Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1052 ggr
Novelia
0

Förstår inte min hund

Har skrivit här förut om min hund som är osäker på vissa män, inte alla! Jag vet inte hur jag ska underlätta för min hund. Igår kom det två exempel på samma dag. En arbetskollega till mig som min hund har träffat flera gånger och gillat tidigare med pussar lek och gos, kom till jobbet varpå min hund skällde på honom så fort han ens slängde ens ett litet öga åt hundens håll. Min hund går fram och nosar/slickar honom på handen när han står med ryggen vänd. Han accepterar honom där enda tills han började röra på sig i rummet då skällde han igen. Min hund har aldrig varit av den skällliga typen så det här är något helt nytt, På kvällen åker jag på middag hos mina vänner som min hund har träffat som valp. Tjejerna blir han överlyckliga av att se men när kompisens pojkvän kommer så beter min hund sig likadant som med kollegan. Varför? Hur hanterade jag detta? Jag lät honom vara förutom när han skällde, då "shhhhshade" jag honom och knäppte med fingret som jag brukar för att avbryta beteendet. Han tittar då upp på mig och jag fortsätter prata med vännerna som vanligt varpå han börjar skälla igen så fort manliga vännen eller kollegan rör sig. han beter sig såhär kanske var 3:e gång han träffar män. Dom andra gångerna älskar han dom (Och det kan vara samma killar som han gången innan eller nästa gång skäller på). Han har aldrig blivit negativt behandlad av någon förut. Alla män i hans närhet är lugna och trygga. Jag kör med positiv uppfostran men är fortfarande konsekvent. Avbryter oönskade beteenden med oftast att jag knäpper med fingret och låter "shhhh". Vad gör jag för fel/kan jag göra annorlunda/testa? Och jag har varit i kontakt med hundtränare. Men behöver uppenbarligen mer råd.

I have no sympathy for people without empathy

[HundochKatt]
0

Ras? Ålder?

[Grodhopp]
0

Jag har EXAKT samma problem, men här går det inte ens att anknyta till män utan det kan vara vem som helst. Även personer han accapterat innan. Som du säger, typ var tredje gång händer det helt oförberett!

Jag har jobbat med många andra problem men detta är svårt. Det jag gjort är att jag undviker hela "hunden ska hälsa"-grejen, alltså han får bara vara och ingen tar aktivt kontakt med hunden. Ögonkontakt verkar vara det stora problemet,smt om han är kopplad och drar fram mot någon.

När mina kompisar hälsade på skällde han mot en av dom, då puttade vi bort honom lite lätt med ett nej och sen fick han gå och lägga sig. Så småningom brydde han sig inte och de kunde klappa honom, men ingen "busade upp" honom eller körde bebisprat om du förstår vad jag menar.. Han fick liksom bara vara med och alla var lugna. Men du verkar ju göra likadant…

En annan gång tog jag med honom till en granne för att öva. Då stog vi och pratade utan att hunden fick hälsa, sen satte jag mig på marken och grannen gjorde  likadant. Då gick det jättebra. Samma sak då  en annan granne hälsade på inne hos oss, då sa vi åt honom att bara gå rakt in i det rummet hunden var utan att bry sig om hunden och då var hunden jättegosig vid honom sen. På midsommar var han underbar mot 20 av 22 personer, de andra två skällde han rejält mot. Vi hade honom då i koppel resten av kvällen och han slutade bry sig helt om personerna. Men det är ju inte kul att inte lita 100 på sin hund….

Min har varit med sen han var valp och alltid älskat alla. Vi kan inte anknyta beteendet till fästinghalsand, kemisk kastrering eller annat, annars kunde det ju vara nåt. Även kolla så hunden inte har ont är ju standard….. Har han precis blivit könsmogen eller hur gammal är han??

Det vore ju himla fint om någon hade erfarenhet av detta, jag ska också få hjälp av en hundtränare men de har aldrig fått se beteendet då han alltid accepterat alla på hundcentret där han varit innan….

Kallaterrier
0

Man kan ju testa och se om det gör någon skillnad om männen som han möter struntar i honom fullständigt, ser inte på honom alls , men droppar lite godisar bara utan att se på hunden eller att någon gör något annat än det vanliga. Det handlar inte om att belöna skällandet, det handlar om att försöka förändra hans känsla inför män, att få honom att se dem som en resurs, inte något hotfullt.

FjantYoda
0

Min äldsta hade en period (har blivit bättre med åren) då han betedde sig sådär, vi lät han helt enkelt vara och gjorde ingen grej av det, nu skäller han och är fortfarande reserverad när dom kommer men det släpper betydligt fortare

https://www.instagram.com/aros_yoda/

veganärbra
0

Jag hade en daghund som var likadan. Den skällde på människor den inte kände om de kom för nära, men då rörde det sig om alla. Låter konstigt om det bara är vissa personer dock 🤔Ring en vettig tränare?

Vizzla
0

Har du kollat syn och hörsel på hunden? Låter som att det kan ha skett förändringar där.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf