Vilken hundras ?
Har följt denna ifokussida under cirka ett år och tycker verkligen det är en toppensida, men hade aldrig tänkt att jag skulle skapa en användare men nu blev det så för jag vet verkligen inte vilken ras som skulle passa mig. Går från allt till ruta ett hela tiden.
Jag är en person som tycker om att vara utomhus och röra på mig. Har haft en hund sen jag var runt 10 år gammal (nu 17) men den är mina föräldrars så kan tyvärr inte behålla den. Blir åtminstone 3 gånger i veckan promenader i skog, berg och nära hav så vill att den ska klara sig genom terrängen med kvistar, tätskog & berg. Inom träning & tävling är jag främst intresserad av tävlingslydnad och sök. Men jag vill pröva på massor och kanske hitta något nytt som jag och den blivande hunden tycker mer om, men jag vill ta mig långt i tävlingslydnad & sök. Jag vill att hunden ska älska att träna och vara mig till lags och helst inte vara så svårmotiverad. Inte heller en ras med jaktlust, liten kontrollerbar jaktlust kan jag jobba med, men inte något mer. Sedan inte en hund som skäller för kung och fosterland varje gång någon går förbi/ knackar på dörren eller om den bara hör något ljud. Träningssak är det men vissa raser skäller betydligt mycket mer än andra, men jag dör inte av behöva träna bort skall vid vissa situationer. Kommer också köra drag efter skidor/cykel (inte tävling utan mest för skojs skull) några gånger i månaden.
Jag vill ha en hund som är runt 40-60 cm och helst inte har supermycket pälsvård. Den kommer få vara ute minst 2 timmar per dag men oftast snittar vi runt 3-4 på vardagar och sedan dubbelt upp på helger. Kommer träna mer krävande 2-5 gånger i veckan beroende på hur mitt schema ser ut men det är oftast runt 4 gånger.
Jag är så tacksam om någon orkar ta sig igenom denna text och hjälpa mig lite! 🙂
Labrador av aktiv sort, de går väldigt fint i söket. Ganska lättstyrda och föriga, bra storlek, bra första hund att lära sig att tävla tillsammans med och potential att nå elitsök och elitlydnad.
#1 Har faktiskt varit inne på jaktlabrador några gånger men folk i min omgivning har mer blivit förskräckta och sagt att de inte går att nå hög nivå med, lata och vimsiga. Men ska kika vidare på dem för jag är inte av samma åsikt som personerna i min omgivning! 😃
#2 Det går ypperligt, många labradorer tävlar i elitklass. Du kommer behöva hitta en hund som kommer ur arbetande linjer förstås, men det finns många härliga labradorer i sökskogen.
Jag skulle absolut inte kalla labradorer för "lata och vimsiga", däremot ska de ha en bra on/off-knapp så gör man inget med dem går de på off-läge och det är väl såna understimulerade labradorer de i din omgivning träffat skulle jag tro. Gör man saker med dem så är de dock väldigt energiska och jag tror absolut att de skulle klara av det du beskriver om du som Majken skriver tar en ur arbetslinjer. De är också extremt lättmotiverade.
Vad jag däremot skulle tänka på om du valde labrador är att de ju är rätt kända för att få ledproblem, och vad som också är allmänt känt är att hundar kan få slitage på leder om de rör sig för mycket som valp. Denna kombination skulle nog sätta stopp för dina 2 timmar/dag-promenader i skog och mark i alla fall hundens första levnadsår om man vill vara på den säkra sidan.
Oj du skulle träffa min Charlie… haha ingen lathund där inte! Vi kör mycket agility och han är snabbare än många av vallhundarna… Han har även vart med på vandringar vilket inte heller är några som helst problem :) Men håller helt med #4 Ha tålamod med långpromenaderna. Annars tycker jag en labbe skulle passa alldeles utmärkt :)
#4 Det låter ju superbra att de har en bra on/off knapp, det är verkligen ett stort plus! Okej det kan jag ha full förståelse över, får väl gå på färdiga stigar det första året isåfall! 🙂
#5 Åh vad kul att höra! 😃 Tror du en labrador orkar springa före och dra på t.ex. skidor ? 🙂
En fråga sådär snabbt om labrador, är de rädda av sig eller har de ett bra självförtroende och vågar pröva på massor med olika miljöer/stå på olika föremål m.m ? 🙂
Min labrador är inte rädd för någonting, bokstavligen. Han har stått bredvid tåg som tutar och inte rört en min, varit i alla möjliga konstiga miljöer och hoppar upp på allt jag pekar på. Som jag sa tidigare; de är extremt lättmotiverade så man kan lätt få nåt de tycker verkar obehagligt att bli positivt om man ger dem en köttbulle eller två, för min lillkille räcker det med torrfoder ;)
#8 Åh det låter superbra, nu är labradoren betydligt högre upp på listan än förut! 😃
Har sökt runt lite om labradorer och träffade faktiskt på 3 stycken igår, den ena labradoren aktivare än den andra, haha. Skulle gärna ta emot tips på andra hundraser så man kan jämföra lite. Men labrador är verkligen en ras jag kan tänka mig, men som sagt gärna lite mer tips så man kan jämföra! 😃
Jag tror att båda "mina" raser hade kunnat passa, lagotto och schapendoes. Tycker åtminstone du ska kolla upp dem. Hade väldigt liknande krav som dig när jag valde hund och är väldigt nöjd.
// Nadja
#11 Har varit inne på lagotto flera gånger för har mött så himla härliga hundar av den rasen och av det jag har läst verkar de super och verkligen en hund som skulle passa mig. Men då jag pratat med andra personer så har de mest kommit med att de är instabila, skäller till allt (dock har inte en enda lagotto jag mött skällt) och är väldigt envisa. Men ska definitivt kika vidare! 🙂
Har också varit inne på schapendoes för har en stor förkärlek till vallhundar speciellt, haha. Men hur är det med pälsvård och har hört att de skäller massor/ svåra att ha lösa, stämmer det eller är det bara såkallade ''dåliga rykten'' ? 🙂
Och måste bara fråga, har följt din blogg en tid och undrar bara vad som fick dig att byta från lagotto till schapendoes ? 🙂
EDIT: En till fråga gällande schapendoes, har hört att flera inte kan vara ensamma eller inte klarar av det. Är det en svårare ras att träna ensamhetsträning med eller är det återigen bara rykten ?
Säger samma som Nadja, både Lagotto eller Shappe hade nog passat in på vad du söker och vad du kan erbjuda. Dock så lämnar jag dina frågor till Nadja/någon annan med större erfarenhet av raserna :)
#12 Kan börja med att svara på frågan angående bytet, det var nämligen närmast en slump. Hade definitivt lika gärna kunnat bli en lagotto. Anledningen var helt enkelt att jag bytte var helt enkelt att jag blev så himla förtjust i en viss kennel och allt allt med den klickade precis. Jag insåg att schapendoes passade mig lika bra, om än inte bättre.
Jag har precis som du aldrig träffat en särskilt skällig lagotto. Vår vaktskäller några skall om det kommer någon, men ber man henne att vara tyst s tystnar hon direkt. Hon skäller absolut inte i tid och otid. Det finns ostabila lagottos, det gör det! Men tror till viss del det beror på att de är underaktiverade. Dessutom blev de lite överhypade en period och fick då en liten svacka. Men är man noggrann vid val av kennel och föräldrarna så ska inte det vara något problem.
Att de schapendoes ska ha svåra att ha lösa förstår jag inte alls. Har knappt någonsin träffat en som inte går att ha lös. Min går lös för det mesta. Pälsvården har jag hittills inte alls upplevt som jobbig, men hon går inte i pälsbyte på riktigt lär det nog bli värre under en liten period. "Min" uppfödare borstar sina vuxna hundar någon gång i månaden och de har fin päls. Jag skulle inte heller säga att detta är en så skällig ras. Har träffat fler schapendoes som kan skälla lite vid frustration vid träning en vad jag träffat lagottos som gör det, men nej en skällig ras är det inte.
Ensamhets biten får jag nog tyvärr säga är lite mindre av ett rykte. Vi har haft det betydligt tuffare med Katla en Dolly på den fronten. Men vi gör framsteg och är helt säker på att det kommer gå i slutändan. Har träffat flera som haft det lite kämpigt, men ännu fler som inte har haft några problem. Tror man kan vara inställd på att det går men att det kommer ta en del tid och arbete.
Hoppas du har fått svar på det du undrade! Har du fler frågor är det bara att ställa!😃
// Nadja
#14 Åh det låter ju toppen, tack så mycket för att du svarade på allt! Återkommer senare säkert med nya frågor haha! 😃❤️