Lastgaller räcker inte?
Frågar å en bekants vägar då han fått höra 2 ggr pga "lös last" dvs hund i bagaget med lastgaller köpt på biltema. Polisen påstod då att det enbart är bur eller sele som gäller. Men både min bekant och jag hört och läst att lastgaller räcker? Bur får inte plats, liten wv polo och stor hund. Bilsele fungerar inte då hunden tuggar sönder bältet..
MVH Erika :)

Böta ska det vara, inte höra :)
Jag har en kompis med två leonberger-hundar och det finns inte många bilar som tar två burar år hundar i den storleken vad jag vet. De har lastgaller in mot bilen, men grindar mot bakluckan. Har din bekant grindar eller är det bara galler in mot bilen? Jag är inte säker men tror att det kan vara skillnaden, bakluckan ska också vara skyddad om man har hund i bilen.

Inga grindar. På böteslappen står det otillräckligt skydd framåt…
Det är kanske inte rätt sorts galler då..
Är inte Biltemas galler ett sådant som i princip viks framåt om hunden skulle flyga mot det? Har hört från flera bekanta att deras galler är uselt och mest är till för syns skull.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#5, det var min tanke också.
Ett lastgaller som sitter förankrat, så den inte knuffas bort med ett tryck är godkänt absolut - ett löst lastgaller däremot är ingen säkerhetsgrej alls (alltså ett sådant som bara spänns fast mellan golv och tak)
Förlåt för OT men är det någon som vet vad som gäller om man har en icke fastsatt bur i baklucka? Är det böter då också?
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Biltemas lastgaller är lika bra som med papper
Uhm, det finns ju vanligt tyg nät som många har i sina bilar, då borde de få böter för det tycker jag.
Jag har bara ett vanligt last galler, volvos egna. Innan den hade jag biltemas den tunna metal grejen, men räckte med att min hund nuddade den så välte den hela tiden. Så jag bytte med min bror, han har ingen hund för tillfället.
Visste inte ens att det fanns lag att om man har hund i bakluckan att det ska finnas fastmonterad bur, ordentligt galler, grindar osv.
Man lär sig något nytt varje dag =)
#10 Det gäller egentligen allt som är löst i bilen :) Om man tvärnitar eller voltar kastas det runt och kan skada de som är i bilen. En hund kan lätt slungas fram och ut genom vindrutan om det tar tvärstopp i 110.
Alla bryter mot det där hela tiden. Som Em_ säger, man får egentligen inte ha någonting löst. Vem slänger inte en väska, kamera, laptop, läskburk o.s.v. i baksätet?
Är det lastgaller så ska det vara ett ordentligt lastgaller, ett som sitter fast rejält och inte ger vika. Sedan tror jag även man _bör_ ha galler för bakluckan för att förhindra att hunden flyger ut genom bakrutan där och därmed kan orsaka skada på eventuell bakomvarande ekipage. Men huvudsakliga kravet vet jag är att hunden ej ska kunna komma flygandes framåt.
Med det galler jag får upp från biltema när jag söker så förstår jag absolut att polisen påpekar det, inte pålitligt för fem öre skulle jag vilja säga!
Och så beror det nog på vilken polis man pratar med, är det helt fel polis så bryr denne sig inte ens om hunden är lös i bilen - Tyvärr!! Men beror nog mer på att inte alla poliser vet om detta med hundar i bil, trots lag och trots att det funnits länge. Sen har inte alla sunt förnuft hela tiden heller och kanske inte reagerar bara därför.
Är det en polis som den som min svägerska pratade med så räcker det tydligen att sätta upp kompostgaller bakom nackkuddarna på baksätet (?!). Många tror ju det räcker att bara ha något för (ser många som nöjer sig med enbart nät) så hunden "inte kan komma flygandes" men en 2 kg hund väger hela 80kg i en hårdare inbromsning/krock i 50km/h - vilket nät står emot det? Kan också mer eller mindre garantera att gallret från biltema inte står emot det, den där typen av galler varnar våra butiker här hemma för då det är så ostabilt och opålitligt.
#8 Buren ska sitta fast egentligen, den glider ju runt annars och kan i värsta fall komma igenom baksätena vid en krock om den inte sitter fast i lastkrokarna. Givetvis kan den komma farande ändå, men risken minskar betydligt =)
Ska nog vara bilmärkets eget lastgaller om det ska gälla lagmässigt. Får inte ge vika.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf