Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2233 ggr
veganärbra
0

Kennelhosta!

Min hund råkade springa fram till en annan hund som hade kennelhosta, gick på 1 sekunder så var hon tillbaka, men det kan smitta ändå vad jag förstår (ska vara väldigt smittsamt!) Hunden har inte fått något vaccin specifikt mot kennelhosta men alla andra "vanliga" vaccinationer är gjorda, ger det ett bra skydd?

Är så arg på mig själv nu, vovven brukar inte springa fram till andra hundar men just den här var hon tvungen att ta ett varv runt 😟

Finns det någon som har haft kennelhosta och kan berätta mer om det? Hur länge vilade eran hund från träning? Kan jag fortsätta träna som vanligt nu tills ev symptom kommer fram tycker ni?

Kallaterrier
1

Övriga vaccinationer spelar ingen roll mer än att de borde se till att hunden är frisk från de sjukdomar som den vaccinerats emot. Jag tycker att du kan köra som vanligt, men var lite mer uppmärksam än du brukar vara på allmäntillståndet. De flesta hundar klarar kennelhosta bra, men det KAN bli komplikationer som lunginflammation och dylikt. Tänk på att om hunden har fått kennelhosta så innebär det karens från tävlande i en månad efter tillfrisknande enligt SKK:s rekommendationer.

Här kan du läsa lite mer: http://djursjukhus.info.test.levonline.com/pages/Sjukvard/Infektionsavdelning/kennelhosta-251.html

Vår tik hade kennelhosta när hon var ett drygt halvår ungefär och under ett par dagar OCH nätter hostade hon i princip lungorna ur sig, fick upp vitt skum och vaknade av intensiva hostattacker. Hennes allmäntillstånd var hyfsat hela tiden, men det tog ett tag innan hon slutade hosta vid ansträngning.

veganärbra
0

#1 ok tack, jag pratade med vet nyss och de sa att de vanliga vaccinationerna ger visst skydd mot kennelhosta också men att de kan få det ändå 😟

Om hon nu har blivit smittat, vet du hur lång tid det tar innan symptomen kommer fram? Vill anmäla mig till en träning nästa vecka men vet inte nu om det går..

Kallaterrier
0

#2 Nej, det vet jag tyvärr inte, skulle kunna tro att det beror på vilken typ av infektion det rör sig om, finns ju många under samlingsnamnet kennelhosta tyvärr.

Hade det varit jag, hade jag inte bokat in en träning utan gjort något annat på egen hand istället för att inte riskera att smitta någon. Det blir ofta så dålig stämning då…

Trist!

JonnaCecilia
0

Har för mig att inkubationstiden är 3-4 dagar. Har läst på en del eftersom jag blev skrämd av min hund som hade två hostanfall en natt för tio dagar sen och mammas hund hade "ulkat" en del och hon funderade på om DET var kennelhosta… Ja, vet fortfarande inte om det var kennelhosta för någon av dem men har hållt koll och inte låtit dem inte hälsa på andra hundar på en vecka sen senaste hosta.

veganärbra
0

#4 Ok tack….då väntar jag en vecka och ser hur hunden mår, har hon inte börjat hosta då ska jag ringa träningen och se om jag får komma ändå..