Toy hundar, läskigt med olyckor?
Usch vad svårt detta rasval är… Igår var jag hos en supertrevlig uppfödare av Russkiy toy i täby. Hundarna var så himla härliga, rusade fram och tillbaka, busade, pussade mig i ansiktet och på händerna och kunde snabbt lugna ner sig och sitta stilla å gosa med mig… de var precis så där som jag vill att minhund ska vara i temperamentet. Men hjälp vad små de va! Jag visste att de skulle va små men jag blev ändå överaskad! Jag vill ju ha en liten hund, det vet jag… jag vill ha en hund som kan sitta i mitt knä, i en väska eller i en liten transportbur. Men jag vill att den ska orka med skogspromenader och kunna springa lös osv… Dessa vovvar var verkligen så himla fina, mkt energi men liten kropp… Men sen tänker jag att de kanske är för små ändå… de hundar som hon hade hos sig var ca 2kg och 24cm vilket är så fjuttigt haha. Jag tänker typ att jag ej kommer våga låta vovven leka med någon annan hund än typ andra små toy raser, å knappt ens typ bichonhundar… tänk om det skulle ske en olycka!!! Vad har ni för erfarenhet av så små hundar? kan man ha med vovven runt stora hundar utan att behöva bära den typ…? Jag ser ju att hundar får ut så mkt glädje av å leka ihop… men jag tror knappt att jag skulle våga släppa ihop en russkiy med min kompis welsh springer spaniel… och den hunden är supersnäll. Jag har planer på att läsa till veterinär vid SLU om 2 år, och där kryllar det av hundar, hur ska jag tänka??? Kanske går det att lära vovven att undvika farliga situationer utan att den ska behöva vara rädd för andra hundar? kanske kan se till att ge hunden mycket motion så den bygger muskler och blir lite stabilare…? andra raser jag annars tänkt på är just nu pappillon/phalene och japansk spets… hur skulle ni säga att deras temperament är? skulle de kanske passa mig bättre? Jag har tänkt mycket på Pudel, men jag orkar verkligen inte med pälsen… klart är det en fördel att de ej fäller och att man kan raka ner dem men ändå, jag vill hellre ha en hund som ej behöver trimmas. (och jag älskar små tröjor haha något som faller bort på tex japansk spets^^)

Det är ju olika hur robusta småhundarna är. Jag har ingen erfarenhet av ryssarna, men till exempel papillon "går sönder" väldigt lätt. Jag antar att det har att göra med hur kraftig benstomme de har och liknande.
Det bästa är väl att prata med personer som har rasen (och då kanske inte lyssna fullt ut på de som är väldigt partiska ;))
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
De ÄR bräckliga, det är inte helt ovanligt att PK, chihuahuor och toypudlar bryter benen av att ha hoppat ner ur soffan eller ha lekt med andra, relativt små, hundar. Träffar den en större hund så kan det räcka med en tass på ryggen eller att den större hunden springer på den lilla för att det ska sluta rejält illa. Går du upp något eller några snäpp i storlek, framför allt när det gäller "robusthet" så blir hunden definitivt tåligare. Till exempel finns det småterriers som är som små pansarvagnar men även andra raser givetvis.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tillägg; en jappe (japansk spets) kan absolut vara något att fundera på eller kanske mittelspitz? Dock tenderar spetsar att vara rätt skäliga…
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#2 Usch jag vet ju att du har rätt… men en del av mig försöker intala mig att RT är lite stabilare i alla fall, har läst att flera har valt RT över Chihuahua för att de är spänstigare och sportigare. Hemma hos uppfödaren märkte jag ju dock hur försiktig hon var i vissa lägen när vovvarna höll på å glida ner från hennes knä eller liknande… 3# ja tyvärr är spetsar skälliga… och många av dem är reserverade mot främlingar… jag va väldigt inne på mitteln och klein spitz i sommras typ, sedan träffa jag en mittel när jag var i göteborg, och den skällde mot mig när ja försökte hälsa… suck där ströks de tyska spetsarna från listan men jappen verkar kanske lite bättre, skällighet finns ju hos de flesta småhundarna så ja har mer eller mindre accepterat att det är något jag kommer behöva jobba på!
#1 jaha är pappisen så ömtålig??? jag har fått intrycket av att de är mycket robustare när jag har läst om dem!
Nu lästa jag inte kommentarerna, än, men kan säga att jag har praktiserad på ett hunddagis vart en tjej dom jobbade där hade tre russiskiy toy, hon hade dock bara två med sig, men den äldre (den andra va valp) fick löv att gå med några av dom stora hundar som hon kände bra då hon visste att hennes hund visste den var mindre och inte kunde vara med på allt samt dom stora inte försökte leka med den, bara låt bli den men ändå typ var social med den. Var också på en veterinärklinik och hon hade då också en russiskiy toy som fick va med, den var bara där lugn i baklokalen och sov det mesta av dagen så det gick bra. Är personligen inte en fan av små hundar men det er mest personliga saker, har sett massor små hundar associera sig med stora hundar SÅ LÄNGE DOM STÖRRE HUNDARNA ÄR VANA MED SMÅ HUNDAR och INTE försöker att göra kamplek med dom. Jag skriver det stort då det är väldigt viktigt då några stora hundar kan se små hundar som byten. Ursäktar den långa texten och om jag skriver något som redan har blivit skriven, ska läsa kommentarerna sän men hade inte tid just nu ;)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Papillon är inte så bräcklig att den går sönder - då är nog olyckor hos de mindre/lättare dvärgarna mer vanliga.
24 cm är inte sååå litet. Min ena hund är 23,5 cm hög, men med idealvikt på 5 kg. lite skillnad på grovlek i benstomme och kroppsbyggnad där 😉

Att jag nämnde papillon är för att jag har hört talas om en del riktigt läskiga dödsolyckor där man inte tycker det borde ha slutat så illa
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Så mycket att överväga… Jag tänkte gå på hundmässan i älvsjö i dec och då ska ja gå å kolla på så många ja bara kan! #7 va har du för ras?
#9 nej men usch va läskigt! Ja jag var hos natural choice men hon berätta ej om tindra… Men om ja förstår det rätt så va tindra fortfarande en valp å då är ju hundar alltid skörare… Fy va hemskt :( tanken att ens vovve bara dör så där framför ögonen på en…
Japansk spets eller sheltie? Spetsar generellt sätt skälligare, ja. Men Västgötaspetsen är rätt liten i mankhöjd och robust.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Ja e lite inne på jappen, men sheltien är alldeles för mkt en enmanshundar för mig… Ja vill ha en vovve som gillar folk, inte bara mig haha Västgötaspetsen kräver för mkt motion…
#11 Tindra var två när hon dog, alltså inte valp längre :( läskigt värre! Du skrev i #0 om bichonraserna, har du inte tänkt på dem? Havanaise låter som om de kunde passa i din personlighetsbeskrivning och är inte så nätta och sköra som RT, papillon etc. Visst, lite pälsvård/klippning, men inte så farligt (enligt mig, men det är ju olika hur man känner inför det!). Jag har en bolognese som är hur go som helst, lika havanaise men lite mer reserverade och inte så spralliga kanske ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jo jag har definitivt tänkt på bichon! Men det är bara pälsen… Skägg som allt äckel kmr fastna i, skräp från skogen, bad och trimning… Sen har ja börjat gilla hundar som tex RT för att de har ett lite terrierhumör, lite kaxiga å så haha, känns som bichon e lite mesig
Annars lundehund? De har en väldigt lättsam päls om man tänker på den aspekten! Sen är reserverad mot främlingar näst intill bortavlat. Min hane är som en golden, älskar allt och alla.. De blir inte stora och är riktigt tåliga! Kräver inte mycket heller. Så länge de får vara med är de nöjda.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Oavsett storlek på hund så leker inte alla hundar bra ihop. Mina salukis tex släpper jag inte med någon typ av staff eller rottweiler eller andra "rejäla" raser som vanligtvis gillar att brottas när de leker. Mina hundar uppskattar inte sådan lek och med tanke på hur snabbt mina hundar springer så riskerar de absolut att skada sig om en mer rejäl hund kommer och tacklar till dem i leken.
Mina hundar har också lekt med småhundar utan problem, små shelites, papilloner, dvärgpudlar m.m. Det har varit helt problemfritt, men då är mina hundar också extremt språksäkra, vänliga och gillar som sagt var inte att brottas när de leker. Det enda tillfället då jag inte släppt mina hundar har varit med en chihuahuavalp, det kändes för läskigt. Grannes chihuahua-korsning (som en ngt större chihuahua) gick det dock utmärkt med, och då är mina hundar över 60cm i mankhöjd som vuxna, visserligen med en vikt på knappt 20kg så det är ju mest långa ben på dem.
För egen del väljer jag hund efter vad som passar mig bäst. Jag kollar mentalitet, hälsa och så att eventuell pälsvård m.m. passar in på vad jag vill ha. Sedan letar jag upp en seriös uppfödare av den rasen. Om rasen sedan fungerar med andra hundar eller inte, det gör mig ingenting. Oavsett vad jag hade haft för hundras hade jag inte låtit mina hundar leka med annat än några få, utvalda hundar som jag vet att det fungerar bra med.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Det är en indivindfråga skulle jag säga.
Jag har en 37,5kilos maffig Schäfer/Dogo Argentino/Amstaffkorsning som leker riktigt hårt med tacklingar och brottning som grund vilket jag låter honom göra med hundar som leker likadant och klarar av det.
Samtidigt har jag en bekant här i vårt bostadsområde som har en liten liten Chihuahuagrabb i samma ålder som min (2,5år) som vi ofta går promenader med.
Hundarna är kompisar och kan absolut leka så länge jag styr leken från min hunds sida, märker när han börjar försöka brottas och slå med tassar.
Då får de ta en timeout och så får de leka igen när de lugnat sig, går finemang så länge området de leker på är begränsat så att jag alltid kan komma åt min hund.
Samma sak gäller med en kompis lilla Papillionhane, och en annan väns Lagotto men dessa hundar säger själva ifrån på skarpen när det räcker och det respekterar min hund bra. Dem kan leka på ett större område tack vare det.
Som #17 säger, alla går inte ihop och man kan som ägare välja vilka hundar ens hund ska leka med.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Jag äger en sankt bernhard, har en kines samt en papillon/puff. De små väger under 5 kg och den stora runt 50kg. Men den stora leker bra med dem små och man får se till hur den stora hunden är bland annat :)
Och ang promenader osv: Hänger inte på hunden storlek :) Min papillonmix kräver mer än den stora t.ex :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min minsta väger precis lite över 4kg, tycker det är en bra storlek. Har vaktat mindre hundar men tycker de är för små. Helst om man vill köra någon sport. Så runt 4kg på mindre hundar tycker jag är bra om man vill kunna använda hunden till något (finns för övrigt en Chihuahua som tävlar klass 3 agility så omöjligt är det inte haha)
Är inte ovanligt att en papillon väger 3 kg, så de kan vara väldigt små. Men man får ju leta efter en större valp.
Hm… ja i och för sig kan man ju promenera med andra hundar men ej låta dem leka utan uppsikt kansek vet många hundägare om att de ej ska skicka fram en schäfer till en liten Chihuahua elr RT haha och det finns ju många småhundar som RT skulle kunna leka med osv… jag har märkt när jag haft mormors cocker spaniel hos mig att han i alla fall verkligen älskar att få träffa och leka med hundar! Har läst att RT är väldigt tydliga i sitt kroppsspråk, något som är äldigt bra när de leker med andra hundar, ja vet ej om det e sant, men kanske ^^
#22 Jag låter min hund leka med en stor hund inne, då känner hon den hunden. Ute gör jag inte det eftersom stora hundar gå få upp en stor fart och springa över min hund. För övrigt gillar inte min hund stora hundar och jag låter henne aldrig leka med någon som är mycket större, just pga skaderisken.
#22, tycker det är betydligt vanligare med småhundsägare som skickar fram sina hundar till stora hundar och säger "Min är såå snäll och vill bara leka!" än att storhundsägare släpper fram sina hundar till småhundar ;)
(Även när jag hade en ganska rejäl tik som verkligen gjorde utfall och betedde sig som om hon skulle äta upp andra hundar så var det flertalet småhundsägare som släppte fram sina hundar… Fattar inte hur de vågade)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Håller med #24 där, många fler småhundsägare som skickar fram sina småhundar än storhundsägare med sina.
Hahaha va dumt ^^ Men ja tror att detta med hundlekande och sen att man kan kliva på den elr att den ramlar(vilket kan hända även med hundar som väger ett pag kg mer) men ni tror att det borde gå ändå med hundlekande…? Alltså att ja ej behöver vara suuuperorolig att en jättevovve skulle springa fram å ba ta tag i min vovve åsså e den död…? Haha jag försöker att övertala mig själv för ja e så himla kär i RT s temperament ^^
#26 Risk finns ju alltid men man får se hur de leker osv, jag är inte speciellt orolig med mina små med vår stora men hon leker bäst med små :)
24 Det tror jag med stämmer ofta råkar ut för andra ägare med små hundar som låter linan löpa 😕
TS har tre små hundar alla pudlar två toy och en dvärg. Dom har flera stora hundkompisar och små kompisar med, jag har märkt att mina inte leker så gärna med stora hundar men är det så att stor hund leker bra eller att någon av dom vill leka så ser jag inget hinder med inte tilllåta hundarna leka. :) Finns även mindre hundar som leker lite för burdust ibland, har själv en som inte alltid får vara med då hon har tedens att springa rakt in i andra hundar.😉
Jag har ett gäng hundar av rasen prazsky krysarik. Samma storlek som russkiy toy. Mina hundars bästa kompis är en schäfer. Jag känner en som hade två pk med en rottweiler. En som har sin pk med en bullmastiff. När jag började med rasen hade min syster som jag umgicks med nästan dagligen två amstaffs. Jag har haft stora mexikanska nakenhundar tillsammans med min äldsta pk. Det funkar jätte bra att blanda stora och små hundar så länge man har koll och vet att den större hunden inte är aldeles för klantig. Mina klarar skogspromenader utan problem, hoppar på stockar och stenar är många ggr smidigare i terräng än en större hund. Av de ca 20 prazskys jag känner personligen är det en som har brutit benet då för att han landade snett när han hoppade ner från soffan. Jag vet rotweilers som brutit benet i likadan olycka
minavitas.wix.com/kennel
vad underbart det är att så många tar sig tid att svara här i detta forum <3 jag blir superglad över vad ni skriver för jag känner nu mig lite säkrare på att jag ej ska släppa hoppet om denna lilla ras. Jag gillar ju ändå storleken, och de är ju inte mesiga i temperamentet för det! Ni med småhundar, kan ni lätt ta med dem på typ allt? då menar jag husvagnssemester, stan, båttur, cykeltur osv? de kansek inte är tillräckligt snabba och uthålliga för att springa breve en cykel…??? Kanske är det så att det kan funka å bli bra för mig med en RT ändå :) ska sätta mig å diskutera med mamma när hon kommer hem, hon väckte mig tidigt i morse och sa att hon va helt förälskad i hundarna men att hon trodde att de skulle kännas för små osv, ska snacka mer med henne :) det är ju ändå mitt beslut i slutändan men det skulle inte skada om hon gillade hunden också haha ;)
#30 Individuellt hur pass de klarar eller inte.
Men jag kan cykla med mina, och de kan följa med på typ allt tycker jag 🙂
lättare att ha med liten hund än stor hund tycker jag.
Beror ju på hundens kondis och mentalitet om den gillar att springa med en cykel, men det kan ju hända att du får anpassa takten till hunden. Vill du racercykla så ha hunden i korg, där är det ju bättre att ha en liten hund, om den inte orkar hela sträckan så kan man bara ta upp den i korgen. Värre om du har en stor hund som inte orkar hela sträckan, vad gör du då? ;) Mamma har cyklat med två av sina tre hundar hon haft. Den första, en lab/goldenmix älskade det och kunde springa hur långt som helst. Var det så hon kunde gå lös behövde man inte anpassa takten, då kunde hon stanna och sniffa lite och komma ikapp. Nr två var en Newfoundland, alltså en väldigt stor hund, ca 60 kg, ingen övervikt bara muskler (och päls). Han sprang 50 meter och sen ville han mest lunka fram kilometer efter kilometer. Inte så lämplig cykelhund med andra ord, men milslånga promenader i skogen, plocka svamp och bär och han kan lunka runt och njuta - perfekt. Nr tre är en Eurasier. De cyklar 4-5 km till daghusse varje dag och takten får anpassas efter hunden. Mamma vill inte ta ut honom helt, eller stressa honom så han skadar sig, så det blir nån sorts joggingtakt och stanna och kissa då och då. Samma på hemvägen såklart. Kan tänka mig om man har en vinthund eller slädhund att man kan cykla hur fort som helst och de har askul, lite beroende på individ ;) När mamma passade min hund (bolognese) fick hon åka i korg på styret, men nästa år när hon är färdigväxt kan hon nog springa bredvid ett tag iallafall. Hon har inga problem att springa fram och tillbaks som en dåre i skogen nu, men springa jämte är en annan disciplin.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
haha jaa iof kan man ju träna upp vovvens kondis och självklart är det praktiskt att kunna lyfta upp den i korgen om den blir trött ^^ kan tänka mig att sånna där små hundar mår bra av å ha en del muskler så de blir lite stabilare liks de kuta som galningar över uppfödarens hala gold igår, så snabba är de i alla fall haha, mamma fråga henne om man kan gå långprommisar med dem hennes svar va absolut, om du går en halv mil så går de 10 mil eftersom de springer så mycket fram och tillbaks och sen är de väldigt myssugna efter det ^^
Hoppar in lite här utan att ha läst alla kommentarer. Men jag praktiserar på ett hunddagis nu som bara har små hundar/mellan hundar. Minsta hunden är en Chihuahua och den största är en tollare. Har varit där nu en månad och små hundarna orkar lätt att gå 3 timmars promenader (inte varje dag men 2-3 gånger i veckan blir det så långa promenader). Då består promenaderna av asfaltsväg och även skogsvägar.
Sen som jag läste nån kommentar så skulle jag också säga att om den större hunden är van med små hundar så kommer den nog leka fint med den lilla hunden. Sen så får man ju också göra egen bedömning av hur "vild" den större hunden är. Hade jag t.ex. haft en liten hund och vi skulle stöta på en labrador som är överallt hade jag inte släppt i hopp dem.
Men sen så får man faktiskt inte glömma bort att även små hundar är tåliga av sig. Visst inte lika tåliga som en stor hund men den går som sagt inte och bara bryter ett ben för de hoppar ner för en soffa eller leker med en hund. Det kan vem som helst göra då det beror på hur man landar med sitt ben.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Små hundar orkar gå långt, har med konditionen att göra. Däremot skulle jag inte sätta min lilla vid cykeln I en timma, även om vi tränar krävande sporter och kör mycket fys I skogen så skulle inte jag cykla med henne, kanske mindre sträckor bara I så fall. Vill man hålla på och cykla med hunden tycker inte jag en ras på 2kg är att föredra. Däremot så jogger vi tillsammans och det går bra, ev om du cyklar I ett långsammare tempo och är riktigt försiktig så hunden inte kommer framför cykeln för då får du en död hund I värsta fall.
#4 Tycker inte du ska stryka en hel ras bara för att en individ hälsade dåligt en gång :) Då blir det inte många raser kvar att välja på ^^
Småhundar som behandlas som hundar är tuffa. Min mittel trippade t.ex. glatt upp på ett fjäll i somras. All terräng är liksom TERRÄNG för honom, så han har bra kondis. Vi andra två- och fyrbeningar som inte behöver anstränga oss så mycket för att ta oss fram på platten blev mycket tröttare i backarna.
#35 jag ska inte cykla en massa, tänkte mer att om jag ska cykla till standen, eller till affären på landet vilket kanske är max 3km enkel väg och i lugnt tempo och väldigt lite bilar, tänkte mer om det va möjligt haha dumt tänkt kanske ^^ tänkte att man sen kan gömma vovven i väskan och smyga in och handla… känns väldigt praktiskt ;) #36 nej jag vet att det låter dumt… bara det att typ alla mina kompisar å mamma var emot den rasen utseendemässigt och pga skall och för att den beskrevs reserverad, så jag hade gått runt och sagt nejnej jag kan lära den osv och sen dden enda och första jag träffar beter sig så där… då blev jag väldigt uppgiven… jag vet ju att jag vill ha en hund som tokälskar människor så länge jag har godkänt dem
Jag har en liten dvärgschnauzerblandis på 5 kg och två år. Tar med honom överallt (där det är tillåtet). Han är superenkel att ta med eftersom han är så "liten och söt". Bifogar en bild på hundskrället.
Han har varit på Legoland i Billund, åkt tåg genom halva Sverige, flugit flyglan 4 gånger, cyklat flera kilometer i sträck utan att bli trött, buren i x antal rulltrappor, hoppat över 60 cm höga hinder utan att ta sats, drar mig på cykel utan problem, blivit påkörd av en bil, ramlat ner för en trappa, busat med en sankt bernhardshund, åkt husbil genom Europa, blivit hundbiten flera gånger, gått upp och ner för två trappor flera gånger per dag i över ett år och simmat 500 m utan paus, och inte brutit några ben, konstigt nog😉
Har inte heller haft problem med att ta med honom någonstans. Har en vagn och en stor ryggsäck som används vid behov.
Tycker du ska skaffa en Russkiy Toy. Om det är det du vill ha så skaffa dig en sådan. Tror du skulle vara en perfekt RT-ägare 🙂
30 Jag cyklar med mina inga problem, men jag har även cykelkogar/låda som dom åker i :) Vi har bara haft mindre hundar en mellanstor hund och dessa tre små, det är smidiga att ta med överallt. Vi planerar ofta semester med hundarna dom är med oss på korta övernattningar till 2 v semester då planeras det även in mer hundvänligare bad :) Vi har ingen husvagn men funderingar på skaffa finns givetvis räknar vi med hundarna ska följa med om det blir en husvagn :) Vi har följt med och åkt båt tre gånger då med bekant och även deras hund var med, alla fick plats och dom trivdes fint med åka båt. Alla tre sover i våran säng och det finns plats för fler, vi är ibland lite avlastningshem och då får även den hunden plats i sängen.
Jag själv skulle aldrig skaffa en sådan liten hund, dels så tycker jag att de är för små, vill ha mer hund och att de är skörare än större hundar. Mina storpudlar kan vara lite klumpiga ibland och bara springa rakt på min mammas lilla chinese crested eller komma hoppandes och landa precis på henne, hon skriker såklart till men hon har ändå aldrig blivit skadad. Hon är ju större än en RT väger ca 5 kg 30 cm hög. Även om en lite hund har bra kondition och orkar mkt så är tillexempel skogspromenader bland snår och ris ett litet hinder för en del små hundar, det är lättare för större hundar att följa med ut om man ska vara i skogen och vandra än om man har en liten som knappt kan ta sig fram.
Det har aldrig någonsin hänt att min dvärgpudel blir trött innan min Australian shepherd. Hon är ca 28 i mankhöjd och en perfekt storlek på en liten hund tycker jag själv. Kan ligga i knät hela dagen om man skulle vilja det, lätt att ta med överallt, får plats i en mindre transportväska. Vi bor på landet och vår favoritpromenad här i skogarna är ca 1 mil lång. Vore hon inte mer fryslort än min aussie så skulle hon inte banga något. 😃För honom är alla väder bra väder, medan hon visar att hon hellre skulle stanna inne och ligga i knät när det är kallt - men hon följer med.
Men ja, små hundar går lätt sönder. Pudel är min "smärtgräns" vad det gäller små, spädare hundar (flera terriers är ju låga i manken, men grävlingståliga). Tycker russkiy toys är söta, men det är ju kvistar till ben… 😊Släpper inte ihop någon av mina hundar med andra hundar hursom oavsett, men lillan skulle jag aldrig ta med till exempelvis hundöarna på Drottningholm. Jag vet att min aussie anpassar sig fint och därför vågade jag skaffa en liten hund, men även en språkklok och försiktig större hund kan bli exalterad och glömma sig och jag har alltid mer uppsikt än jag skulle ha om det till exempel var två aussies som lekte eller när lillan leker med sin whippetkompis.
(På den ena av bilderna är lilla Gaia helt nedrakad förutom öron och svans. Blir inte mycket hund kvar och otroligt lättskött i flera månader. 😃)
//Lina
#40 Jag har haft både stora och små hundar hemma och marker inte att den stora hängde med bättre ute I skogen än mina minsta hundar. Mina minsta var oftast framför den stora hunden och hade Inga problem att klättra och ta sig igenom vegetation.
#40 "vill ha mer hund", mina småhundar på under 5 kg är minst lika ycket hund som vår sankt bernhard, bara mindre storlek kroppsligt.
Och de tar sig fram i skogen på egen maskin jättebra, vet en som födde upp Chihuahua och rottis, kunde vara ute 2-3 timmar i sträck i skogen med vavvorna och rottis och fungerade prima :)
Kineser kan pipa/skrika till trots att ingenting gör ont ;)
#10 - jag har lancashire heeler. Min ena tik är liten och väger bara runt 5 kg (eller ska, just nu vägen hon 5,5 kg och alltså ett halvkilo för mycket). Min andra tös väger nästan 8 kg.
#43 Nja fast riktigt samma sak kan jag ju inte påstå att det är, våra kineser har haft svårare att ta sig fram i skog med mkt grenar och ris/buskar i än mina storpudlar.
Och visst kan man vara ute i flera flera timmar utan att de blir trötta men det är i just skog med mkt terräng som jag menar blir lite knivigare med en liten hund än med en stor. Men orken att vara med och springa är inga som helst problem.
Istället för att hoppa rakt genom ris och grenar som pudlarna så tar lillhunden omvägar och går på små stigar istället.
Jag vill att mina hundar ska kunna gå med utan problem när jag är ute i skogen och plockar svamp, går över kärr osv. Kinesen får jag ju bära vid sådana tillfällen men sen finns det säkert de små hundar som plöjer sig igenom, skulle tänka mig att jack russel är en sån ras, de är ju lite mer robusta också och ska klara av att användas till jakt i skogen. Men en RT tveksamt.
Sen är det skillnad att gå på en skogsstig än att dra in i djupskogen för att leta efter svamp och bär.
Jo jag vet det efter 15 år med rasen. våran äldsta tik var speciallist på att skrika för minsta lilla :-)
Jag brukar snarare gå på stigar haha så det Ska nog ej va nå problem ^^ Jag tyckte att RT kändes som mkt hund trots sin lilla storlek! Blev förvånad faktiskt, inte alls mesiga utan de plöjde fram och busa för fullt osv ^^
#46 jag har aldrig behövt bära min puff, den har lärt sig att hänga med..
#48 klart man inte behöver bära hunden om man nu inte går över ett kärr med vatten, men jag vill själv ha en hund som klarar av även sådant själv. Kan tillägga att alla våra varit nakna så självklart är de skörare än en hund med mkt päls.
Nu är ju min ryss 5,5 månad men hans energi räcker och blir över, idag har han knappt gjort något vettigt = helt vild, tror i framtiden att jag kommer bli trött betydligt fortare än båda mina hundar. 😃
Har en stor dos humör och egen vilja och väldigt social och påhittig, en fantastisk hund som jag börjar ha en kölista på vem som vill ha han ifall jag blir less pga att han är så jäkla charmig och det lär garanterat bli fler ryssar här hemma!
Så har jag ju även en blandras - Papillon, Chinese Crested, Toy Pudel som till och med imponerar på min bonusfarsa som är lite skeptisk mot småhundar för han tror dom inte ska orka/ta sig fram men han är så sjukt uthållig och smidig, är aldrig några problem att ta med han ut i skogen han skuttar över det som kommer i full fart, jag cyklar med han, längsta vi har cyklat är väl en mil på en dag utan att han ser helt död ut.
Däremot i stora folksamlingar så bär jag hundarna för att slippa risken att någon trampar på dom, jag låter dom inte leka obevakat med stora hundar pga det ÄR en risk, i helgen har vi däremot varit hos mamma som har en engelsk springer spaniel och det är inga problem men då har vi dom under uppsikt och stoppar ifall det skulle bli för busigt.
Ryssen får inte hoppa ner från sängen, han har gjort det utan problem men jag föredrar att lyfta ner han för att vara på den säkra sidan.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
(bara läst första inlägget) Tror det är ovant att se bara, sen kommer du tycka alla andra hundar är jättar ;-) Mina Chihuahuor väger 2,6kg och 2kg och orkar gå mil, viltspåra i terräng och hoppar upp i soffan/in i bil. Tror att det är viktigt att låta hundarna bygga muskler och få kroppskontroll, lättare för en s k väskhund att bryta benet. När det gäller andra hundar så har mina flera stora kompisar, men de har regler. De promenerar/springer lösa ihop ofta, men får inte busa med kroppskontakt, vi ägare bryter innan. De busar bara med varandra och hundar i samma storlek som funkar bra ihop. :-)
#46 är just i skog jag syftade på med vavva och Rottis där, leta svamp mm. Och aldrig behövt lyfta mina små i skogen :) tycker att det överlag är i princip samma sak :) Har en kines och en papillon /powder puff :) vet flera med bland annat kineser som går i skog och mark med sina, ja in i skogen med :)
#50 ja jo det är väl bäst å inte direkt låta en minivovve gå lös på tågstationer vid rusningstid direkt ^^ men det är ju det som e så skönt me dem också, att man kan lyfta upp dem å bära utan att det blir tungt elr så, och även i tex rulltrappor osv #51 haha min mormor har en Flat å en cocker spaniel så cockern kändes liten i mina ögon så ja det va väldigt ovant å träffa så där små vovvar ^^ #52 kan tänka mig att det e väldigt kul för små vovvar att skutta i skogen, blir väl som en enorm terrängbana fylld med överaskningar, lukter och ljud ;)
Jag tror en del missuppfattar vad jag menar, klart man går i skog och mark med sina hundar oavsett om de är stora eller små. Ett exempel är ju jakthundar, de hundar som är större och robustare har i regel mkt lättare att slå sig fram fortare och lättare genom terräng än en mindre hund. Ska man jaga i tät terräng skog så väljer jägaren självklart en ras som har en kropp som är utrustad för att just klara av att detta. Klart små hundar skulle klara detta också det tror jag säkert men inte är det lika lätt och i lika snabb takt som med en stor hund. Det är just det jag menar att visst kan både era små och våran lilla kines ta sig fram men givetvis så är en hund av robustare typ strået vassare. Men en stövare är såklart strået vassare än mina pudlar, tror knappast att en jakt stövare skuttar i skogen som mina pudlar utan de plöjer nog sig mer fram utan att bry sig det minsta om att få en och annan gren rispandes under magen. Men som sagt så handlar tråden inte om jakthundar men gjorde bara en liten jämförelse.
#55 Ja det är jag medveten om men man har olika användningsområden på dem inom jakt. En liten jaktras använder man tillexempel inte till hare och räv utan då jagar man oftast rådjur eftersom en större hund är för snabb och kan jaga i kapp=stressa ihjäl rådjuret innan jägaren hinner skjuta det eller att jägaren inte hinner skjuta för att djuret kommer springandes med hunden efter sig för snabbt. Större hundar har man till att jaga räv och hare med. Drever och Tax är bra att ha och jaga rådjur med då de är långsamdrivande jakthundar, pga deras små korta ben. Rådjuret behöver aldrig springa så snabbt att den kommer till skada och jägaren kan lättare skjuta den när den kommer trippandes ut ur skogen. Så vill man ha en jakthund som tar sig fram snabbt och lätt genom terräng så väljer man inte drever eller Tax. Mina storpudlar skulle till och med klassas som för snabba/stora för att jaga rådjur. Så visst är det skillnad på en stor och en liten hund även om båda kan ta sig fram så är det på helt olika nivåer.
