Mina frågor om att ha hund...
Borstar ni tänderna på eran hund?
Vad är era tankar om kastrering? När ska man göra det?
Var har ni hunden på jobbet? (valptiden)😂
Tacksam för snabba svar💋
1. Nej, men skrapar dom när det blir tandsten. :)
2. Jag tycker kastrerering är jättebra, det lugnar verkligen ner hundarna och gör så dom funkar bättre med andra djur. Samt det minskar risken för en "Hoppsan" kull.
3. Ja, jag jobbar i en djuraffär så min hund får vara inne i personalrummet.
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
1. Nej, han äter massor av råa ben som håller tänderna rena och fina
2. Super, borde göras bland fler individer, särskilt alla "hoppsan hejsan" blandraser osv. Min hund har jag t.ex avelsförbud på enligt kontrakt.
Har länge funderat på att kastrera honom, skit kan ju hända när man minst anar det men samtidigt finns det risker med det hela.
3. Hade honom inte som bebisvalp (kom som 8mån) men han var hos min moster som bodde 100m ifrån mig när jag jobbade 🙂
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
1. Nej, ger hunden dentastix :) 2. Tycker det är bra som de ovan skrivit, min hund är kastrerad. 3. Fick han när han var 10 mån, har fått vara på dagis när jag jobbat :)
Bara så ni vet så om du ger dentastix en gång per dag så motsvarar det ca 2 dagars tandborstning… Inte bra alltså😭
1. 1 ggr i veckan och skrapar om det blir tandsten. 2. Det är bra för individer som inte ska gå i Avel och för de som har problem. Efter könsmognad. 3. Min pappa är pensionär och sambon och jag jobbar om varandra. Min första hund fick vara lite på hunddagis.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

1.Jag försöker borsta tänderna varje dag, går lite sisådär. 2. Jag tycker inte att man ska kastrera sin hund om det inte behövs av medicinska eller mentala skäl, alltså om hunden är skadad eller störs otroligt av vardagen så bör den kastreras. I övriga fall ser jag kastrering som ett onödigt ingrepp, som ett handikapp inom olika sporter (utställning t.ex så försämras ofta pälsen och det blir svårare att ställa) och som något läskigt då hundens personlighet kan förändras och då både till det bättre men också till det sämre. I familjen har vi två okastrerade hanhundar, och de funkar finfint i vardagen.
Tass Josephine
3. Mamma passade valparna (pensionär)
Tass Josephine
1. Nej, han får ben då och då. 2. Tycker det är bra, finns absolut nackdelar. Men om de inte ska till avel så. 3. Jag var hemma med honom och passade även hans kullbror som min mor har.
Det är inte alltid lätt at le vackert!
Nej, har hänt någon gång i bland men väldigt sällan. Nej jag är inte för kastrering, känns som många gör det bara för att. Jag ska inte kastrera min hanhund trots att jag har en tik. Saker går att lösa på annat sätt när hon löper. Jag skaffade min första hund ett år efter att jag tagit studenten, var arbetslös och började sedan plugga på distans så jag var hemma hela tiden, året efter skaffade jag min andra hund och pluggade fortfarande på distans nu är de 1 och två år gamla och jag har precis börjat jobba från att ha varit hemma med dem hela tiden.
1. Har inte gjort det tidigare, men ska försöka göra det till en vana med kommande hund. Why not, liksom?
2. Har aldrig kastrerat och kommer inte heller att göra det om det inte uppstår medicinska skäl förstås. Mina tankar är att det görs för ofta och för lättvindigt, som en förebyggande åtgärd för säkerhets skull.
3. Jobbar inte längre så nema problema. Ska ensamträna valpen systematiskt just p.g.a. det.
1: Borstar pga dålig andedräkt, ingenting annat. Han får råa ben istället.
2: Kastrerar inte i onödan. Om medicinska eller mentala problem uppstår, och ingen annan lösning finns - så naturligtvis. Annars, så nej.
3: Fick honom när han var dryga året, dock inte särskilt ensamhetstränad. Tränade varje dag vid tillfälle, gick långsamt fram. Dock när jag var tvungen att vara borta längre, så hade jag släktingar eller vänner som tog honom.
**Borstar ni tänderna på eran hund?
**
Försöker komma ihåg att göra det på mina, hittills har det inte gått sådär jättebra, så svaret är väl sällan
Om det behövs av medicinska skäl, annars, varför söva och operera något som inte ens behövs opereras.
Var har ni hunden på jobbet? (valptiden)
Passat in det då jag varit arbetslös en tid, när jag inte har tid/behöver bort/jobbar så har min pappa dom.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
**Nej, mina hundar äter mat som gör att de inte behöver tandborstning.
**Vad är era tankar om kastrering? När ska man göra det?
**Extremt onödigt i de flesta fall. Bra avel följt av uppfostran, bra mat och bra aktivering skulle kunna göra att kastrering ytterst sällan behövs. Dessutom verkar få vara medvetna om riskerna med att kastrera hundar. Skulle själv aldrig kastrera hund om det inte vore av hälsoskäl (tex tik som fått livmoderinflammation, då är kastration självklar om det inte går att medicinera bra).
Med mig på jobbet. Egenföretagare.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
1. Nej, min hund äter BARF så den sköter sina tänder själv.
2. Jag tycker kastrering är jättebra för individer som inte ska gå I avel. Har kastrerat båda mina hundar. (hane och tik)
3. Jag studerar på universitet samt har en sambo som hjälper mig, vi har olika scheman. När jag börjar jobba blir det ett hunddagis jag litar på.
Jag har bara en fråga angående kastrering här, tycker ni det är onödigt om ens hanhund på 8mån kissar i människosängar (ibland flera gånger om dagen), soffor, på möbler mm, VARJE DAG? Det är troligtvis som han markerar då vi har en (ibland två) valpar hemma på 9-13v, och han har nyligen börjat resa på benet när han kissar.
Han kissar ofta över valparnas kiss också, och det hjälper inte att man säger till honom på skarpen för han slutar inte med det.
Så ni som tycker att det är onödigt med kastrering här i tråden, vad tycker ni?
Nej det är inte en anledning till att kastrera. Du får sätta på skvättskydd inne och vara i samma rum som honom för att förebygga. Hanar skvätter. När de är unghundar är det extra mycket skvättande då de är rätt pubertala. Ingen bra anledning till kastrering. #15
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

#15 Jag tycker inte du ska bry dig så mycket om vad andra tycker, är det så att kastrering känns som ett bra alternativ för dig ska du kastrera. Jag har kasterat både hane och tik men valde att vänta tills hunden växt klart. Kastrerade vid 11 månader och då har jag haft små raser. Är du osäker så kan du kastrerade kemiskt med chip, det håller I ca 6-12 månader beroende på hundens storlek. Så har vi gjort på hanhunden.
1. Händer ibland men inget de gillar, använder tandskrapa istället när de får tandsten. 2. Jag hade aldrig kastrerat en frisk individ bara för att. Jag har två hanhundar och båda ska förhoppningsvis gå i avel så de kastrerar jag inte. Och även när jag inte ska avla mer på dem så kommer jag inte att kastrera dem om det inte behövs. 3. Just nu kan jag ha med dem till ett av mina jobb, annars är de hemma. Vi lärde dem tidigt att vara hemma själva.
Nej aldrig. Får råa ben, bra kost.
Kastrering vid behov dvs sjukdom, hunden lider/mår dåligt av att vara okastrerad, man har tik plus hane hemma som inte ska avlas på (hur noga man än är kan tjuvparning uppstå)
Studerade under valptiden. Sambo var hemma, jag var en hel del hemma.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1. Ibland, typ en gång i månaden eller två.
2. Enligt min åsikt bör man kastrera om hunden får bra hälso effekter utav det, min hane lider av svår stress under löp så han matvägrar, vägrar att dricka och får blod blandad diarre och sover inte ens på nätterna, därför ser jag att det kan va nödvändigt på vissa invider för att förbättra hälsan.
Tyvärr är det många som kastrerar utan anledning och sen ångrar sig bara för dom ville avla på den, veterinärer rynkar lite på näsan när jag frågar om dom kan kastrera.
Alla som hör mig säga ordet kastrera tänker direkt "nu är de nåt beteende som ska bort." man bör inte kastrera bara för att förändra ett beteende.
Tikar ser jag ingen anledning alls att kastrera om dom inte har risk för sjukdomar som kan riskera deras hälsa och kräver en kastrering.
3. Under valp tiden var jag arbetslös, jag var hemma med honom hela första året, behövde jag någon som passade honom så fanns det alltid nån.
Han är lärd att vara hemma ensam i övrigt.
#20 Jag kastrerade min tik för att vi ska kunna tävla året om, och för att hon inte ska kunna få livmodeinflammation som är vanligt. Det var inte fel på tiken annars, veterinären var jättetrevlig när vi kastrerade henne. Tycker det är otroligt oproffsigt att rynka på näsan åt sådant 😮
**Japp, vid yngre ålder ca 1 gång varje till varannan v och nu på äldre ålder endast i samband med dusch. Hon fick mkt märgben som ung och inte lika ofta som gamling - håller tandstenen borta bra men kan slipa ner tänderna.
**Vad är era tankar om kastrering? När ska man göra det?
**Onödigt och gör endast för bekvämligheten av ägaren. Är naturligt för tikar att löpa, bli skenis och allt som hör till och självklart hanar kan bli jobbiga när en löp tik är nära. Kastrering ska endast ske om djuret är sjuk eller döende och kastrering är den enda utvägen. Kastrering på friska djur är onödigt!
Under valptiden var hon hos min mamma och nu när jag jobbar är hon hos min mamma om det blir hel dagar, dock inget jobb nu så då är jag med min vovve alla timmar om dygnet :)

#22, det var minsann ord och inga visor. Det är ju i princip enbart vid cancer eller livmoderinflammation på tikar, samt cancer hos hanhundar som är acceptabla enligt dig, alla andra hundägare är bekväma egoister? Jag skulle vilja påstå att det finns flera orsaker. Min tik överväger jag att kastrera på grund av att hormonerna förvärrar hennes allergi, och löpen får henne att klia upp bröstkorg och öron så hon blöder. Jag kan ju trycka i henne kortison med alla dess hemska biverkningar och eventuellt förkortad livslängd… Så slipper jag bli stämplad som bekväm… Allergi är ju trots allt inte en dödlig åkomma… En god vän kastrerade sin tik som vid skendräktighet (som hon fick vid alla löp) blev så personlighetsförändrad att hon bosatte sig i källaren och vägrade ens gå på kort promenad. Det hade man väl kunnat leva med om hon inte samtidigt blev så aggressiv att hon gav sig på alla som försökte gå ner för trappan. Emellan löpen var hon en underbar go tik utan minsta tillstymmelse till problem. En annan vän överväger kastrering eftersom deras hane blir så fruktansvärt stressad av tikarna runtomkring att han varesig äter eller dricker, blir fruktansvärt dålig i magen och börjar med diverse tvångsmässigt beteenden som att gå i små små cirklar… Men så ska det ju vara, så varför hetsa upp sig…? Jag har svårt för dömande attityder… Har man tikar som löper. Blir lite skendräktighet och sedan är det klart, eller hanar som blir bäng ett par veckor om året är det ju lätt att peka ut alla andra som bekväma. Har man problem känner man på ett helt annat sätt. Jag kan ju bara prata för mig själv, men jag blir verkligen illa berörd för egen del när jag läser och pratar med människor som basunerar ut sin åsikt om lata, bekväma tikägare som kastrera trots att tiken inte är dödssjuk. Jag älskar min hund och försöker göra det som är bäst för henne.
#23 Vi som har kastrerat måste sluta ta åt oss, det kommer alltid finnas hundägare som vill klanka ner på oss, jag vet att kastrering är det bästa för mina hundar och därför kastrerar jag. Sen får andra säga vad de vill. Jag skulle aldrig komma på tanken att inte kastrera en hund som ej går I avel. Även om man kan bli irriterad så får man acceptera att människor har olika åsikter…så länge de inte riktar någon påhopp mot en själv är det ok.
Ta inte åt dig, det kan vara svårt men man får försöka! 🤗
#23 synd att du upplevde så, ne sjukdom är besvärligt för hunden och ska ju självklart kastrera om det är hormornerna som gör att hunden blir sådan.
Kan säga att min tik är kastrerad (pga livmodersinflammation) och fått en massa problem med eksem nu… Vilket veterinären sa är pga ändrade förhållanden till pälsen och huden efter kastreringen samt att hon kan ha någon bakomliggande allergi.
Men, kastrera hundar för att de är hormonella, stressade, löper/blöder, blir skenisar, piper, gnäller, ska inte gå i avel, "det är så synd om dem" JA, det är INTE i MIN åsikt en tillräcklig anledning för att kastrera en hund.
Som sagt min åsikt att man inte ska kastrera en FRISK hund.
Sedan gör alla som man själva vill ändå, så spelar väl ingen roll.
Har ingen hund men svarar ändå.
1. Ja jag kommer att göra det, men även ge råa ben. Onödigt att skippa det och istället betala 1000-lappar för att ta bort tandsten hos veterinären.
2. Det finns verkligen ingen anledning till att söva, öppna upp (i tikarnas fall) och ta bort något så naturligt bara för att. Mår hunden dåligt av att vara okastrerad, absolut. Men inte annars, finns verkligen ingen anledning som helst.
3. Kommer ta ut semester 1 månad, sen kommer hunden få vara med på jobbet.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#24 Jaså? Lite längre upp i tråden säger du att du kastrerat för att kunna ställa ut året runt och för att undvika livmoderinflammation. Detta har precis noll med hundens välbefinnande att göra så länge den inte har livmoderinflammation. Desto mer med din egen bekvämlighet och önskan att ställa ut.
Kan tillägga att jag haft 2 st tikar.
1 som än lever.
PMS innan varje löp så humöret svängde, löp var hon hanhund tokig, skenis med mjölk gnällningar, fejk valpar och hon till o med suttade sin egna mjölk!
Som hund lätt stressad, går upp i varv men är sådan hon är.
Började få eksem men endast i samband med skenis och misstänkte först det var pga självdiandet för de försvann sedan.
Vid 9,5 års ålder fick hon livmodersinflammation så hon fick akut opereras.
Vilket jag inte ångrar för jag vill ha min hund levande o frisk, självklart!
Efter op som är en lååång läkestid för tikar.
Började hennes eksem bli värre, från att bara ha dem nere vid magen har hon dem nu på svansen, låren och ryggen även ibland sidorna av kroppen.
Veterinären förklarade för mig (det jag skrev ovan).
Jag sa nej till kortison tabletter för jag vet biverkningarna!
Så nu varje dag går jag igenom hela min hund som är en stor ras med mycket päls (berner sennen päls) för att kolla eksem, jag rakar henne, smörjer henne och spot behandlar henne samt duschar henne 1 gång i v med det där schampot man köper från veterinären.
Jag tror min envishet och vädret hjälper för att eksemen är näst intill borta nu efter flera månader, lite kvar på svansen, men vetten sa det kan komma tillbaka för somrarna/värmen det är då det är som värst.
Kan inte påstå jag ser så mkt skillnad på min hund förutom aptit ökande och konstig päls samt doften från pälsen. Självklart inte lika hormonell.
Med 2 tikar kan jag säga vi hade 1-2 månader om året som var vår "Normala" period, då tikarna var ute ur sina pms-löp-skenis cyklar. De kom alltid efter varandra. annars var det alltid något.
Men som sagt… Normalt! och Friskt beteende för en hund. Å för en tik.
Jag har dock kompisar som har tikar som säger de aldrig upplevt skendräktigheter hos deras tikar, jag tror min tik haft 2 skenisar under hela sitt liv som varit tysta.
Jag har även vänner som har hanhundar som matstrejkar och blir som benrangel när det är löptikar i området och allt de vill är ut, ligger vid ytterdörren och nästan gråter.
Inte kastrerar dem för det, för de vet att det är normalt beteende för hunden, även om det ligger i människans natur att tycka synd om allt samt att vissa beteenden är jobbiga för ägaren.
Men jag har också vänner som kastrerat sina hundar bara för att, ingen direkt anledning bakom förutom: han blir så stressad, löpen är så jobbiga för henne.
Helt allvarligt så är det dem grejerna de säger! Även folk ute på gatan säger sådant, försöker ge argument för varför det är rätt, en dam här omdagen sa hennes hund skulle kaastreras för den ska inte avlas på. DEN sa hon.
Vissa tål inte om en hund morrar eller skäller, finns de som avlivar en hund om de visar de tendenserna.
Vi kvinnor är inte bättre, finns kvinnor som får rejäla pms svängar, vissa lite mildare andra inget alls. Finns de med smärtsamma mens krampor o de med inget, finns de som får mega mens och dem som får knappt något. Finns de som kan bli deprimerade i samband med mens och dem som lever på som vanligt. Finns de som inte kan röra sig när de har mensen och dem som kan springa marathon.
Kvinnor, det feminina könet inom alla djurslag är hormonella varelser och alla uttrycker det på olika sätt för vi är alla olika arter.
I mina ögon får folk göra vad dem vill med sina djur, kastrera, amputera, färga, klä dem i kläder, köra dem i barnvagnar, helstryp, halvstryp… Gör vad ni vill för dem är era djur.
Jag behandlar min hund som en hund, en levande varelse med känslor, tankar, instinkter, behov, språk och med en själ och älskar henne som en familj medlem. ❤️ och hoppas att hon själv tycker hon fått ett bra liv på denna jord och är glad att hon fått leva med mig, för jag är otroligt tacksam för att ha henne i mitt liv!
Det tror jag är det allra viktigaste, att vi älskar våra djur och behandlar dem med kärlek och respekt.
1 Borstar tänderna: Ja, på två av dom den trejde går det inte då hon tror man sak skada henne rigält, hon blir helt enkelt i panik och stressig av det.
2 Kastrering: Finns behovet för det då menar jag lider hunden som okastrerad eller blir sjuk ser annars ingen andledning alls till kastrera.
3Valptiden och jobb. Vi hade turen att jag var sjukskriven tills valpen var 5 mån. Men hade även funkat bra idag när båda jobbar, vi jobbar i regel olika tider dessutom jobbar mannen idag 50% pga gammal rygg och nack skada .
1. Nej. Men jag ger ben och dentastix emellan. 2. Tycker att det är bra. Spec. Om man vet att det kan börja "klia" i fingrarna och man vill ta valppar på sin hund bara för att. (Kastrerade mina katter pga att jag känner mig själv, så jag gjorde kattunge skaffan möjligheten omöjlig) 3. Nej. Jag var aldrig länge bortta då de var riktigt små.
Ja, varje kväll.
Själv har jag aldrig känt behovet av kastration men jag tycker att det är upp till var och en att bedöma det om sin egen hund och jag lägger mig inte i andras beslut.
Var har ni hunden på jobbet?
Hemma. När vi skaffade valp pluggade jag och kunde vara hemma med henne. Nu jobbar jag, men hussen pluggar fortfarande och kan vara hemma mycket.
#27 va? Jag ställer inte ut min hund? Sen var jag rätt tydlig med att jag kastrerar för att förebygga mot livmoderinflammation och för att kunna tävla året om? Tror du jag bryr mig om människor tycker jag är självisk? Vad är grejen egentligen? Förstår inte vad du försöker säga med ditt inlägg, förutom att du skriver felaktiga saker.
Oj, förlåt. Tävla var det, inte ställa ut. Jag mindes fel. Men det ändrar ju inte på det faktum att du kasterar för att inte bli hindrad av löp.
1. Ja, jag borstar tänderna på min dvärgschnauzer på 13v (14 imorgon) en gång om dagen. Ingen favorit men det ska göras ;) 2. Jag anser att man får bestämma det lite själv beroende på hur ens hund är. Min bror chippade sin amstaff som hade diverse problem med stress, förhudskatarr m.m. De vill se hur han skulle reagera på en fullständig kastrering. Och det har funkat super, hunden är MYCKET lugnare och förhudskatarren är i princip helt borta. Jag kommer förmodligen INTE kastrera min hund då jag vill avla på honom för han har fina linjer, fint psyke osv. Men han är som sagt bara 3,5 månad än så vi får väl se i framtiden. Tror dock inte att jag kommer göra det om han är frisk rent allmänt. 3. Jag är hemma just nu och sen ska jag plugga så kommer vara hemma mycket då också. Men skulle jag behöva åka iväg på nåt så är tanken att han ska kunna vara på min pappas jobb ett par timmar ibland. Inte varje dag.
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."
#33 Ja och det har jag inte stuckit under stolen med eller hur? Vad är poängen med ditt inlägg egentligen..?