Cavalier
Hej! Jag är i full gång att planera nästa hund, även om det inte kommer bli aktuellt på minst ett år. Jag har alltid varit svag för Cavalier men har aldrig riktigt vågat överväga rasen med tanke på hälsoproblemen. Min fråga är nu därför, går det att få tag på helt friska linjer? Hur svårt är det? Är det stor chans att det finns något längre bak i leden som missats? "Min" ras som jag har nu är väldigt frisk, så jag har aldrig riktigt behövt sätta mig in i sådant här tidigare.
Tack på förhand!

#1 Dålig idé att välja den korsningen av den anledningen, det hjälper inte mot hälsoproblemen och ofta är inte föräldrarna hälsokollade.
Vi hade en cavalier/amerikansk cocker, med hjärtfel…
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag valde inte av den anledningen, vidarebefordrade bara ett tips jag fick när vi letade!
Min familj hade en cavalier/am. cocker när jag bodde hemma, han var underbar och om det inte vore för att jag inte vill stödja blandrasaveln och att man oftast inte får reda på något om linjerna rent hälsomässigt så hade jag gärna haft en till, Vi blev tyvärr tvungna att avliva honom strax efter att han fyllde 9 pga en elakartad tumör som spred sig. Han är den största anledningen till att jag är så förtjust i cavalier, sedan verkar det vara en underbar ras.

Cavalieren är en väldigt sjuk ras, det går inte att komma undan. De största problemen är blåsljud på hjärtat och syringomyeli. Hunden får inte ha blåsljud på hjärtat om den ska avlas på, och det är helt klart en fördel om hunden är några år så man ser att det inte verkar vara nåt. Också så klart ha koll bak i leden. Man kan gå in på rasdata för cavalierer (googla) och söka på en viss hund. Sen kan man se bak i leden om far/morföräldrar haft konstaterat blåsljud. En bra uppfödare tycker jag fortsätter kolla sina hundar upp i åldrarna, även om de inte avlar på dem längre.
Vad det gäller syringomyeli görs det inga regelbundna kontroller på det, men jag har hört om enstaka uppfödare som gör magnetröntgen. Man tror att många hundar går med det här utan att vara påverkade, men en del blir också jättesjuka. Därför kan det ju också vara lite klurigt att veta vilka hundar man ska avla på. Forskare tror att sjukdomen är ärftlig, så man vill ju inte sprida den vidare. I min uppfattning verkar vissa uppfödare vilja blunda för det här och andra inte.
Jag skulle inte rekommendera att köpa en blandras av cavalier och nåt mer. Varför skulle det utesluta att den inte har nån cavaliersjukdom bak i leden? Dessutom kanske den får något från rasen den är blandad med. Vill du ha en cavalier, gör massa research och välj uppfödare noggrant - det är inte kul att ha en sjuk hund. Men det är fantastiska små hundar :) Känns det svårt finns det ju också många andra fina raser där det är betydligt lättare att få en frisk individ :)
Jag känner ett flertal cavalierer utan några problem - så är man noga med att välja uppfödare och lär sig leta lite bland släktingarna bakåt, så får man bättre hum om vilka linjer som är friska. Dock är hjärtproblem vanligt på äldre cavalierer, men många blir gamla ändå.
ingen ras jag själv skulle vilja ha, men pga helt andra orsaker (inte min typ av hund helt enkelt) - men att köpa en blandras med cavalier i är klart mycket sämre än att köpa en renrasig där man kan kolla hjärtstatus mm långt tillbaka i leden via SKK:s hunddata.
Som med alla andra sjukdomsdrabbade raser handlar allt om att läsa på, både om ras, sjukdom och de olika uppfödarna. Man kan få bra hjälp av rasklubben, men man måste även lära sig att ställa rätt frågor (vilket kräver att man läser på). Vilka dessa frågor är lär man sig med tiden. T ex är en uppfödare som förnekar sjukdomsbilden oavsett frågeställning ingen uppfödare man bör lita på. Aveln är - vad jag vet - på väg åt rätt håll, men det tar inte ett veckoslut att förändra en avel som gått på fel stig i flera, flera år. Det är massivt arbete kvar. Min cavaliergubbe har ett mindre blåsljud och har för några månader sedan börjat med hjärtmedicin. Men make no mistake! Det är en väldigt pigg, glad och envis herre som fyller 10 år i slutet av månaden. Han har gått tävlingslydnad, dragtränat, hajkat, spårat och hållit igång i hela sitt liv. Var inte rädd för att skaffa en hund ur den ras du vill ha - var bara förbaskat noga när du väljer uppfödare, linjer, etc.