Valp som leker för 'hårt' med andra hundar
Hej! :)
Jag har en slyngel till valp här hemma (snart 5 månader gammal) som ibland kan bli för tuff vid lek med andra hundar. I början när han fick träffa andra hundar så la han sig ner på rygg o var väldigt försiktig och lät sig bli nosad på osv.
Men nu har han blivit tvärtom istället. Han har fått träffa några av mina vänners hundar (och även de hundar som är med på valpkursen vi går) och det jag har märkt är att det är just mindre hundar och andra valpar (samt hundar som är mer försiktiga av sig) som han är mer hårdhänt med. Han kan stå o skälla för att få igång dom till lek o sen så kan han morra lite och nafsa i nacken på dom när de ligger ner. Hur ska man göra vid dessa tillfällen för att 'läxa' upp honom så att säga?
Jag läste att det kan vara en bra grej att låta honom leka med en tik som är bra på hundspråk o som är van vid valpar och kan säga ifrån när det blir för mycket?
Han har alltid varit väldigt busig och bitig (just nu håller han på att byta tänder så det är värre än vanligt) och innan han lämnade syskonen och uppfödaren så var det 9/10 ggr han som var boven i dramat när någon av syskonen skrek till av smärta för att han hade nafsat till någon av dom. Så det är en liten tuffing man har o göra med här haha. 😃
När vår valp har busat för hårt med vår vuxna hund (hände hela tiden förut)eller andra hundar med för den delen så tog vi helt enkelt upp henne i famnen (hon gillar att vara där) eller åtminstone på något annat sätt såg till att hon inte kunde leka. När hon sedan lugnat ner sig fick hon ett till försök. Antingen leker man snällt eller så leker man inte alls. Någon annan bestraffning har absolut inte behövs, det går in i den lilla valphjärnan så bra ändå. Tycker det har fungerat bra :)
// Nadja
Jag tycker det är guld värt att ha en vuxen, klok och duktig hund som kan hjälpa till med uppfostran av valpar. De hundar jag känner som har allra lättast för umgänge med andra hundar, de har alla haft någon äldre tik som uppfostrat dem. Min egna valp uppfostras nu av min vuxna tik och när jag ser hur mycket tid tiken lägger på valpen så känner jag mig övertygad om att valpen lätt skulle blivit odräglig om jag inte haft annan hund också…
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm