Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 860 ggr
Vizzla
1

Finns det bra rasböcker?

Hej,

Jag saknar bra och uppdaterade rasböcker om min egen hundras - Tax. De som finns är gamla, innehåller tråkiga och föråldrade råd gällande hantering av taxen (eftersom den alltid ansetts vara envis och självständig så ska man tydligen vara hård. Det stämmer inte alls anser jag. Mina är mycket mjuka och känsliga, trots sin egensinnighet).

Jag skulle vilja ha en bok som beskriver rasens ursprung på ett lättläst, roligt och intressant sätt. En författare som kan beskriva rasens humor och självständiga psyke utan att det ska tolkas som ovilja att göra som den blir tillsagd. Boken bör innehålla uppdaterade råd till nya taxägare som bygger på etologi och forskning (belöningsbaserad träning). Saknar även bra injagningsråd för Tax som är uppdaterade.

Hur ser det ut för andra raser? Tycker ni det finns bra rasböcker, vad saknar ni?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Lon@
1

För det mesta får man nog vända sig till engelsk/utländsk litteratur.
När det gäller labbe så är väl kruxet att rasen är delad i två typer och att en del tenderar att "glömma" att rasen fortfarande, i allra högsta grad, är en kompetent jakthund.
Det finns en del riktiga praktverk från England som ju är rasens hemland.

Dock finns det en bra rasbok om cairn på svenska. Den hade väl kunnat vara mer djupgående för insnöade typer som vill veta ALLT men den är utmärkt som en lättsam introduktion till rasen.
Finns säkerligen mer ingående böcker om cairn också på engelska, jag har bara inte letat.

Jag tycker att det är intressant att läsa om rasens historia, hur den utvecklades och så vidare men saknar rätt ofta mer om mentalitet och träning, lite mer ingående vad som är specifikt för just den rasen.
Fast det är klart, träningsmetoder förnyas ständigt medan en ras historia är densamma…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Vizzla
0

Jag håller med, det är intressant att läsa om ursprung och hur den utvecklats. Har inte hittat nån favorit om taxar än. Ofta nämns taxen som en envis hund som ska "tuktas" vilket jag absolut inte håller med om.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf