Foder
Hej! Igår var jag och hälsade på en uppfödare av russkiy toy. Hon sa att jag skulle överväga tanken på hel och halvfoder, något jag tidigare inte ens funderat på. Men jag gick hem och läste på om det lite och känner mig lite sugen. Om det nu blir en sån här liten hund för mig så kommer jag nog så småning om vilja ha en hund till, och det skulle vara lite kul att få lära mig mer om uppfödning och sen också kanske kunna köpa(få??) en valp ur en kull som är tagen på min egen hund. Jag kände att jag och uppfödaren inte skulle ha några problem att komma överens, något som jag har sett att folk har varnat om när jag läst på om foder. Sen tänkte jag på en grej, står det i kontraktet att man ska ställa ut eller liknande, eller är det något som man kommer överens om med uppfödaren? Jag vill gärna prova på utställning och uppfödaren sa att hon gärna vill åka tillsammans med valpköpare om man kommer bra överens med varann. Jag tänkte direkt att det måste vara superkul å åka med en uppfödare på sånt eftersom hon kan en massa om det till skillnad från mig haha! Och jag tror ej att hon ens hade sagt det om hon ej kunde tänka sig att åka med mig. Hur borde jag tänka så fall kring hel och halv? vilket är bäst tkr ni? om jag förstått det rätt så innebär halvfoder 3 parningar/kullar och hel upp tills vovven är 5 och om det är en hane så 7 år, känns som en väldigt lång tid att vara bunden (tänker mest på om jag känner att ja vill kastrera, tex om ja har en hane å han skvätter eller juckar mycker haha)
Jag tänkte att ett halvfoder kan ju inte vara bra för hunden haha! Jag trodde att du skrev om mat tills du skrev om parningar 😂 Själv har jag ingen hund så kan tyvärr inte hjälpa dig. Håller dock med om att det känns som lång tid med sju år :/
hahaha nejdå, jag ska ge den tillräckligt med mat ändå ;) Ja eller hur, jag är 18 och på 7 år så kan väldigt mycket hända, tänk om jag ska flytta utomlands typ haha
Det är lite olika vad som gäller beroende på om det är tik eller hane du ska ha? Att tänka på är att även om det känns jättebra med uppfödaren NU och det verkar vara ömsesidigt så är det många som ändå inte kommer överens till slut. Det finns många som varit totalt eniga med hundens uppfödare så länge allt går bra men uppstår problem av något slag så skär det sig. Till exempel så har du ingenting att säga till om när det gäller avelsbiten, om du anser att hunden av någon anledning inte är lämplig för avel så har uppfödaren ändå rätt att ta sin/a kull/ar. Är det en tik så måste du dessutom lämna henne ifrån dig en längre period vid valpning. Det KAN dock vara ett suveränt sätt att få en inblick i hur det är att vara uppfödare - utan att behöva ta ansvaret eller en eventuell ekonomisk smäll. Ett annat sätt - som jag själv nog mer skulle satsa på - är att du köper hunden och OM den är tillräckligt bra för att avlas på så kan din uppfödare leasa henne för en kull. Du har då i princip all bestämmanderätt själv och kan säga nej om det är något du inte tycker är bra.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
okej, tål att tänkas på minst sagt i alla fall haha ja jag är ju ute efter både inblicken i uppfödning och att eventuellt behålla en valp själv… Hm ska fundera kring det sista du skrev, att låna ut hunden ändå för avel :)
Det finns inget som heter halvfoder i egentlig mening, utan då är det köpeavtal med bibehållen avelsrätt - en kull valpar på tik och max 3 parningar på hane.
Aa okej, men de e det ja menar iaf haha ^^
Jag var helfodervärd till min tik när jag tog över henne från uppfödaren och jag kan ju efter den erfarenheten säga att jag inte kommer att bli det till någon mer hund.
Jag tyckte att jag kände uppfödarna bra och hade en bra kontakt men det skar sig rejält och vi hade väldigt olika uppfattning om hur man ska sköta en hund och vilken hund som bör gå i avel och inte. Jag i min mening tyckte inte att min tik skulle gå i avel då hon har flertalet fel som kan ärvas ner men uppfödarna höll inte med, nu blev det inga kullar trots allt men det var för att hon visade sig vara steril från födseln av sina problem. Det finns risk för mycket problem med foderavtal om det vill sig illa.
Sedan är det du måste tänka på att om du ska ha en tik så kommer denna bo hos uppfödaren under längre perioder när den ska ha valpar och oftast så vill uppfödaren att man ställer ut hunden och vill du inte själv så får uppfödaren ta med hunden på de utställningar som denna vill att hunden ska ställas på. Om du tar en hane på foder så kan du inte kastrera honom innan han är helt din alltså efter det antalet kullar är uppfyllt eller tills han är 7 år hur jobbig han än må vara med skvättande m.m.
Jag säger köp din hund så kan du göra som du vill och känner med din hund!
Codeavalone.blogg.se

Tanken var att jag skulle varit fodervärd till min malinois men efter mycket om och men så fick jag köpa henne istället och detta är jag väldigt glad för idag! Jag gillar inte tanken på att någon annan ska ha massa åsikter om mina hundar, varken när det kommer till tävlingar, hur jag väljer att träna eller sköta dem. Nu vill jag tro att uppfödaren aldrig hade låtit en hund som Humla gå i avel men det kan man ju aldrig veta och det hade kännts förjävligt rent ut sagt att avla på henne och jag hade personligen aldrig velat ha en valp efter den hunden. Jag misstänker också att uppfödaren hade skuldbelagt mig för mycket utav Humlas problem och jag hade antagligen varit betydligt mer stressad över att lösa problemen. Nu är hon dock min och vi kan ta allt i vår takt utan krav från en uppfödare. Jag gillar Humlas uppfödare men skulle jag vilja äga en hund tillsammans med honom? Nej! :) Ingenting hindrar din uppfödare från att leasa hunden i framtiden om det skulle vara så, inte heller borde det vara något problem om du vill hänga med denne på någon utställning!
Okej jag tycker att tanken på att köpa hunden helt å sen låna ut den nog är ett bättre alternativ… Tack så mkt för att ni delar med er!
Jag är fodervärd på min valp och i avtalet har vi skrivit i att uppfödaren har rätt att ta en kull. Vi har inte heller kryssat i att de får ta med henne på tävlingar eller så, men å andra sidan vet de att jag älskar att tävla med hund och har mycket lättare att komma iväg på tävlingar än vad de själva har ;)
Min valps uppfödare träffade jag första gången för 15 år sedan och i 10 år har vi haft nära kontakt då jag haft andra hundar från dem samt periodvis bott hemma hos dem och hjälpt till med hundarna. Det känns därför ok att vara fodervärd.
Jag hade aldrig vågat vara fodervärd till någon som jag inte kände sedan en längre tid tillbaka, det känns som om det är för stor risk för bråk då, just för att många uppfödare (av förklarliga skäl!) verkar ha många åsikter om hur hundarna ska skötas osv. Hade jag själv varit uppfödare hade jag inte heller vågat lämna hund på foder till annat än gamla vänner.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Hmm… Kanske är bättre att köpa vovven och behålla en god kontakt med uppfödaren? Så att ja ändå kan få tips å så från hen å slippa bli osams… För om ja köper den å det ej visar sig att ja behöver kastrera så skadar det ju ej om ja och uppfödaren vill samarbeta ändå liks, bara bra för uppfödaren, då får den ju fullt betalt för hunden haha
tycker inte det är bra att bli fodervård på ens första valp/hund då uppfödaren kan ställa krav man kan bli stressad över, så som #10, och många andra (typ alla) i denna tråden säger, skaffa egen först och om du då tänker skaffa ännu en valp från t.ex. samma uppfödare och ni haft bra kontakt längre tid kan du då överväga att bli fodervård. Annars finns då den möjligheten att skaffa hund och då skriva in på rasklubbens hemsida att du gärna vill avla på den, men tänk den måste fylla några krav beroende på ras) om du vill göra avel via skk's regler och då rasklubbens regler :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#12 ja det låter bra :)
Personligen skull jag aldrig köpa en hund på hel/halvfoder. Jag vill inte att någon ska blanda sig I vad jag gör med min hund och ta tillbaka den för parning/utställning osv. Jag vill kunna bestämma själv, det kan bli en massa bråk och så måste du ändå ge uppfödaren hunden eftersom ni har skrivit kontrakt.
Köp en hund du äger helt själv istället, det är enklast så.