som hamnar på Blocket. Tycker snarare det är ett bra betyg för sveriges hundägare.
Utan att ha kollat tidigare svar så kan jag nämna att jag själv omplacerat en unghund, drygt 18 månader vid tillfället om jag minns rätt? Säkert någon månad äldre eller så.
Han var svinjobbig. Förjävlig. Kunde inte ta det lugnt, kunde få ryck och hoppa och bitas, ljudade extremt mycket, pallade inte med miljöer, och vi förstod oss inte på varandra.
Så jag valde att istället för att förstöra relationen mer och att gå runt med en hund jag inte trivdes med och inte kunde hantera, så omplacerade jag honom till ett hem som var mer lämpligt och köpte mig en lättare hund.
Vet flera som gjort liknande och det är helt acceptabelt, och det är en mycket bättre lösning än att vara låst med en hund man inte trivs med, hundägarskap ska vara roligt! 🙂
-
#29 Nej men utifrån annonserna man läser kan man bilda sig en uppfattning, man behöver inte vara en raketforskare för att förstå sig på att en arbetande hund hittar på hyss om man inte lägger ner tid på den. Skulle råda dig att kolla igenom annonser igen så får du se varför majoriteten omplacerar. Det brukar stå varför så är inte så svårt att räkna ut.
Tycker tyvärr det även gäller andra djur också, majoriteten säljs när de är i "tonårstiden".
Min mamma var rädd för hundar när vi skaffa hund (jag hade kompisar som hade hund så hade en del vana med hund) så för oss det bästa sättet för oss var att bli fodervärd för att se om det överhuvudtaget skulle fungera med hund. Vi blev fodervärd för hundskolan (som inte längre finns) till en blivande ledarhund. När det visa sig att hon inte skulle klara testerna (hon var på test enbart två veckor när hon var straxt över ett år) så visste vi att det skulle funka så vi köpte ut henne (hon är nu elva år och inget vi ångrar trots många tårar och frustration under den värsta tiden).
Fler borde fundera på att bli fodervärd eller nåt innan de skaffar hund så man vet att det funkar plus att man ofta kan få en hel del hjälp på vägen (vet att man kan bli fodervärd till blivande militärhundar iallafall). För även om man läser på massor och pratat med folk så kan det fortfarande vara svårt att veta exakt vad man ger sig in på och tyvärr så förväntar sig väl folk att hunden ska vara helt anpassad till dem och deras behov och inte alls tänker på att man kommer behöva anpassa sig efter vad för typ av hund man har.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#32 Ja du har ju berättat varför hundar omplaceras. Och enligt dig är det inte pga allergi eller förändrade förhållanden som det står i de flesta annonser. Så varför ska jag läsa annonser nu menar du?
Kom åter den dag då du råkar få en hund som inte alls är som ras beskrivningen säger och som du inte alls kommer överens med.
Du verkar inte förstå hur illa det faktiskt kan gå när man som novis får ett måndagsexemplar. Trots att det inte är någon raketforskning som krävs för det.
#28 Svårare ras? Det lilla monstret som bor i mitt hus ska föreställas vara en pudel. Jag lutar åt djupt störd förrymd mentalpatient just nu. Han är helgalen. Jag har ordentligt med avlastning så jag klarar av det men jag har full förståelse för att folk omplacerar sina hundar i tonåren. Hua vad jobbig han är.
Hundar dör inte av att omplaceras… Vi tar dem från sin mamma och flock när de är bebisar. Klarar de det så klarar de en flytt till.
#34 ändrade familjeförhållanden är en kassiker. Man orkar helt enkelt inte ta hand om hunden. Oansvarigt som tusan. Men vill du vara blåögd så får du tro att majoriteten av omplceringarna behöver nya hem på grund av att ägarna har gjort allting I sin makt för att hunden ska få utlopp för sin energi och lagt ner massor med jobb I att träna hunden. Jag vet att det inte är så, även om det såklart förekommer.
#35 Pudel är från början en arbetande ras, så det är mycket hund att ta I, även om aktiveringsnivån är lägre en bruksraser. Det borde man veta om man köper en pudel.
Vem är du? Gud?
#37 Nej jag är en realist.
#36 Jag är allt annat än blåögd :)
Jag väljer bara att vara realist och väljer att inte sitta på höga hästar med näsan i vädret :)
Du vet för övrigt inte ett jota om alla främlingar som omplacerar. Är nog dags att du inser det.
Att du sedan lägger kommentarer som "det borde man veta om man köper en pudel" visar ju bara hur du är ute efter att trycka åt folk. Även där du inte kan. Tramsigt.
#38 Nej verkligen inte!
Det du sysslar med är översittarebeteende. Föga smickrande.
#39 Det är absolut inte "tramsigt" att lära sig information om rasen man skaffar. Det skulle blivit så många färre omplaceringar då. Men det kanske inte du förstår.
Jag är ingen översittare utan tar upp ett relevant problem, och om du sen tror att de flesta på blocket som omplacerar har läst på ordentligt och engagerat sig ( 😂) så är det upp till dig, lyckligtvis finns det många som förstår att detta är ett riktigt problem då människor skaffar hundar utan att tänka efter ordentligt innan.
Det vet varken vi eller du. Skillnaden är att vi inser att vi inte vet det. Det gör inte du.😉
#42 Som jag skrev tidigare, man måste vara blåögd om man tror att majoriteten av blocketannonserna där hundarna omplaceras på grund av "ändrade familjeförhållanden" som är den vanligaste orsaken, inte har någonting att göra med oengagerade och opålästa ägare. Helst när det rör sig om unga hundar runt året.
#41 På vilket sätt hjälper det att du med flera "vet"? Det blir ju inte färre omplaceringar för att du sitter hemma framför skärmen och dömer.
Det är tramsigt att sitta och döma andra utan att veta ett skit om dom. Den som inte förstår här är du. Kliv ned nu.
Det är tur att folk väljer omplacering före avlivning.
Jag tycker det är starkt att erkänna att man inte klarar av något och sedan gör något åt det.
Det är ännu starkare och mognare att erkänna det innan man tar hand om ett djur som inte kan föra sin talan . Alla har vi rätt till vår åsikt utan att det ska yttra sig som personangrepp om man inte är överens , eller hur ?
#45 Det är svårt att veta en hel del innan man varit med om det.
Ingen bok i världen kan förbereda en för en galen tonåring.
Då kanske det är dags att införa obligatorisk hundägarutbildning för dom som inte fattar eller inte tar reda på vad det innebär att äga en hund . Det är ingen nyhet att hundar går igenom Slyngelperioden om man är påläst .
#47 Vi visste att en hund går igenom det. Det förberedde oss ändå inte på hur det kunde vara. Vi trodde som sagt att det var något fel på honom. Hade jag varit ensam hade jag aldrig orkat mig igenom det. Så det är inte konstigt att folk ger upp. Man kan inte läsa sig till hur påfrestande det kan vara.
Hundar kurser hade varit bra. Även att ta bort fulaveln.
Men Hera nu får du ge dig! Jag tar upp ett relevant problem, där människor köper en levande varelser som vilken vara som helst utan att tänka sig för innan, och sedan när det blir för jobbigt gör man sig av med hunden. Det är FRUKTANSVÄRT att det sker i en så stor utsträckning, och även om jag inte gör en jättestor skillnad med att ta upp ämnet här så kanske ett par nyfikna människor i hunköpartankar ser tråden och tänker efter! Finns INGET översitteri med detta!
#49 . Håller absolut med dig om att ämnet behöver tas upp , ser en markant ökning av omplaceringar . Hundstallet och andra omplacerings organisationer har fullt upp , och det är inte bara utlandsfödda hundar som finns där . Många av hundarna på bla. Blocket har inte ens nått Slyngelåldern innan ägaren kommer på att " shit vem ska ta hand om hunden när jag studerar på annan ort, börjar jobba , få barn osv. " listan är lång . Det är ungefär som när folk verkar tro att hyran är en oförutsedd utgift .
#50 Precis, det är tragiskt att så många köper en hund utan att först tänka efter om den kommer passa in i ens livsstil..främst verkar det röra sig om större arbetande raser man även små hundar har det kommit mer av. Det är FÖR enkelt att kunna skaffa sig en hund idag.
Tror just att trotsåldern är det folk är minst förberedda på, när den gulliga valpen som alltid följt med plötsligt har ludd i öronen. Frustrationen tar över och man ger upp.
Tragiskt och det är hundarna som får lida. Vissa hundar vandrar ju från familj till familj för att folk inte förstår att en omplaceringshund måste få tid att vänja sig i sin nya miljö.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#49 Jag vet inte riktigt vad det är jag ska ge mig om.
Jag har precis samma rätt som du att utrycka mina åsikter.
Med lite ödmjukhet kommer man längre om man vill få folk att tänka.
#53 Du anklagar mig för att vara en översittare när jag tar upp ett relevant och fruktansvärt problem. Är det vad du kallar för ödmjukhet? Det är DU som hoppar på människor som inte har samma åsikter som dig. Jag undrar om du ens vet vad ödmjukhet betyder.
#54 Jag har inte kallat dig översittare. Däremot ditt beteende som liknar sådana fasoner. Det är skillnad.
Att vara ödmjuk är inte att döma människor som omplacerar.
Om du ville få folk att tänka till innan köp hade det ju varit bättre med en tråd som förklarar de olika stadier som en valp går igenom. Förklarat nät det kan bli som jobbigast och hur man då kan göra. Talat om vilka kurser som kan vara bra att gå. Vem man kan vända sig till då det känns som att gränsen är nådd.
Nu kanske någon läser dina inlägg och inte vågar eller vill omplacera eftersom man då enligt dig inte borde ha skaffat hund från början. Och nog är det bättre att omplacera än att behålla en hund man inte klarar av. Möter sådana människor var dag och deras hundar är inget kul!
Så nej, jag tror inte denna tråd var för att hjälpa nya hundköpare att tänka till. Du ville trycka åt människor som gjort något du inte tycker om.
#40 Det du sysslar med är översittarebeteende. Föga smickrande.
Håll koll på hur du uttrycker dig i tråden, citerade ditt påhopp så det blir lättare för dig. Jag har alltid skrivit att vissa omplacerar för att det helt enkelt inte fungerar, även om man har prövat med allting. Däremot omplacerar MAJORITETEN på grund av att de inte har tänkt igenom hundköpet ordentligt.
En sån här tråd behövs, för att visa de som är I hunköpartankar vad som kan hända hunden om man inte tänker igenom hundköpet ordentligt. Visa att djur inte bara är varor som man kan köpa och göra sig av med när det behagar en. Högst relevant och aktuellt i dagens samhälle!
#56 Jag vet inte varför du citerade mig. Du visade ju bara precis det jag skrev.
Du visar genom tråden att "majoriteten" av de som omplacerad är dumma människor som inte har läst på. Sorry. Ser inget pedagogiskt i tråden.
#57 Ja alltså du verkar inte förstå innebörden av det du skriver, skriver man att någon har ett "översittarbeteende" så skriver man också att det är en översittare. Ingen komplicerad svenska det här…
Självklart omplaceras majoriteten av hundar eftersom ägarna inte har tänkt över situationen ordentligt, finns inget översitteri med att poängtera det, detta är ju en viktig fråga och det är bra att folk blir upplysta om problemet. Då kanske framtidens hundägare tänker efter extra ordentligt innan de skaffar hund.
#58 Du uppvisar samma beteende om och om igen. Hoppas du en dag tar till dig något. Om nu du menar att du vill få folk att tänka innan köp. För här ser jag inget sådant. Lycka till.
#59 Det är du om verkar ha ett problem här, jag gör en tråd om ett viktigt ämne och du kommer bara med påhopp och vill bråka. Råder dig att hålla dig borta från mina trådar I fortsättningen om du inte kan diskutera på ett sjysst sätt.
"En sån här tråd behövs, för att visa de som är I hunköpartankar vad som kan hända hunden om man inte tänker igenom hundköpet ordentligt"
Nej, det gör den inte alls. Du kommer bara med osakliga argument utifrån din egen fantasifulla tolkning av vad som ligger bakom annonserna du sett på Blocket.
För mig känns det inte som om tråden handlar om hundar öht. Den handlar om dig.
#61 Vad menar du att den handlar om mig? Man behöver inte ens vara särksilt smart för att förstå varför hundar omplaceras på blocket, I 90% av fallen står det att man inte har tid eller ork osv. Det är oansvarigt djurägande där man inte tar hänsyn till att hundar är levande individer man inte ska köpa och sälja hur som helst.
Och det måste absolut pratas med om detta, det är en vidrig handell vi sysslar med, men tycker ni det är ok att köpa djur hur som helst fast man inte har möjligheterna att ta hand om hunden på ett bra sätt ochs sedan säljer, då ä det upp till er, även om det är oförståerligt hur man kan ha den åsikten.
#60 Fel. Jag varken gör påhopp eller vill bråka.
I #62 Ser vi det åter igen.
"Man behöver inte ens vara särskilt smart för att förstå"
Att du försöker dölja din nedvärderande åsikt genom sådana pikar gör det inte bra. Du satte själv tonen med dina liknande kommentarer och det om något talar ju om vad ditt syfte är.
Och din siffra är tagen rakt ur luften.
Och nej, "vi" har inte sagt att det är ok. Ännu en sak tagen ur luften.
#63 Hera, eftersom du ständigt ifrågasätter mig på ett otrevligt sätt, kommer med påhopp och är allmänt otrevlig så får du räkna med pikar.
Jag tror de flesta förstår vad jag menar med den här tråden, sen finns det alltid de som tycker det är roligt att bråka och göra påhopp, och du är en av dem. Jag ser ingen anledning att fortsätta diskutera med dig då du har en otroligt dålig attityd, så du får gärna lämna min tråd nu och gå och bråka någon annanstans.
Jag förstår att du känner dig träffad eftersom du enligt dina inlägg verkar ha haft stora problem med din hund, men du måste förstå att allting inte handlar inte om dig, du får se min tråd ur ett allmänt perspektiv. Eftersom du inte förstår, även efter citat, att du beter dig på ett otrevligt och omoget sätt där du I onödan gör påhopp så finns det ingen anledning att fortsätta diskutera med dig. Jag ber dig lämna min tråd för du tillför ingeting, gå och bråka någon annanstans.
TS, känns som att du varit medlem tidigare men med ett annat namn. Exakt samma sätt och skriva, argument mm.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#65 Jag har varit medlem tidigare för ett par år sedan, på japan.ifokus om någon känner igen mig därifrån. Här har jag inte varit aktiv.
#66 Ok ja jag känner inte igen därifrån utan härifrån, och samma hundras också.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#67 ok….🤦♂️
alla som vill fortsätta skriva I tråden, håll er till ämnet och var trevliga annars kommer jag be att den får låsas! 🙂

Det ska ta tid att köpa hund och vi har visserligen inga djuraffärer med hundar i bur men blocket och liknande kan nästan jämföras med det. Du går in, kollar på bilder, får ett pris och sen krävs det sällan mycket mer än ett telefonsamtal och en bilresa så är hunden din. Självklart kan allergi vara orsaken men ärligt talat, så vanligt är det inte med allergi mot hund. Inte heller borde väl problemen dyka upp först efter två år med hunden. Jag har en hund som jag med 100% vet att de flesta aldrig hade velat ha. Nu har jag förmånen att ha en fantastisk uppfödare som tar tillbaka henne i samma sekund som jag hör av mig och säger det. Att lämna ifrån sig en hund pga ändrad situation i hemmet skulle aldrig falla mig in. Jag har varit med om dödsfall, ändrade jobbsituationer, bostadsproblem osv osv, aldrig har mina hundar ställt till ett problem. Jag är dessutom sjuk (psykiskt) men inte heller detta har påverkat mina hundar. Köper man sig en hund så ska man vara medveten om att det kanske inte blir en Lassie. Du kan få en hund som inte gillar andra hundar, du kan få en hund som inte vill vara ensam, du kan till och med få en hund som bestämmer sig för att hata människor . Att acceptera omplaceringskarussellen är bara att acceptera problemet. Naturligtvis ska en hund omplaceras om den inte får det den behöver men problemet idag är att människor kan köpa sig en hund, känna efter om hundlivet är okej och därefter sälja hunden. Jag tycker att det ska vara svårare att köpa hund och svårare att sälja hunden
#64 Om pikar var till mig så får du ju faktiskt se till att du skriver dom riktat till mig. Det har du inte gjort.
Om du nu anser att min kommentar var påhopp, så hade det sett bättre ut om du inte gjorde samma sak. Jag skrev översittarebeteende och du skriver att jag beter mig otrevligt och omoget och att jag inte förstår.
Jag går ingenstans.
Och huruvida jag tillför något eller ej är inte något som du bestämmer. Jag anser att jag gör det. Jag anser inte att din tråd tillför det som du påstår dig vilja uppnå. Istället för att säga att du inte ska skriva gav jag dig råd på hur man har större chans att nå fram till målgruppen.
Jag har aldrig omplacerar, så nej det finns inget jag kan känna mig träffad av. Sorry. Men med tanke på hur du utryckt dig så ansåg jag att någon behövde tala för dom som har det svårt och inte vill slå andra på nosen för att man inte "gjort rätt".
#69 Håller med helt och hållet!
Mitt inlägg försvann, Hera jag tänker inte diskutera mer med dig.
#69 Är det inte redan nu väldigt svårt att omplacera? Att det borde vara svårare att avla tycker jag skulle vara bra. Och svårare att köpa.
#72 Det är helt upp till dig. Jag kan inte tvinga dig att svara.
#69. Jag håller med dig fullständigt , omplaceringskarusellen är sorglig . Finns oseriösa säljare och köpare tyvärr därför kan det fortgå på djurens bekostnad . Senast idag fick jag erbjudande om en omplacering …… Sorgligt

#73 Nja, vad är det som är så svårt? Det svåra är väl att hitta en köpare som är villig att betala för sig. När en hund nästan ges bort så är det inga problem och dessvärre är några tusenlappar inte tillräckligt. Sälja en hund idag är löjligt enkelt. Man kan ju tycka att om man köper en hund så ska det ta tid att hitta ett nytt hem till den. Gå in på blocket och skriva en annons är inte svårt. Jag har testat detta, ringt upp flera som vill sälja sin hund och trots att det står i annonsen att hunden inte ska bo med andra hundar, inte ska leva ett liv med någon som tar med sig hunden till nya platser hela tiden, inte fungerar med barn. Oavsett vad jag säger så "går det säkert bra". De vill få sålt sin produkt och det är oroväckande.
#25 Ringt upp för att du velat ha hundarna eller för skojs skull?
Min erfarenhet av omplacering är att de som omplacerar sina hundar gör det med tungt hjärta och inte säljer till vem som helst. Gör det inte i en handvändning.
Jag personligen är övertygad om att majoriteten av hundköpare köper en ny familjemedlem och inte en vara.
Jag ser ofta att hundar för omplacering ligger ut länge. Så så enkelt verkar det inte vara.
#62 Man behöver inte vara särkilt smart för att inse att tråden handlar om dig heller. Det är inte bara du som är synsk, sörru! 😉

#76 jag är nyfiken och vill veta varför hunden säljs. Skulle rätt hund dyka upp så ja, varför inte. Dock så ringer jag i första hand inte för att hunden är till salu utan detta intresserar mig och jag vill gärna veta varför så många hundar ligger ute på blocket. Svaren man får är skrämmande. mentaliteten är lite " ju snabbare du bestämmer dig desto billigare blir det". Trots att jag har nämnt flera gånger att jag i nuläget har en tik som inte fungerar med andra hundar så tycker flera att jag kan testa. Ni får gärna tycka att det är oseriöst att ringa på en hundannons om man inte är genuint intresserad. Personligen skulle jag gärna sitta i telefon dygnet runt om det handlade om en så viktig sak som att omplacera någon utav mina hundar. Hur som haver har jag bara blivit mer och mer övertygad om att många som omplacerar sin hund skiter fullständigt i hundarna.
#78 Måste säga att jag tycker det är märkligt att göra så. Vad vinner någon på det? Och märkligt också att dom inte kom på dig med att luras då du sa att du har en hund som inte kommer överens med andra ;)
Jag pratade själv med flera annonsörer för något år sedan, fast av rätt anledning då. Var bara en som kändes oseriös. Så vi har olika erfarenheter kring ämnet.