Det är klart det är skillnad mellan raser när det gäller toppprestation, men TS vill ha promenadsällskap fattade jag det som. Det vågar jag påstå att alla friska småhundar som har fått möjlighet att bygga upp lite kondis klarar :)
Absolut det håller jag med om! Tror absolut inte att det blir nåt problem att ha med en RT i skogen som promenad kompis. Men att säga att en liten hund är precis lika tålig som en större robust hund, ja då blir det fel för de är de inte. Sen spelar givetvis ras också en stor roll. Alla raser har sina egenskaper och olika förutsättningar så är det, alla är avlade för att klara av olika saker.
#58 En liten hund kan vara nästan lite "robust" som en större hund jo. Beror på med såklart vad man menar med "robust."
Precis avlade för olika saker men sitter inte i storleken på hunden :)
#57 jaa precis, vill kunna på gå stigarna å så haha ^^ känns så kul att höra från så många att det visst kan gå för mig att ha en RT! och uppfödaren sa också att hon absolut tyckte att rasen passade mig :)
#59 Ja alla får ha sina egna uppfattningar om vad de tycker att olika raser är kapabla till :-) Det finns mindre hundar som kan ha ett jädraanamma, envisa och inte viker för lite terräng osv ett exempel på det är väl isåfall tysk jakterrier men då är den också avlad till att vara en väldigt skarp och vass jakthund med mycket mod och egen vilja. rekomenderas dock inte som nybörjar hund just för att de är riktigt vassa. Men då är ju hunden avlad för just sitt arbete. En sällskapshund kommer naturligtvis inte upp i samma nivå som denna. De raser som jag själv inte tycker är speciellt robusta är alla små sällskapsraser, Chihuahua, papillon osv. Jag anser tillexempel att storpudlar är mer robusta än papillon även om storpudeln i sig inte är en robust ras utan väldigt lätt så är den tåligare än många andra sällskapsraser just för att den är större, kraftigare skelett och benstomme som inte går sönder lika lätt som på mindre raser. Vad menar du med robust? Jag menar iallafall att en hund som är robust är starkare och tåligare rent kroppsligt än en hund som inte är robust och oftast är det de större raserna, och då menar inte jag att ju större rasen är desto tåligare är den utan det är också hur hunden är byggd på för vis. På dig verkar det som att en Chihuahua och en rottweiler är lika robusta?
Du kan utan problem gå på stigarna med en Ryss! Jag går gärna i skogen med mina två och dom klarar det, idag testade vi gå rätt genom blåbärsriset oxå för att göra promenaden lite jobbigare, båda hundarna tog sig genom och hem.
Va däremot beredd på att få motionera och aktivera rätt mycket för det är verkligen pigga och påhittiga hundar :D
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Det är klart att ju större hund desto större hinder kan den ta sig över och genom i t.ex. skog och det går ju inte att jämföra små sällskapsraser med stora bruk/jaktraser, men jag tycker inte man ska välja bort småhundar p.g.a det om man känner att allt annat klickar. Om det är något hinder så är det inte tungt att lyfta en bit.
Nu vet jag inte hur det är med ryssarna, men i min ras (chihuahua) så finns det ett antal (fem som jag vet vilka de är) viltspårchampions så det kan ju vara ett bevis på att de små kan ta sig fram ;-) Se bara till att köpa från en bra kennel med bra hundar, fysiskt och psykiskt.
#62 haha ja de sprang som trokar fram och tillbaks upp och ner och busa med varann i soffan non stop ^^ en av hennes hundar låg i hennes knä hela tiden men de andra va helt tokiga ^^ känner ju ändå att jag vill att det ska va lite GO i dem, inte så kul om de är alldeles för lata ^^ #63 jo det e klart att det är skillnad, en stor hund tar ett kliv över medan en liten får hoppa, blir ju lite skillnad i energiåtgång ^^ Ja det är ju superviktigt å välja rätt kennel, jag gillade natural choice, men hon ska ju bara ha en kull, tänk om det blir komplikationer, eller ingen valp som jag klickar med etc men jag håller tummarna! Jag kände verkligen att jag gillade deras temperament :) till och med mamma blev ju såld, trots att hon varit mycket skeptisk och kallat dem fladdermushundar när jag visat bilder hahaha och min pojkväns mamma kalla dem för parabolhundar…. men de kmr nog över det ;)
Melwin 2,6 kilo är helt klart den av hundarna vi känner som är snabbast på att ta sig fram i skogen även i djupskog. Tvekar inte en sekund på att blöta ner tassarna, dyka under/över träd och grenar. Sen att han kanske är lite för vågad och snabb för sitt eget bästa har han inte fattat än man får hålla andan när han kutar runt ;)
Ryss utan stam dock.
å vilken sötnos!!!!! fullkomligt smälter 😍😍😍