#78 Ptja, min vinning är ju att jag vet vad jag pratar om. Lite som att se på hur en hundtränare tränar enbart för att ha lite mer på fötterna när man argumenterar! :) Blir hundarna lidande utav mitt fem minuter långa samtal? Nej. Naturligtvis finns det många seriösa men min erfarenhet säger mig att långt ifrån alla tänkte igenom sitt hundköp. Detta är ett problem, inte för oss men för hundarna!

Hera: jag förstår vad du pratar om. Det är idioti att dömma alla som omplacerar. För många hundar är detta det absolut bästa man kan göra! Jag menar bara att det behövs mer regler till att köpa hund, just för att det inte är okej att köpa en valp och sen omplacera "bara för att".
Tycker folk är väldigt dömande ibland utan att veta bakgrund. Absolut, många är klantiga människor som inte tänkt igenom det. Men många omplacerar pga en vettig anledning, då det finns så jäkla många anledningar. Ofta står det "pga ändrade familjeförhållanden/allergi", och ja det kanske bara är en ursäkt. Eller så är det så att personen inte vill att hela blocket ska veta vad som hänt.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Alltså jag vet inte varför vissa har det så svårt att förstå detta, jag har ALDRIG sagt att alla som omplacerar "är dumma I huvudet" eller inte har försökt att fixa så de kan ha kvar hunden, däremot har jag sagt att MAJORITETEN av annonserna man läser är skrivna av personer som inte har tänkt igenom sitt hundköp ordentligt och därför inte kan ha kvar hunden. PUNKT.
#83 Om du menar mig, citera gärna var jag skrev att du skrivit att alla som omplacerar är dumma i huvudet tack.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#84 Det var Hera som skrev det någonstans, orkar inte gå igenom hela tråden nu.
Nix. Jag har inte skrivit om "dumma i huvudet".
#85 Jaha okej. Trodde du menade mig i och med att du skrev efter mig och inte riktat det till ngt speciellt inlägg.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hera, "Du visar genom tråden att "majoriteten" av de som omplacerad är dumma människor som inte har läst på. Sorry. Ser inget pedagogiskt i tråden."
dumma människor eller dumma i huvudet, dum som dum liksom. Poängen är att jag aldrig har dumförklarat någon så behöver Inga sådana påhopp (har blivit anklagad för att dumförklara folk och vara en översittare här, jag undrar hur det kan gå i linje med forumreglerna) . Däremot har jag sagt att många är oansvariga och inte värdesätter ett liv, men det är ju inte samma sak.
#88 Du behöver inte citera mig. Jag är väl medveten om vad jag själv skriver. Och nej, inte dum som dum.
Dum har en annan betydelse i detta fallet och åsyftar inte på intelligens.
Och nej. Du har inte blivit anklagad för att vara översittare. Sluta upp med att hitta på saker.
Sedan huruvida du har dumförklarat någon kan man ju diskutera.
#89 Du har anklagat med översittarbeteende. Är inte det samma sak? Bara för att du inte utryckligen sagt översittare så betyder det inte att det inte är så man tolkar det. Du kan inte gömma dig bakom att vara "ordagrann".
#90 Just eftersom jag inte kallat någon översittare så är det felaktigt att påstå det. Att påpeka ett beteende är inte synonymt med att kalla en person för något.
Det är liksom inte upp till er att lägga in värderingar i det jag skriver som jag inte står för. Jag behöver inte gömma mig.
Fler falska påståenden kommer raderas.
Men nu får det faktiskt vara slutdiskuterat angående vem som är översittare eller inte. Fortsätter diskussionen så kommer jag låsa den. Förövrigt hoppas jag att tonen förbättras för så som den är i denna tråden så blir man nästan mörkrädd. Skärpning!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#95 Jag håller med ang tonen. Jag har sagt till Hera att lämna tråden men det ville hon inte göra. Jag var inte ute efter bråk med det här tråden och jag tycker det är väldigt synd att någon skriver I tråden bara för att utan grunder beskylla andra för saker och vara otrevlig. Jag har skrivit ett PM till Hera att hon inte ska skriva här mer och jag hoppas hon lyssnar och så de som verkligen vill prata om ämnet kan skriva istället. :)